BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem csökken az élelmiszerboltok száma

A diszkontboltok terjedésének köszönhető, hogy megállt az élelmiszerüzletek számának másfél évtizede tartó csökkenése hazánkban – állapította meg a Nielsen piackutató cég. A Lidl már 153 boltnál tart, a CBA-lánc pedig a 331 milliós támogatás révén bővült.

A CBA Kereskedelmi Kft. 185 új állást teremtett, és 374 megőrzését érte el azáltal, hogy több mint 1,5 milliárd forintért hét vidéki üzlettel bővítette a hálózatot. A társaság a tavaly áprilisban benyújtott pályázata révén az Új Széchenyi-terv keretén belül, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával 330,936 millió forintos támogatást nyert el. Ezzel azonban korántsem vezetik a kereskedelemmel kapcsolatos támogatások listáját.

Az összeget a CBA-nak még az elmúlt év júliusában ítélték meg, de amint Fodor Attila, a hálózat kommunikációs igazgatója lapunknak elmondta: a támogatást csak ezután veszik fel. A hét üzlettel kapcsolatos beruházások nemrégiben fejeződtek be, így már teljesültek az összeg lehívásának feltételei. A CBA ugyanakkor időben felismerte, hogy többféle üzlettípussal kell a piacon lenni. Ezért három éve megnyitották az első felsőkategóriás CBA Príma boltot, és ugyancsak 2009-ben indították a Cent diszkontboltokat. A boltstratégia láthatóan bevált, hiszen már 105 üzlet fölött látható a Príma logó, és a jelenlegi kéttucatnyi – egysé­gesen 1250 négyzetméteres – Cent diszkonthálózat a tervek szerint néhány éven belül több mint 150 egységből fog állni.

Tavaly a cég közel 1500 franchise partnere közül többtucatnyian kénytelenek voltak bezárni egységeiket, ami több mint száz CBA-üzlet megszűnését okozta. Igaz, a hálózat mérete a CBA-tulajdonosok nyitásai révén nem változott, így a franchise boltokkal, a CBA- tulajdonosok mintegy 900 saját szupermarketjével együtt közel 3400 egységet szolgál ki a húsz éve beszerzési társulásként indult cég. Ugyanakkor a három évvel ezelőtti 43 helyett ma az összeolvadások és felvásárlások eredményeként már csak 25 magánszemély és gazdasági társaság tulajdonában van a hálózatot működtető CBA Kereskedelmi Kft.

Tegnap Gödöllőn nyitotta meg 153. diszkontáruházát a Lidl Magyarország (képünkön). A 164 autó befogadására alkalmas parkolóval létesült 1286 négyzetméteres üzletben 1400-féle termék kapható, nagyrészt saját márkás árucikkek. A sajtótól mindeddig elzárkózott cég közleménye ugyanakkor kitér arra is, hogy az árubeszerzéskor különös figyelmet fordít a magyar beszállítókra, és termékeik döntő része számos európai Lidl áruház polcain is megtalálható.

„Mindig friss zöldség-gyümölcs kínálattal, széles pékáruválasztékkal, kizárólag ma­gyar gazdáktól beszállított friss húsokkal és sokféle tejtermékkel várjuk vásárlóinkat” – mondta Grósz Jenő, a Lidl Magyarország igazgatóságának elnöke.

Megállt az általános élelmiszerüzletek számának másfél évtizede tartó csökkenése hazánkban – állapította meg a Niel­sen piackutató cég, mely legfrissebb felmérése során összesen 19 544 egységet regisztrált. Regionálisan legkoncentráltabb a bolthálózat Budapesten és Pest megyében, míg legelaprózottabb az északkeleti megyékben. A hagyomá­nyos, 200 négyzetméteres és kisebb üzletek számaránya az élelmiszer-kiskereskedelmi hálózatban 89 százalék idén is. Ez a stabilitás eltér a legutóbbi időszaktól, amikor éppen ebben a csatornában évről évre csökkent a boltszám.

Idén január elsején a legkisebb, 50 négyzetméteres és kisebb üzletekből 11 111, az 51–200 négyzetméteresekből pedig 6294 egység működött a felmérés szerint. Lényegében változatlan maradt a két adat az egy évvel korábbihoz viszonyítva.

A modern bolttípusok közül a hipermarketek száma néggyel bővült (170) éves összehasonlításban. Ezzel egy időben szupermarketből héttel kevesebb, 574 lett. Huszonegy új diszkontnak köszönhetően ebből a bolttípusból 488 volt az év elején.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.