Legalább három cég már elkészült az új előírásoknak megfelelő szuperkasszák kifejlesztésével, amelyek engedélyezését a következő napokban fogják kérni a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatalnál (MKEH). Így az első fél évben nagyobb számban megindulhat a pénztárgépek cseréje – tájékoztatta lapunkat Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára, rámutatva ugyanakkor, hogy több mint 200 ezer gépet kellene cserélni a június 30-án lejáró türelmi idő végéig, erre azonban nem nyílik lehetőség. Június végéig nem lehet ennyi gépet legyártani és az üzembe helyező szervizek kapacitása is véges. A türelmi idő végét (ameddig az adóhatóság nem bünteti a hagyományos, elektronikus naplóval nem rendelkező pénztárgépek használatát) tehát feltétlenül módosítani kell.
Az MKEH csütörtökön úgy tájékoztatta lapunkat, hogy egyetlen – adóügyi ellenőrző egységgel (AEE) ellátott – új típusú pénztárgépet sem kapott még vizsgálatra. Viszont négy forgalmazási engedély iránti kérelmet két forgalmazó már benyújtott és az ügyek jelenleg hiánypótlási szakaszban vannak. A kérelem átvizsgálása, és a hiányosságok pótlása után következhet az érdemi vizsgálat, amely a dokumentáció vizsgálatából, valamint a mintadarab részletes műszaki- és informatikai vizsgálatból áll. A forgalmazási engedélyezési eljárásban az ügyintézési határidő 15 nap, amely legfeljebb 15 nappal meghosszabbítható.
A pénztárgépcsere fél éve bejelentett állami támogatásról szólva az OKSZ főtitkára kiemelte: sajnálatos, hogy a támogatásról szóló rendelet még nem jelent meg. A kereskedelmi szövetség álláspontja szerint a legkisebb cégek gépcseréjének teljes összegét kellene állami pénzből támogatni, és helyesnek tartanák, ha az összes kkv kapna valamilyen mértékű támogatást.
Ezzel kapcsolatban a legfrissebb hír is egy hónapos, amikor Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter elmondta: az 500 millió forint éves forgalmat el nem érő vállalkozásoknak legfeljebb öt kassza cseréjéhez nyújtható, gépenként 50 ezer forintos támogatást a cégeknek a NAV-tól kell kérniük. Ha nem állnak felszámolás alatt és nincs adótartozásuk, az adóhatóságtól kapnak egy kódot, ezzel vásárolhatják meg a kasszát, a pénztárgép-kereskedőnél pedig a fogyasztói ár és az igazoláson lévő összeg közötti különbséget fizetik ki. A pénztárgép-kereskedőnek 50 ezer forinttal olcsóbban kell átadnia a gépet, aztán a NAV-tól várhat a pénzére. A forgalmazók azonban nem tudják, meddig kellene kamatmentesen hitelezniük az államnak.
Az irodagép-műszerész ipartestület fórumán szerdán jelent meg a következő kérdés: „Van valakinek friss infója arról, hogy akkor most ki, miként ( és meddig! ) finanszírozza a kereskedők pénztárgépét?” Ezzel kapcsolatban egy hónapja Varga Mihály a távirati irodának egy vadonatúj határidőt is mondott: „A támogatási igényekkel október 31-ig lehet a NAV-hoz fordulni, és november 15-ig lehet a támogatást igénybe venni.”
Erről azonban nem jelent meg rendelet. A pénztárgépeket forgalmazó és szervizelő vállalkozások ugyanakkor gondban vannak. Gerlach Tibor pénztárgép-kereskedő, az Irodagépműszerészek Országos Ipartestületének tagja lapunknak elmondta, hogy a régi típusú, csak június 30-ig használható gépeket gyakran 50 százalékos árengedménnyel próbálják értékesíteni. Egy módon azonban meg tudnak szabadulni a készlettől. Mivel új gép nincs, a közeljövőben induló vállalkozások csak úgy lehetnek jogosultak a gépcsere állami támogatására, ha megvesznek egy régi típusút, és amint kapható lesz az új, bejelentik a cserét.
Más gondjuk is van a pénztárgép forgalmazóknak és szervizeknek. Május elseje után a szervizek és műszerészek csak új típusú műszerészi igazolványok, illetve plombanyomók használatával dolgozhatnak. Azonban – mondta Gerlach Tibor – Győr-Sopron-Moson megyében még nem kaptak egyikből sem.
A szakember szerint egyfajta gép nem is alkalmas mindenhová. Ma több mint kétszázféle pénztárgép üzemel Magyarországon, mert ami elegendő egy zöldségesnél vagy garázsboltban, az nem felel meg benzinkúton vagy gyógyszertárban. Ezt azonban az ügyfelek sem tudják, és mivel hónapok óta hiába várnak hivatalos tájékoztatásra, a szervizektől próbálnak információhoz jutni.
A szakszervizek sem tudnak többet. Az irodagép-műszerész ipartestület egyik fórumozója ekként vélekedik: „Vannak üzembiztos, kiforrott pénztárgépek, de ki garantálja a kiforrott AEE-t ? Ez egy mikroprocesszor vezérelt, memóriát és integrált SIM kártyát tartalmazó és kezelő egység, aminek kommunikálni kell a szerverrel, és a pénztárgéppel, valamint önmagában a két beépített egységével is. Ha valami hibát észlel a NAV-szerver, blokkolja a pénztárgépet. Nem fogunk unatkozni, bár lehet, hogy valójában tehetetlenül állunk majd a gép és az ügyfél előtt, aki a garanciára hivatkozva még a kiszállási költségeinket sem akarja majd megtéríteni!”
Most érvényes határidők
Április 30. A 2013. március 19. előtt kiadott szervizengedélyek, műszerészigazolványok és plombanyomók érvényüket vesztik.
Május 1. Az új pénztárgépekre való átállás határideje. A szervizek és műszerészek ettől a dátumtól csak új típusú műszerészi igazolványok, illetve plombanyomók használatával dolgozhatnak.
Június 30-ig Türelmi idő: az adóhatóság eddig nem bünteti a hagyományos, elektronikus naplóval nem rendelkező pénztárgépek használatát.
Július 1-től Havi adatközlés: az elektronikus naplóval rendelkező, hagyományos pénztárgépek üzemeltetői elektronikus úton, havonta adatot szolgáltatnak a kibocsátott nyugták, egyszerűsített számlák adatairól.
December 31.-ig Eddig üzemeltethet elektronikus naplóval rendelkező, hagyományos kasszát pénztárgéphasználatra kötelezett adózó.
2015. január 1. Már csak onlinekassza működhet: eddig üzemeltethet pénztárgépet az az adózó, akit a törvény nem kötelez pénztárgéphasználatra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.