A közúti közlekedési szakma szempontjából napjaink legfajsúlyosabb témájának tartja az ED hazai bevezetését Karmos Gábor. A megtett úttal arányos tarifarendszerű, korszerű elektronikus díjszedés díjpolitikájáról és a rendszerbeszerzés feltételeiről, finanszírozásáról szóló szeptember közepi kormányhatározatról szólva elmondta, hogy az részben felülírja, részben módosítja a kabinet május elején hasonló tárgykörben hozott döntését. Azaz a két anyag együttes olvasásával lehet pontosan eligazodni. Az autóbuszos vállalkozások – úgy tűnik – hosszú időre fellélegezhetnek, hiszen járműveik várhatóan még évekig az e-matricás rendszerben fizethetik meg az úthasználati díjakat.
További fontos változásokat is említett. Egyebek között, hogy a kormány új döntése értelmében – ellentétben a korábbi határozatban foglaltakkal – az ED rendszer beruházását költségvetési forrásból hajtják végre. Az eszközrendszer állami tulajdonba kerül és az ED-ből származó bevétel teljes egésze átfolyik majd a központi büdzsén. Az M0-s és az azon belüli gyorsforgalmi szakaszok, valamint az M31-es díjmentes lesz.
Ma még kérdéses, hogy az EU által finanszírozott utakon lehet-e útdíjat szedni. A kormány felhatalmazta a nemzeti fejlesztési minisztert, kezdje meg az egyeztetéseket az Európai Bizottsággal a díjtételekről és a gyakori úthasználóknak nyújtható kedvezményről. Ez utóbbi maximum 13 százalék lehet. Törölték a korábbi döntésben még szerepelt félévenkénti díjmérték emelési előírást, viszont a kormányhatározat a díjtételeket nem várt magas összegben (kilométerenként nettó 16,72 - 85,34 forintban) határozta meg. Némi öröm az ürömben - mondta a főtitkár -, hogy ezek EURO 2-es járművekre vonatkozó díjmértékek, azaz a környezetvédelmi kategóriáknak megfelelő díjeltérítés révén az MKFE tagjai többsége esetében eleve ennél kisebb összegekkel kell kalkulálni. Az ED-t az MKFE véleménye szerint a megbízóknak kell majd fizetniük, ez külön tétel lenne a számlán.
Az MKFE elnöksége szeptemberi két ülésén is kiemelt téma volt az ED, és bizonyára ez lesz a novemberi tagi találkozókon is. A testület állásfoglalása értelmében, a soron következő, elektronikus útdíj bevezetésével kapcsolatos kormányzati tárgyalásokon az Egyesület képviselői minden eddig kért kompenzációs és versenyképességi javaslatukat újra tűzzék napirendre. Továbbá tegyenek meg mindent a fokozatos bevezetés (ami vonatkozik a díjakra, az úthálózati kiterjesztésre, valamint a járműkategóriákra egyaránt) érdekében. Az MKFE munkaszervezete szerint fontos a díjtételek kalkulációjának vizsgálata is, erős a gyanújuk ugyanis, hogy úgynevezett külsőköltség-díjjal is kalkuláltak a kormányhatározat előterjesztői. Ez azonban az eddigi kormányzati megnyilatkozásokban nem szerepelt, és ez ismét egy új teher lenne a szakma számára.
Nyolcan versenyben, szerződéskötés decemberben
A megtett úttal arányos elektronikus díjszedési rendszer hazai kiépítésére kiírt, gyorsított közbeszerzési eljárás kapcsán a határidőig nyolc gazdasági szereplő, illetve konzorcium nyújtotta be részvételi jelentkezését. Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. (ÁAK) ezek értékelését követően várhatóan október 19-én kéri fel ajánlattételre az indulókat. Az ajánlattevőkkel lefolytatandó tárgyalások lezárása, valamint a végleges ajánlattételi határidő és az eljárás eredményéről szóló döntés november második felére tehető. A nyertes pályázóval való szerződéskötés december első felében esedékes.
A közbeszerzés technológia-semleges, vagyis nem részesíti előnyben a jelenleg ismert technológiai megoldások egyikét sem. Az ajánlattevőknek az elektronikus útdíj rendszer teljes körű implementációjára (tervezés, fejlesztés, beüzemelés, a bevezetés támogatása az első évben, infrastruktúra-támogatás 2022. október 31-ig) kell ajánlatot tenniük, amely magában foglalja a díjszedési és díjellenőrzési funkciókat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.