A PwC az idén második alkalommal készítette el Magyarországi Vezérigazgató Felmérését, partnerségben a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségével (MGYOSZ), melyben többek között a fenti kérdésekre is választ adott a megkérdezett 171 első számú vezető.
Az általános negatív hangulat ellenére a hazai vezérigazgatók kifejezetten bizakodóak, ha saját cégük bevételeinek egyéves növekedési kilátásairól van szó (60 százalék) , a magyar gazdaság helyzetének javulásában viszont csak 5 százalékuk reménykedik. A hosszabb távú (3 év) bevételi kilátásokkal kapcsolatban a legoptimistábbak a vezérigazgatók: 71 százalék vár javulást az elkövetkező három évre. A PwC globális csapata által megkérdezett 1330 cégvezető válaszai a magyar eredményekhez hasonló képet mutatnak a növekedési kilátások tekintetében: 81 százalék bizakodó, ha saját cégük egyéves növekedéséről van szó, hároméves távlatban pedig 90 százalékuk . A világgazdasági helyzet javulását viszont csak 18 százalékuk prognosztizálja.
„A globálisan 16. éve elkészített kutatás mintájára idén második alkalommal térképezte fel a hazai döntéshozók véleményét a gazdasági kilátásokról és növekedési lehetőségekről a PwC Magyarország. A vezérigazgatók arra is választ adtak, gondolkodnak-e már beruházásokban vagy továbbra is a költségcsökkentés irányába tett lépésekre koncentrálnak. A válaszokból kiderül, hogy a beruházások elsődleges célja még mindig a működési hatékonyság javítása, a versenyképesség-növelő tényezők között pedig első helyen a költségcsökkentő kezdeményezések állnak. Mindezek ellenére összességében némileg javult a hazai vezetők hangulata: a tavalyi 47 százalékkal szemben idén már 60 százalék bízik abban, hogy saját cége bevételei növekedni fognak” – mondta Nick Kós, a PwC Magyarország vezérigazgatója.
Miben látják a növekedési lehetőségeket a cégvezetők?
A növekedési potenciált – külföldi társaikhoz hasonlóan – a hazai vezérigazgatók is elsősorban az új termékek kifejlesztésében, és a meglévő, hazai piacon történő terjeszkedésben látnak. Bár a külföldre merészkedők aránya továbbra is szerény a hazai szereplők körében (kb. tizedük), Kína megjelenése a növekvés szempontjából legfontosabb országok között (a válaszadók 9 százaléka sorolta ebbe a kategóriába, ezzel a 3. legfontosabb célország lett Németország és Románia mögött) azt igazolja, hogy a magyar vállalatok egyre inkább nyitnak a fejlődő országok felé. „Még mindig kevés azon hazai vállalatok száma, akik a határon túli terjeszkedésben gondolkodnak. Ez meglepő annak tükrében, hogy a nemzetközi terjeszkedés milyen komoly növekedési potenciált jelenthetne számukra. A globálisan megkérdezett vállalatvezetők hozzáállása a kérdéshez pozitívabb, ők nagyobb arányban látnak fantáziát egyes dinamikusan fejlődő piacokban” – teszi hozzá Nick Kós.
Amikor arra kérték a vezérigazgatókat, hogy nevezzék meg, mely politikai, gazdasági és üzleti tényezők lehetnek leginkább negatív hatással növekedési kilátásaikra, a hazai és külföldi válaszadók is a következőket emelték ki: kormányzati intézkedések az államháztartás hiánya és az adósságteher miatt; bizonytalan vagy kiszámíthatatlan gazdasági növekedés; növekvő adóterhek és túlszabályozás.
Előtérben a legfontosabb stakeholderek
„Felmérésünk során egyértelműen kirajzolódott, hogy jelenleg három kiemelt tényező van, amellyel a hazai vezérigazgatóknak intenzíven foglalkozniuk kell: a kormányzat és a szabályozók egyre növekvő befolyása a cégük működésére, az ügyfélkapcsolatok fókuszáltabb fejlesztése és a szervezet alakítása a gyorsan változó igényekhez” – mondta el Lőcsei Tamás, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási szolgáltatások vezető partnere.
A megkérdezettek szerint ma egyértelműen a kormányzat és a szabályozó hatóság van a legnagyobb befolyással cégük működésére. A megállapítás nem meglepő az elmúlt évek fiskális kormányzati intézkedéseit követően, az viszont már újdonság lehet, hogy ez nem csupán magyar jelenség: a globális válaszadók is hasonlóan vélekednek az állam és a szabályozók egyre növekvő szerepéről. A kormányzat és a regulátorok döntéseinek hatása a vállalatok életére nemzetközi és hazai szinten is aggasztóan hat. A fiskális kormányzati lépéseket, a növekvő adóterhelést és az esetleges kormányzati túlszabályozást messze kétharmadot meghaladó mértékben sorolták a cégvezetők a növekedést fenyegető gazdasági és politikai kockázatok közé, ez utóbbi pedig 2006 óta a legmagasabb érték.
Fontos különbség ugyanakkor, hogy a cégvezetők világszerte az ügyfeleket rangsorolták az első helyre, mint a legfontosabb stakeholdereket (97 százalék szerint ők vannak a legnagyobb hatással cégük működésére), második helyen állnak a versenytársak (90 százalék), harmadik helyre pedig a kormány és a szabályozó hatóságok (85 százalék) kerültek . Magyarországon a legnagyobb befolyással rendelkező csoportok megegyeznek a nemzetközi válaszokban megjelöltekkel, a sorrend azonban másként alakult: első helyen a kormány és a szabályozó hatóságok (83 százalék), míg a cégek bevételét adó ügyfelek a második (82 százalék) a versenytársak pedig csupán a harmadik helyen szerepelnek (75 százalék).
Fókuszban az ügyfél
A globális felmérés alapján a vezérigazgatók szemében ismét „az ügyfél a király”, 97 százalékos elsöprő többséggel. Ezt támasztja alá az is, hogy a megkérdezettek 51 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a következő 12 hónap elsődleges prioritásai közé tartozik az ügyfélbázis szélesítése. A válaszokból kiderült: a cégvezetők egyre inkább úgy próbálnak több fogyasztót megnyerni, hogy közben kevesebb, jól célzott növekedési területre fókuszálnak. Az ügyfélcentrikus működés terén a – felmérésünk eredményei alapján – a hazai cégvezetőknek még van fejlődési lehetőségük: a vásárlók ugyan a legfontosabb stakeholderek között szerepelnek, de csak a kormányzat mögött. Meglepő eredmény az is, hogy míg a globális vállalatok vezetőinek 82 százaléka, addig hazai szinten a vezérigazgatók kevesebb mint kétharmada tervez csupán új stratégiát kialakítani az ügyfélkör megtartására és az ügyfélhűség növelésére. Az ügyfelekre való nagyobb fókuszálás, a lojalitás erősítése így még tartogat kiaknázatlan növekedési lehetőséget a hazai vállalatok számára.
Hogyan alkalmazkodnak a cégek első számú döntéshozói a nehéz helyzetben?
A hazai és a nemzetközi válaszok alapján úgy tűnik, a költségcsökkentés és a költséghatékonyság irányába tett lépések még mindig a legfontosabb versenyképesség-növelő tényezők közé tartoznak (61 százalék fontolgat ilyen lépést Magyarországon, 70 százalék globálisan). A vállalati hatékonyság további fejlesztése így továbbra is az első számú reakciója a vezetőknek. Ugyanakkor a megkérdezett magyarországi vezérigazgatók több mint fele tervez valamilyen jelentős fejlesztést, befektetést is a következő 12 hónap során – közülük 37 százalék új technológiák bevezetésén gondolkodik, 31 százalék pedig kifejezetten a gyártókapacitások kiépítését jelölték meg célul. Meglepőnek tűnhet, de az alapvetően nagyvállalati körből érkező válaszadók 79 százaléka nem tapasztalja, hogy a válság hatására a hitelfinanszírozási lehetőségek csekélyebb mértékben érhetőek el cégük számára 2012-2013 fordulóján. Ez a mutató a magántulajdonban lévő vállalatok vezetői esetében sem sokkal alacsonyabb: 72 százalékuk vélekedik hasonlóan.
A munkaerő-tervezés terén némileg javuló kilátásokról számoltak be a hazai megkérdezettek: a következő egy évet tekintve 37 százalékuk nem tervez változást cége létszámával kapcsolatban, 26 százalékuk pedig kisebb-nagyobb növekedést fontolgat. A létszámcsökkentés 31 százalék esetében van napirenden.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.