Szabó József lakatos. 2013-ban a kisadózók tételes adójával fizeti be a kötelezettségeit. Árajánlatot kért tőle és egy másik, kft-ként működő lakatos vállalkozástól is egy irodaház. Az ajánlatokból kiderült, hogy mindkét vállalkozás nagyjából ugyanannyiért dolgozna a megrendelőnek. Csakhogy a kft számláját elszámolhatja költségként az irodaház, ezzel csökkentve fizetendő adóját, míg Szabó Józsefét nem. A lakatosnak esélye sem volt elnyerni a munkát.
A fiktív történet alapja a munkahelyvédelmi akcióterv javaslatának egyik előírása. A versenyhátrányt okozó passzuson most módosít az NGM, egészen pontosan a tárca kérésére a költségvetési bizottság adott be egy kormány által is támogatott módosítót az akciótervhez. A lényeg: a kisadózók által kibocsátott számlákat mégiscsak elszámolhatja majd költségként az azt befogadó cég.
Annak érdekében azonban, hogy a kisadózók (amelyeknek a tételes adó miatt 6 milliós bevételig gyakorlatilag mindegy, hogy hány forintot állítanak be a könyvelésükbe), ne állítsanak ki fiktív számlákat, szigorítás is lesz a rendszerben. Egyrészt ha egy kisadózó egy másik céggel egy éven belül egymillió forintos szerződési értékhatár felett üzletel, mindkét fél adatszolgáltatásra lesz köteles. Másrészt – ha felmerül a gyanú – , ilyen esetben a kisadózón lesz a bizonyítási teher, hogy valódi teljesítésről van szó.
Úgy tudjuk, az NGM-en kívül felmerült az is, hogy legfeljebb 5 százalékban korlátozzák, mennyi kisadózói számlát fogadhat be egy cég. Erről még nincs döntés, nem kizárt, hogy a tárcát megkerülve ilyen módosító is érkezik az akciótervhez.
Változás az is, hogy a kisadózók tételes adóját nem választhatja a biztosítási ügynöki tevékenységet végző illetve ingatlan-bérbeadásból „élő” vállalkozás.
Módosul az értékhatár is, amely feletti adótartozásnál a vállalkozás már nem választhatja ezt az adózási lehetőséget: 500 ezer forintról 100 ezerre csökkentették.
Balog Ádám adóügyekért felelős helyettes államtitkár azt mondta, a változásokat a vállalkozói szervezetekkel való konzultáció nyomán, főként az ő kéréseikre építették bele a munkahelyvédelmi akciótervbe. Úgy tudjuk, a vállalkozói szövetségek leghangsúlyosabb kérése a számla befogadhatósága volt, ezt teljesítette az NGM. Azt a kérést ugyanakkor nem fogadta el a tárca, hogy a tételes adó napra arányosítható legyen, így ha valaki például a hónap egyharmadában betegállományban van, akkor csak az adó harmadát kelljen fizetni. A tárca indoklása szerint ez szembemenne az adóegyszerűsítés szándékával. Van azonban enyhítés ezen a téren is: ha a vállalkozás tagja legalább 30 napig keresőképtelen, akkor abban a hónapban nem kell befizetnie az adót.
A tárca közlése szerint a mintegy 70 ezer evás vállalkozás kétharmadának kevesebb a bevétele, mint évi hatmillió forint, azaz ennyinek érheti meg a tételes kisadózást választani. Ők összesen évi 20-30 milliárd forintot fizettek eddig a költségvetésbe, arról azonban egyelőre nincs nyilvános számítás, hogy a tételes adóval pontosan hogyan módosul a büdzsé bevétele.
A tervezet szerint a tételes adót 6 millió forintos bevételig választhatják a vállalkozások, főállású kisadózó havi 50 ezret, nem főállású 25 ezret fizet. Az adóval nem kell befizetni más terheket, így a vállalkozói SZJA-t, társasági adót, járulékokat, egészségügyi hozzájárulást, szociális hozzájárulási adót.
Ha egy cég átlépi a 6 milliós határt – mondjuk novemberben -, nem esik el a lehetőségtől: a hatmilliós határ felett 40 százalékos adót kell fizetnie.
Egyszerűbben teljesíthető a helyi iparűzési adó is: 50 ezer forintot kell fizetni évente. Ha több településen van telephelye a cégnek, akkor annyiszor 50 ezer lesz a teher. Csakúgy, mint az evát, ezt az adózást is tilos klasszikus munkaviszonynál választani.
Kisvállalati adó: elhatárolás és áfaszigorítás
Módosulnak az NGM javaslatai alapján a kisvállalati adó tervezett szabályai is: egyrészt kell majd az osztalék után EHO-t fizetni, másrészt engedélyezik az ezt választóknak az úgynevezett elhatárolást. Ez azt jelenti, hogy ha egy évben veszteséges a vállalkozás, akkor az éves mínuszt tíz évre elosztva, azaz annak tizedével csökkentheti majd minden évben az adóalapját egészen a személyi kifizetések összegéig. Ha a veszteség amiatt volt, mert beruházásra költött a cég, akkor az elhatárolás az említett korlátok nélkül alkalmazható. Lehetőségük lesz a cégeknek arra is, hogy az iparűzési adóalapjukat településenként 2,5 millió forintban határozzák meg, ezzel egyszerűsítve a kalkulációkat. Az adót - ez is változás - választhatják majd zártkörű részvénytársaságok is.
Az adót a 25 embert vagy kevesebbet alkalmazó cégek választhatják 500 millió forintos bevételig és mérlegfőösszegig. Az adó kiváltja a társasági adót, szociális hozzájárulási adót, szakképzési hozzájárulást. Mértéke a pénzforgalmi szemléletű eredmény és személyi kifizetések 16 százaléka.
Információink szerint mindezekkel a módosítókkal, valamint a szerdán már megismert, pályakezdők két éven át tartó járulékmentességéről szóló módosítás összességében nem változtat érdemben az akcióterv 300 milliárdos költségén.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.