Három éve, amikor az USA kormánya megmentette a GM-Chrysler párost a csődtől – gyárbezárások és elbocsátások után – az európai kormányok az ellenkezőjét tették. A racionalizálás helyett állami támogatást adtak a gyáraknak, hogy fenntartsák a foglalkoztatottságot – és bíztak a gyors, pozitív gazdasági változásokban.
Ma azonban semmi jele a válság végének, a mediterrán országokban zuhan az autók eladása, a kormányoknak pedig már nincs pénzük az iparág támogatására. A Reuters szerint néhány szakszervezeti vezető úgy tartja egy mostani gyors vágás a későbbiekben több állás megmaradását jelentené.
"Amikor majd azt látják, hogy az egész márka eltűnik a süllyesztőben, rájönnek a cégvezetők, hogy ennél mégis jobb lett volna egy 20 százalékos leépítés" – mondta David Cole, aki nem egy átlagos iparági elemző, hiszen korábban a michigani Center for Automotive Research vezetője volt. Laurent Petizon, a párizsi AlixPartners tanácsadó cég igazgatója pedig hozzá tette: ma már nem tabu a gyárbezárásokról beszélni, hiszen megoldást kell találni a kihasználatlan termelőkapacitásokra.
Azt követően, hogy Barack Obama kormánya a közpénz támogatásért cserébe drasztikus lépéseket követelt az autógyártóktól, ma mind a GM, mind a Chrysler jó egészségnek örvend. Az előbbi elvesztette négy márkáját, 14 egyesült államokbeli üzemét és 21 ezer alkalmazottját, de tavaly már 7,6 milliárd dolláros rekord profitot jelentett, az azóta a Fiathoz tartozó Chrysler pedig 183 millió dolláros nyereségről számolt be – érvel a hírügynökség és hozzá teszi: a PSA Peugeot Citroen, a Renault és a Fiat – a Ford európai leányvállalatával és a GM-hez tartozó Opellel együtt a nyereségességért harcol. A legnagyobb veszteséggel küzdő Peugeot állítólag már 10 ezer fős leépítést tervez és két évtized alatt az első európai gyárbezárásra készül.
François Hollande, az új francia elnök ugyanakkor a hír hallatán elfogadhatatlannak és sokkolónak nevezte, hogy a Peugeot be akarja zárni Aulnay-ban lévő üzemét. Igaz, az autógyártó bejelentését követően a francia államvasutak, az SNCF vezetője kijelentette, hogy különös figyelemmel kíséri az esetleg elbocsátott Peugeot-munkások álláskeresését. A részben állami tulajdonban lévő repülőgép hajtóműgyártó, a Safran csoport pedig arról tájékoztatta a sajtót, hogy tárgyalásokat folytat a feleslegessé váló munkaerő átvételéről. Még Arnaud Montebourg az ipar miniszter, aki ígéretet tett arra, hogy ellenáll a Peugeot terveinek, a múlt hónapban felszólította a szakszervezeteket, hogy "felelősen cselekedjenek" arra a 90 ezer francia dolgozóra való tekintettel, akiknek a munkahelyét a vállalat szeretné megőrizni.
A politika ugyanakkor nem akadályozott meg minden változást. Három év alatt, az elmúlt év végéig a Renault franciaországi alkalmazotti állománya 9,6 százalékkal csökkent, a Peugeot-Citroené 7,6 százalékkal zsugorodott. A Fiat közel 63 ezres létszáma azonban a gyárbezárás ellenére sem igen mérséklődött.
A Fiat, amely tavaly már bezárt egy olaszországi üzemet, most azt közli, még egyre is sor kerülhet, ha nem sikerül bemutatni egy, az amerikai piacon is versenyképes modellt. "Fenntartjuk a jogot, hogy megvizsgáljuk a gyárbezárás kérdését is a harmadik negyedév után" – jelentette ki a Fiat-Chrysler csoport vezére, Sergio Marchionne.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.