Mindez azt is jelenti, hogy a szektor továbbra sem állt lábra a válság okozta sokkból: az IT-költés az idén alig 3 százalékkal haladhatja meg a hét esztendővel korábbit, míg az eddigi mindenkori csúcsnak számító 2008-as értéktől várhatóan hatodával (bő félmilliárd dollárral, jelenlegi árfolyamon nagyjából 120 milliárd forinttal) marad el.
A növekedést már tavaly is szinte kizárólag a mobiltávközlés biztosította: a piacot az okostelefonok forgalmának 41 százalékos megugrása, illetve a hálózati eszközök iránti kereslet (a mobilszolgáltatók fejlesztéseinek köszönhető) növekedése rántotta pozitívba. Ezek mellett csak elvétve akadt olyan szegmens, amelyik bővülni tudott: a szolgáltatások forgalma 2011-ben is stagnált, míg az adattároló eszközök értékesítése 7 százalékkal csökkent főként azért, mert a thaiföldi árvizek miatt az utolsó negyedévben hiány alakult ki a piacon, ami felhajtotta az árakat, emiatt sokan elhalasztották a vásárlást.
No nem 2012-re! Az adattárolók hazai piaca ugyanis várhatóan az idén sem nő, amiben minden bizonnyal komoly szerepet játszik, hogy a merevlemezek ára a korábbi várakozásoknál sokkal lassabban áll vissza a thaiföldi árvizek előtti szintre, s valószínűleg még évekig jóval többet kell fizetni ezekért a termékekért, mint 2011 nyarán.
Az adattárolók részpiacának várhatóan gyenge teljesítménye ellenére azonban az idén épp a hardverértékesítés lehet az IT-piac egyetlen olyan területe, amelyik érezhető növekedést mutat. Az IDC prognózisa szerint ebben a szegmensben 2012-ben 1,2 százalékos bővülés várható, aminek eredményeként a teljes forgalom négy év után először lépheti át a másfél milliárd dollárt.
Fauszt Gábor jelezte: a hardverszegmensen belül a legnagyobb növekedést az idén is a mobileszközök piaca mutathatja. Az IDC prognózisa alapján a táblagépek forgalma – részben a kínálat gyors növekedésének köszönhetően – 75 százalékkal ugorhat meg, de a tavalyi kimagasló teljesítmény után újabb 16 százalékkal emelkedhet az okostelefonok értékesítése is.
A hardverszegmensen belül mobileszközök mellett az idén jól teljesíthet a tavaly még stagnáló PC-szektor is: a személyi számítógépek forgalma a piackutató előrejelzése szerint 2012-ben akár 9 százalékkal is meghaladhatja az előző évit. Fauszt Gábor kiemelte, hogy a növekedés itt nem az eladott készülékek számának emelkedésével magyarázható, sokkal inkább a fogyasztói igények változásával. A közelmúltban ugyanis az olcsó, akár 50-60 ezer forintért is megvásárolható netbookok piaca lényegében megszűnt, így a kereslet a drágább számítógépek irányába tolódott el, ami az átlagárak érezhető emelkedéséhez vezetett.
A PC-eladások várható bővülésének egyik legfontosabb következménye, hogy idén még a személyi számítógépek piaca marad a hardvergyártók fő bevételi forrása, de hosszabb távon biztosra vehető, hogy az okostelefonok forgalma felülmúlja majd a PC-két. Miközben a hardverek forgalma kissé gyarapodhat 2012-ben, a másik két fő szegmens – a szoftverek és az IT-szolgáltatások értékesítése – jelentős mértékben csökkenhet az idén. Nagyobb visszaesés az előbbi területen várható, ahol akár 4,5 százalékkal is elmaradhatnak az eladások a tavalyitól, elsősorban az üzleti alkalmazásoknál, és jellemzően a szintén a vállalati szféra által keresett rendszer-infrastruktúra szoftvereknél tapasztalható árcsökkenés következtében. A szolgáltatások forgalma mindeközben a teljes hazai IT-költéshez hasonlóan 1,2 százalékkal süllyedhet.
Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy bár a szolgáltatások és a szoftverek szegmensének teljesítménye gyengébb lesz, mint a hardvereké, ez utóbbi területen sem mutat majd bővülést minden részpiac: a már említett adattárolók mellett például a szerverek forgalma is biztosan elmarad majd a tavalyitól.
Az egyes részpiacok teljesítménye alapján igen jól látható, hogy az IT-szektort lényegében a végfelhasználók keresletének enyhe növekedése tartja talpon (elsősorban ez hajtja az okostelefon- és a PC-eladásokat), a vállalatok többsége azonban még mindig óvatos, náluk a gazdasági válság hatására továbbra is rendkívül nagy a költségkontroll. Mindezt úgy is értelmezhetjük, hogy miközben a végső fogyasztók számára egyes termékek esetében az árak csökkenése már kellő motiváció a vásárláshoz, a vállalati szférában ez még kevés, a cégek elsősorban a megtérülési mutatókat vizsgálják, s jellemzően csak igen rövid – 2-3 éves – megtérülési idejű projektekbe vágnak bele.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.