A magyar cégek külföldi piaci jelenlétének fokozását tekinti legfőbb célkitűzésének Horváth Miklós, a Ventura Zrt. elnök-vezérigazgatója, a Magyar Külgazdasági Szövetség (MKSZ) új elnöke, aki Dávid Imrét váltotta a pozícióban. „A belső fogyasztástól jelenleg nem várhatunk csodákat, így a gazdasági növekedés egyetlen útjának az export növelése tűnik” – indokolta véleményét az elmúlt három évben az MKSZ elnökségének tagjaként tevékenykedő vezető.
Emlékeztetett: a hazai kivitel nagy részét a Magyarországon jelen lévő multik adják, melyek bejáratott piacaikra exportálják az itthon előállított termékeket, a magyar vállalatok viszont nem tudtak jelentős saját piacokat kiépíteni külföldön.
„A magyar cégek túlságosan is a hazai piacra koncentrálnak, amin változtatni kell. Jó, ha a tulajdonosok tudják, hogy egy pénzügyi befektető szemében is többet ér egy olyan hazai vállalat, amelynek jelentős kivitele van. Az egyik célunk éppen az, hogy a magyar kkv-szektort is ráébresszük ennek a fontosságára” – magyarázta. Ennek érdekében intenzív tagtoborzásba kezd majd az MKSZ, és szeretne az exportban már sikereket elért cégek fórumává válni.
A kormány „keleti nyitás” politikájáról Horváth Miklós úgy vélekedett: minden olyan tervet üdvözöl, amely új piacok meghódítására törekszik. „Tisztában kell azonban lenni azzal, hogy ez hosszú menetelés lesz, azaz nem szabad rövid időn belül túl nagy eredményt várni ezektől a próbálkozásoktól. Ezért ugyanilyen fontos lenne, hogy a már hagyományos piacainkon, így az EU-n belül is tudjuk fokozni a jelenlétünket” - figyelmeztetett.
Ehhez az MKSZ többek között azáltal kíván hozzájárulni, hogy segít megtalálni a megfelelő szakembergárdát. „Az egyik legnagyobb probléma, hogy sok vállalat nem rendelkezik a külföldi terjeszkedéshez szükséges tapasztalattal bíró szakemberekkel. Ezért a közeljövőben egy listát állítunk össze azon külkereskedelmi szakértőkből, akiknek nagy múltra visszatekintő kapcsolataik vannak, amelyeket – például tanácsadás formájában – ezen cégek szolgálatába tudnak állítani” – vázolta fel terveit Horváth Miklós.
Az MKSZ elnöke szerint reális esély van arra, hogy a következő években érezhetően növekedjen a kkv-k exporton belüli részaránya, a legnagyobb lehetőségek a high tech iparágakban, az élelmiszer-gazdaságban és a feldolgozóiparban kínálkoznak. „Itt már most is sok a sikersztori, amelyek azonban nem minden esetben ismertek eléggé” – véli Horváth Miklós. – „Ezért feladatunknak tekintjük azt is, hogy segítsük az exportáló vállalatok hazai médiatevékenységét, azaz – példát állítva a többiek elé – segítsünk nekik elmesélni saját történetüket.” n W. B.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.