A 2013. évre vonatkozó adócsomag alapján, a Magyar Államkincstár ez év januárjában egy olyan adatbázist hozott létre, amely nem csak a hazai önkormányzatoknál bevezetett helyi adók mértékét, de a hozzájuk kapcsolódó adómentességeket és adókedvezményeket is tartalmazza – hívja fel a hazai vállalkozások figyelmét a Mazars.
A helyi adókról szóló törvény felhatalmazást ad az egyes települési önkormányzatoknak arra, hogy a meghatározott törvényi maximum kereteket betartva, önkormányzati rendeletekben határozzák meg azt, hogy a területükön milyen helyi adókat vezetnek be és milyen mértékben. Ezek a rendeletek – meghatározott keretek között – adókedvezményeket, adómentességeket, illetve a maximumnál alacsonyabb adókulcsot is megállapíthatnak, amelyek különösen a helyi iparűzési adó tervezéséhez kapcsolódóan érintik a hazai vállalkozásokat.
Attól függően ugyanis, mutat rá a Mazars, hogy a település, ahol az adott gazdasági társaság székhellyel, telephellyel rendelkezik – vagy ilyen létesítését tervezi – hogyan, és milyen kedvezményekkel határozza meg a fizetendő helyi iparűzési adó mértékét, komoly különbségek adódhatnak a tényleges adóterhekben.
„Bár a kormányzat célja elsősorban az adminisztráció egyszerűsítése volt, az egyes önkormányzatok területén alkalmazott helyi adók mértékének átláthatóvá tétele nagy jelentőséggel bír az adóoptimalizálás folyamatában is” – mutat tá az adatbázis jelentőségére Csizmadia Heléna, a Mazars adóigazgatója. „Bár az önkormányzati rendeleteket már korábban is elektronikusan kellett közzétenni, komoly terhet rótt az adózókra, hogy ezeket átolvasva kiszűrjék a konkrét adómértékeket, kedvezményeket, mentességeket. Az új adatbázisban pedig egyszerűen ellenőrizhetőek a székhelyként, telephelyként szóba kerülő települések adózási feltételei.”
A MAZARS szakértői szerint a https://hakka.allamkincstar.gov.hu weboldalon elérhető adatbázis adatállománya teljes körű: az összes hazai településre vonatkozóan tartalmazza a helyi adók tervezéséhez szükséges adómértékeket és a kapcsolódó mentességeket, elérhető kedvezményeket is. Az alapadatokon túl, az oldalon ugyancsak megtalálhatók az önkormányzatok elérhetőségei is – általában weboldallal együtt – és a sikeres használatot betűrendes kereső is támogatja. Az adatbázis az önkormányzatok adatszolgáltatásán alapul. Az esetleges évközi változásokat pedig a MÁK a beküldést követő hónap 5. napjáig teszi közzé az oldalon.
A Mazars szerint ugyanakkor további fejlesztésekkel még felhasználóbarátabb lehet az adatbázis. A szakértők leginkább az adatok egyszerű összevethetőségét biztosító „összehasonlító”, vagy „letöltési” funkciókat hiányolják, amely vélhetően azért nem biztosított, mert a kormányzatnak nem célja az adóoptimalizálás megkönnyítése a vállalkozások számára. Hiányosság továbbá, hogy az adatbázisból nem tölthetőek le a bevallási nyomtatványok, vagy azok elérési útvonala. Ez azt jelenti, hogy egy – extrém esetben akár több száz – telephellyel rendelkező vállalkozás továbbra is kénytelen az egyes önkormányzatok honlapját egyesével átböngészni annak érdekében, hogy a helyi adó kötelezettségeiről bevallást tegyen.
Csizmadia Heléna elmondta: a törvény rögzíti ugyan, hogy az önkormányzat köteles a honlapján mind az adórendelet egységes szövegét, mind pedig a bevallási nyomtatványt közzétenni, de egyelőre még nem minden hazai önkormányzat rendelkezik honlappal. Ebben az esetben csak telefonon, e-mailben, vagy levélben lehet felvenni a kapcsolatot az adott önkormányzattal, annak érdekében, hogy a nyomtatvány eljusson a vállalkozáshoz. A helyzetet tovább nehezíti, hogy az önkormányzatok nyomtatványai még mindig nem egységesek, és többségükben kizárólag kézzel kitölthetők.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.