Az autópálya-kezelő most éppen szerdán 11 óráig várja az anyagokat, az elmúlt napok tapasztalatai alapján azonban felesleges kapkodniuk a pályázóknak, hiszen a határidőt a kiírás óta eddig háromszor változtatták meg, emellett látszólag semmi biztosíték nincs arra, hogy nem halasztanak negyedszer is.
Első körben még úgy festett, hogy összesen három munkanapjuk lesz az aspiránsoknak a jelentkezésre, ezt azonban először kettő, majd további öt nappal kitolták, tegnap – nem sokkal az aktuális leadási határidő előtt – pedig újabb két napot rádobtak.
Az mindenesetre biztosra vehető, hogy a 36 említett cégből kettő leadja a pályázatát, a T-Systemsnél és a Kapschnál ugyanis lapunknak megerősítették, hogy indulnak a tenderen. A Magyar Telekom érdekeltségébe tartozó T-Systems még szeptember elején jelentette be, hogy felkészült a rendszer kiépítésére, a cég vezérigazgatója, Budafoki Róbert pedig múlt héten jelezte lapunknak: ez irányú terveik a pályázat szövegének megismerését követően sem változtak. A vállalatnál tegnap a Világgazdaság kérdésére kiemelték: mindent megtesznek, hogy teljes körű, korrekt ajánlatot tegyenek a közbeszerzési eljárás ajánlati fázisában, illetve a tárgyalások lezárása után, emellett biztosak abban, hogy T-Systems Magyarország Zrt. a megjelölt határidőre leadja jelentkezését.
Bár korábban indulási szándékát hivatalosan nem jelentette be, tegnap lapunknak az osztrák Kapschnál is megerősítették, hogy beadják pályázatukat. Fényi Tibor, a társaság kommunikációs tanácsadója elmondta: a kiírás elemzését követően arra jutottak, hogy a Kapsch megfelel az egyébként igen szigorú feltételeknek, így a cég egyedül – és nem konzorcium keretében – vág neki a tendernek.
Nem indul ugyanakkor a gyorsított közbeszerzési eljáráson a magyar tulajdonú Sopia-Net Kft. Bár a cég – ahogy erről Mórocz Imre ügyvezető lapunknak beszámolt – kidolgozott egy rendszert, melynek segítségével az állam által tervezett 42 milliárd forintos beruházási költséget akár a felére is le lehetne szorítani, a társaság nem felel meg a kiírásban támasztott feltételeknek, így még egy több hazai cég alkotta konzorcium tagjaként sem vehet részt a tenderen.
Mindez egyébként azt is jelzi, hogy hiába kérte ki hétfőig a jelentkezés elkészítéséhez szükséges kiegészítő iratokat harminchat vállalat, feltehetőleg ténylegesen ennél jóval kevesebb pályázat érkezik be, mivel mindössze néhány cég lesz képes teljesíteni a kiírásban szereplő feltételeket.
Bár a potenciális indulóknak lehetőségük van összeállni és közösen pályázni, ehhez egyértelműen több időre lenne szükségük, hiszen egy konzorcium felállítása nehezen valósítható meg három, de még tíz munkanap alatt is. Feltehetőleg ez volt az oka, hogy lapértesülések szerint három pályázó azonos szövegű levélben kérte az ÁAK-tól, hogy egy hónappal hosszabbítsák meg a pályázatot. A potenciálisan pályázó cégek problémáival azonban látszólag nem igazán foglalkoznak az illetékesek, legalábbis erre következtethetünk , abból, hogy a szervezet elutasította a három társaság – melyek közül értesüléseink szerint az egyik az amerikai Eisel volt – kérvényét. Más kérdés, hogy azok a vállalatok, melyek egyedül is eleget tesznek a feltételeknek, feltehetőleg inkább örülnek az állami autópálya-kezelő döntésének, hiszen a további halogatás a projekt megvalósítását is veszélyeztetheti. Mint ismert: a kormányzat a következő évre már 75 milliárd forintos bevétellel számol az elektronikus útdíjból, amihez viszont a rendszernek július elsején el kell rajtolnia.
Bár a pályázók többsége azt állítja, hogy amennyiben az eredeti terveknek megfelelően december elején megkötik a szerződést a győztessel, a projekt megvalósítható szűk hét hónap alatt, ezzel korántsem ért mindenki egyet: több szakértő biztosra veszi a késést. Azt pedig az indulók többsége is elismeri, hogy – függetlenül a nyertes technológiától – amennyiben tolódik a tender, komoly veszélybe kerülhet a júliusi rajt, ezt pedig a kormányzat nyilvánvalóan nem engedheti meg magának.
Szakértők szerint ez tulajdonképpen annyit jelent, hogy a több nyugat-európai országban használt mikrohullámú technológia, illetve a szintén elterjedt műholdas pozicionáláson alapuló útdíjrendszer mellett kaput nyitottak a kamerás megfigyeléssel pályázó cégek számára is.
Mindez azért lehet furcsa, mert az útmenti kamerák felszerelése amellett, hogy kifejezetten drága technika, a szűkös határidő szempontjából sem túl versenyképes. Hiszen – mutatnak rá a szakértők – nehezen elképzelhető, hogy bárki hat hónap alatt összesen valamivel több, mint 6300 kilométernyi utat képes a szükséges mértékben bekamerázni.
Szakértők szerint ez tulajdonképpen annyit jelent, hogy a több nyugat-európai országban használt mikrohullámú technológia, illetve a szintén elterjedt műholdas pozicionáláson alapuló útdíjrendszer mellett kaput nyitottak a kamerás megfigyeléssel pályázó cégek számára is.
Mindez azért lehet furcsa, mert az útmenti kamerák felszerelése amellett, hogy kifejezetten drága technika, a szűkös határidő szempontjából sem túl versenyképes. Hiszen – mutatnak rá a szakértők – nehezen elképzelhető, hogy bárki hat hónap alatt összesen valamivel több, mint 6300 kilométernyi utat képes a szükséges mértékben bekamerázni.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.