BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Részben áthárítják a fuvarozók az elektronikus útdíjat

Az elektronikus útdíj olyan többletterhet jelent a hazai belföldi fuvarozóknak, amelynek részbeni áthárítása a megrendelőkre nem kerülhető el - hívta fel a figyelmet a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) hétfői közleményében.

A NiT Hungary továbbra sem vitatja, hogy az ország közúti infrastruktúrája szempontjából nem fenntartható a helyzet, hogy a környező országok közül Magyarországon kell messze a legkevesebbet fizetni annak használatáért.

A fuvarozók szerint ugyanakkor nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy egy belföldi közúti közlekedési szolgáltató költségszerkezetében eddig egy-két százalékot kitevő úthasználati díj 2013. július 1. után az üzemanyag után a második legnagyobb költségelem lesz.

Az ipartestület számításai szerint például a tranzitforgalom szempontjából fontos Záhony-Rédics vonalon - ahol az 580 kilométeres útból 510 kilométer fizetős szakasz - egy EURO II besorolású, öttengelyes szerelvénnyel és a nettó 85,34 forintos kilométerenkénti díjjal számolva 2013. második felétől nettó 43 500 forintért lehet majd eljutni, ami több mint 16-szoros növekedés a jelenlegi rendszerben fizetendő összeghez képest.

"A hírek szerint a tervezett elektronikus úthasználati díj tarifája a régiónkban nálunk lenne a legmagasabb kilométerenként. Ha így vezetik be a jövő nyáron, akkor érdemes lenne a kormányzat részéről megvizsgálni a kompenzáció lehetőségét is" – mondta lapunknak korábban Wáberer György, a szakma nevében hozzátéve: "ha ilyen magas úthasználati díjat fogunk fizetni, cserében szerencsésnek tartanám, ha a fuvarozó cégek iparűzési adóját megszüntetnék, hiszen a környező országokban működő versenytársaink sem fizetnek iparűzési adót. Emellett, mivel nálunk 30-40 százalékkal magasabb a súlyadó, mint az említett országokban, jó lenne, ha az adót az európai uniós minimumra mérsékelnék."

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.