BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

"Sokkoló" gyárbezárási tervek - Felbőgetik a fűnyírót az autógyártók

Az európai tömegmárkák vezetői visszajöttek a szabadságról, és készen állnak a régen esedékes költségcsökkentő intézkedésekre, az üzemek bezárására és létszámcsökkentésre – kezdi összefoglalóját a Reuters és rögtön a probléma közepére bök.

Három éve, amikor az USA kormánya megmentette a GM-Chrysler párost a csődtől – gyárbezárások és elbocsátások után – az európai kormányok az ellenkezőjét tették. A racionalizálás helyett állami támogatást adtak a gyáraknak, hogy fenntartsák a foglalkoztatottságot – és bíztak a gyors, pozitív gazdasági változásokban.

Ma azonban semmi jele a válság végének, a mediterrán országokban zuhan az autók eladása, a kormányoknak pedig már nincs pénzük az iparág támogatására. A Reuters szerint néhány szakszervezeti vezető úgy tartja egy mostani gyors vágás a későbbiekben több állás megmaradását jelentené.

"Amikor majd azt látják, hogy az egész márka eltűnik a süllyesztőben, rájönnek a cégvezetők, hogy ennél mégis jobb lett volna egy 20 százalékos leépítés" – mondta David Cole, aki nem egy átlagos iparági elemző, hiszen korábban a michigani Center for Automotive Research vezetője volt. Laurent Petizon, a párizsi AlixPartners tanácsadó cég igazgatója pedig hozzá tette: ma már nem tabu a gyárbezárásokról beszélni, hiszen megoldást kell találni a kihasználatlan termelőkapacitásokra.

Azt követően, hogy Barack Obama kormánya a közpénz támogatásért cserébe drasztikus lépéseket követelt az autógyártóktól, ma mind a GM, mind a Chrysler jó egészségnek örvend. Az előbbi  elvesztette négy márkáját, 14 egyesült államokbeli üzemét és 21 ezer alkalmazottját, de tavaly már 7,6 milliárd dolláros rekord profitot jelentett, az azóta a Fiathoz tartozó Chrysler pedig 183 millió dolláros nyereségről számolt be – érvel a hírügynökség és hozzá teszi: a PSA Peugeot Citroen, a Renault és a Fiat –  a Ford európai leányvállalatával és a GM-hez tartozó Opellel együtt a nyereségességért harcol. A legnagyobb veszteséggel küzdő Peugeot állítólag már 10 ezer fős leépítést tervez és két évtized alatt az első európai gyárbezárásra készül.

François Hollande, az új francia elnök ugyanakkor a hír hallatán elfogadhatatlannak és sokkolónak nevezte, hogy a Peugeot be akarja zárni Aulnay-ban lévő üzemét. Igaz, az autógyártó bejelentését követően a francia államvasutak, az SNCF vezetője kijelentette, hogy különös figyelemmel kíséri az esetleg elbocsátott Peugeot-munkások álláskeresését. A részben állami tulajdonban lévő repülőgép hajtóműgyártó, a Safran csoport pedig arról tájékoztatta a sajtót, hogy tárgyalásokat folytat a feleslegessé váló munkaerő átvételéről. Még Arnaud Montebourg az ipar miniszter, aki ígéretet tett arra, hogy ellenáll a Peugeot terveinek, a múlt hónapban felszólította a szakszervezeteket, hogy "felelősen cselekedjenek" arra a 90 ezer francia dolgozóra való tekintettel, akiknek a munkahelyét a vállalat szeretné megőrizni.

A politika ugyanakkor nem akadályozott meg minden változást. Három év alatt, az elmúlt év végéig a Renault franciaországi alkalmazotti állománya 9,6 százalékkal csökkent, a Peugeot-Citroené 7,6 százalékkal zsugorodott. A Fiat közel 63 ezres létszáma azonban a gyárbezárás ellenére sem igen mérséklődött.

A Fiat, amely tavaly már bezárt egy olaszországi üzemet, most azt közli, még egyre is sor kerülhet, ha nem sikerül bemutatni egy, az amerikai piacon is versenyképes modellt. "Fenntartjuk a jogot, hogy megvizsgáljuk a gyárbezárás kérdését is a harmadik negyedév után" – jelentette ki a Fiat-Chrysler csoport vezére, Sergio Marchionne.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.