Ugyanakkor más módon is bővül az OBI-hálózat. Március hetedikén nyílik meg Győrben a cég 25. barkácsáruháza, amely 8200 négyzetméterén 70 alkalmazottnak biztosít munkát. A nyitás csaknem egy évet csúszik, hiszen a 2111 októberében a budapesti Köki Bevásárlóközpontban avatott kétszintes, összesen 13 ezer négyzetméteres OBI áruház megnyitóján Christoph Wackerbauer, az OBI Hungary Retail Kft. ügyvezető igazgatója úgy tájékoztatta lapunkat, hogy a huszonötödik egység 2012 második negyedévétől várja a vásárlókat Győrben.
A csúszás oka vélhetően az volt, hogy a vásárlóerő csökkenése mellett nehéz kigazdálkodni egy új áruház nyitásával járó költségeket. A kőbányai áruházat megelőzően – három éve – Keszthelyen és Gyöngyösön létesültek egyenként 7 ezer négyzetméteres OBI áruházak, ám a berendezés, a nyitó árukészlet, az alkalmazottak képzése áruházanként 3 millió euróba is belekerülhet, így a 2010-ben jelentősen visszaesett árbevétel mellett a beruházások bizony veszteséget okoztak a cégnek.
A Bricostore kényszerű kivonulása ugyanakkor kissé megváltoztatta az OBI terveit, hiszen korábban Christoph Wackerbauer, úgy tájékoztatta lapunkat: a Magyarországon hat saját tulajdonban lévő és 18 bérelt áruházzal dolgozó vállalat távlati beruházási célpontja Pécs és Székesfehérvár mellett Debrecen lesz.
A Bricostore utoljára 2007 decemberében nyitott új egységet, mégpedig Miskolcon, ahol már volt OBI és Praktiker áruház. Akkoriban 12 tagú hálózat létrehozása volt a terv. Tudomásunk szerint ennek érdekében a válság előtt telkeket vettek Pécsett, Szegeden, Debrecenben és Nyíregyházán.
Jelenleg senki sincs, aki meg tudná mondani, mi lett a telkek sorsa, illetve, ha megvannak még, lehet-e vevőt találni rájuk. Ingatlanpiaci elemzők ugyanis ugyanilyen kétségesnek tartják a Törökbálinton, Győrben, Székesfehérváron, Csömörön, Szekszárdon, valamint Miskolcon lévő, a Bricostrore saját tulajdonában lévő, nemrégiben bezárt áruházainak jövőjét, miután nem fogadta el a magyar MPF Holdingnak a kilenc Bricostore áruházra tett vételi ajánlatát a tulajdonos Bresson család.
A francia Bresson család tulajdonában lévő Bricostore Holding S.A.S. 1997-ben jött Magyarországra és 7000-12 000 négyzetméter eladóterületű Bricostore áruházakat létesített a nagy hipermarketek szomszédságában. Ezek az alapterületek nagyjából megegyeznek az OBI-áruházak méretével. A német cég ugyanis szereti a nagy áruházakat. A tavaly előtt októberben a Köki Bevásárlóközpontban létesült nagyáruházzal például kiváltották a Határ úti feleakkora üzletet, amely bezárt, és tavaly lehúzta a rolót a már korszerűtlenné vált, 3500 négyzetméteres Váci úti OBI is.
Más utat követ a másik német barkácslánc, a Praktiker. Amint Karl-Heinz Keth, a Praktiker Építési és Barkácspiacok Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója a Világgazdaságnak elmondta, a cég nem tervezi Bricostore üzletek átvételét, hanem az új "kisáruházas" koncepcióra összpontosít. A Praktiker 21-re növelte értékesítési pontjait azáltal, hogy egy hónap alatt Sátoraljaújhelyen és Komáromban nyitott egy-egy alig több mint ezer négyzetméteres "kényelmi" barkácsboltot. Célunk az, hogy minél közelebb kerüljünk a potenciális vásárlókhoz, akik a magas benzinárak miatt általában a hozzájuk legközelebb eső barkácsáruházat választják – mondta Karl-Heinz Keth. A komáromi és a sátoraljaújhelyi áruházban euróval is lehet fizetni, hiszen a Praktiker számít a környékbeli, szlovákiai és ukrajnai vásárlókra is. Tudomásunk szerint az euró-forint árfolyam révén a győri és a miskolci Praktikerekbe is sokan járnak Szlovákiából. És ahogy gyengül a forint, egyre több lesz a határon túli vevő.
Változó piac, változó stratégia
A magyar barkácspiac az elmúlt három évben teljesen átalakult, ennek a folyamatnak a része a versenytárs távozása – mondta a Praktiker ügyvezető igazgatója, Karl-Heinz Keth, rámutatva: a válság, illetve a megszorító intézkedések hatására a vásárlói kereslet jelentősen csökkent azon termékek iránt, amit a barkácsáruházak kínálnak. A Praktiker erre válaszul optimalizálta áruválasztékát, és egy formátumváltás keretében tért át a kisáruházas koncepcióra. Az új üzleti modell keretében a kisáruházakban is megtekinthető a Praktiker összes termékének online katalógusa, s a cég vállalja, hogy a vevő által a helyszínen nem talált, de a katalógusból kiválasztott bármely terméket 24 órán belül a helyszínre szállítja. Magyarország barkácspiaci tortája egyre kisebb, s most újra kell szeletelni, aminek a valódi nyertesei a vásárlók lesznek – mondta az ügyvezető.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.