– Nem sok tapasztalatunk van még, azt tudjuk, hogy egyre nagyobb az érdeklődés a védjegy iránt a koordináló Magyar Termék Nonprofit Kft.-nél; a cégek saját gondjukat próbálják meg megoldani a logóval, tiszteletben tartva a rendeletben megszabott feltételeket. Abban bízom, hogy ez a logó le is tisztítja azt a totális káoszt, amely ma még jellemzi a magyar kiskereskedelmet. Az sem mellékes, hogy ha most ez a rendszer elindul, az az ellenőrzést is megkönnyíti.
– Áruházláncok is érdeklődnek a védjegy iránt?
– Tudomásom szerint igen.
– A másik kezdeményezésük az a zöld szám, amelyen az élelmiszerlánc-biztonsággal kapcsolatos bejelentéseket lehet megtenni. A tárca felhívása nyomán éppen a Coop Rally egyik állomásán, a téti Coop bolt volt az első olyan üzlet, ahol elhelyezték a 06-80/263-244-es számot. Miben segíthet ez?
– Komoly segítséget jelenthet ez nekünk, de főleg a fogyasztóknak. A számon augusztus végéig több mint 1400 hívást regisztráltunk, 293 esetben el is kellett járnunk.
– Tudna konkrét esetet említeni, amikor a hívás alapján jártak el?
– A lejárt szavatosságú tejföltől az illegális állatvágásig sokféle ügyet derítettünk fel. 198 esetben érkezett kifogás valamely termékkel kapcsolatban, ennek csaknem egyharmada érintett húst vagy húskészítményt, többnyire amiatt, hogy a termék romlott, fogyasztásra alkalmatlan volt. Engedély nélküli tevékenység gyanúja – például őstermelőként nem saját termék értékesítése vagy illegális sertésvágás – 28 esetben merült fel, kilencszer ételmérgezést is felfedtünk. Voltak gratulációk, volt, aki tanácsot kért.
– A szakmai roadshow több állomásán, több exportra is termelő cégnél elmondta, hogy a kormány kiemelt szerepet szán a kivitelnek az élelmiszeriparban is. Említette az orosz és a kínai piacot is. Mindkettőre igaz az, hogy nem könnyű oda bekerülni. Tud ebben segíteni a kormány a termelőknek?
– Nem könnyű, az elmúlt két évben mégis húsz százalékkal tudott emelkedni az ezekbe az országokba irányuló exportunk. Elértük, hogy 6-7 év szünet után újra volt orosz audit Magyarországon, amely lehetővé tette, hogy új cégek szállíthassanak az ország piacára. És negyedévente újabb magyar cégek kerülnek fel az ottani importőrök listájára.
– És nem kerülnek ki a listáról? Korábban ez elég gyakori volt.
– Ki csak olyan került, amelyik eleve nem is akart exportálni. Nagy dolog, hogy a kínai auditot is elértük, hiszen ilyen korábban nem volt Magyarországon, legalábbis a nyers húsokat illetően. Most nyershús-exportőrök is lehetünk Kína felé, ilyen jogosultsága egyetlen EU-tagnak sincs.
– De ha túl kevés itt a sertés, akkor miért exportálunk? A kormány nemrég fogadta el a sertésstratégiát, amelynek a célja éppen az állatállomány növelése. Méghozzá nem is kismértékben: a jelenleg hárommillió alatti sertésállományt a duplájára növelnék. Nem álom ez?
– Nem álom, de nyilvánvalóan nem lehet egy év alatt megcsinálni. Ennek idő kell, legalább három év, és egyre nagyobb összegeket kell az ágazatba tenni.
– Honnan lesz erre pénz?
– Vannak uniós és hazai források is, csak maximálisan ki kell ezeket használni és ügyesen kell csoportosítani.
– Tudna említeni pár kiemelt területet, amelyre pénzt szánnak?
– Amiről már konkrétan tudok beszélni, az az, hogy 2,6 milliárd forint pluszforrás mehet a sertéságazatba jövőre.
– Még egy téma kapott aktualitást a sertéságazattal kapcsolatban: ez az agráriumban július elsején bevezetett fordított áfa rendszerének kiterjesztése a sertéshús felvásárlására. Hogy áll ennek a megvalósítása?
– Ez hivatalos szándék, és majdnem biztos vagyok abban is, hogy meg fog valósulni. Az EU-nak kell még rábólintania.
– Ha már a forgalmi adóról beszélünk: az élelmiszer-ágazat szereplői egyre hangosabban követelik az alapvető élelmiszerek áfatartalmának csökkentését. Mennyire látja ezt lehetségesnek?
– Egyetértünk a kezdeményezésekkel, sőt mi is több ilyen irányú javaslatot letettünk már a Nemzetgazdasági Minisztérium asztalára. A tárca ötszázalékos kulcsot szeretne. Ez azonban 400 milliárd forintos lyukat ütne a büdzsén, ami a jelenlegi költségvetési helyzetben nem nélkülözhető.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.