Az államtitkár szerint a multicég először Brüsszelben lobbizott, majd a törvény elfogadását próbálta megakasztani, végül politikai lejárató akciót szervezett. Lázár János szerint a Philip Morrisnak súlyos érdeksérelmet okozott az átalakítás. "Világosan megüzenték nekünk, hogy mindent el fognak követni az új rendszer július 1-jei bevezetésének megakadályozására. Egy ekkora üzletnél nem számít néhány százmillió forint egy kommunikációs kampányra" - mondta.
Az államtitkár - aki a lap szerint a "trafiktörvény fő szorgalmazója" volt - kizártnak tartja, hogy szervezett csalássorozat történt a dohánybolti koncessziók kiosztása során.
Lázár János szerint Hadházy Ákosnak, a Fidesz szekszárdi helyi képviselőjének állításai sem bizonyítják, hogy valóban csalás történt.
"Horvth István polgármester az egyeztetés lehetőségét kínálta fel képviselőtársainak egy megbeszélés alkalmával, és megkérdezte a véleményüket a helyi pályázókról. (...) Ha csupán ennyi történt, abban nem látok kivetnivalót, ugyanis a pályázatokról nem a polgármesterek döntöttek, hanem a Nemzeti Dohánykereskedelmi Zrt. világos és méltányos szakmai szempontrendszer alapján" - áll a csütörtökön megjelenő interjúban.
Összesen körülbelül 500 munkavállaló dolgozik a Philip Morris Magyarország Kft-nél, főleg az értékesítési szervezetben. Márkaportfoliója olyan nemzetközi márkacsaládokat tartalmaz, mint a Marlboro, de regionális és helyi márkacsaládokat is forgalmaznak, mint például a Multifilter és a Bond Street. A hazai piac főszereplőit – BAT, Continental, Imperial, Róna és a Universal Leaf – tömörítő Dohányipari Befektetők Magyarországi Szövetsége (DBMSz) is óvatosságra int a trafiktörvény legújabb módosító indítványa kapcsán. „A trafikok jövedelmezősége minden piaci szereplő érdeke, ám a 10 százalékos minimum árrés önmagában rendkívül kockázatos” – közölte lapunkkal a szövetség. Szerintük a 10 százalékos minimum dobozonként várhatóan 130 forintos áremelkedést eredményezne, mely rövid idő alatt a legális piac összeomlásához, és a feketepiac felélénküléséhez vezetne. A legkonzervatívabb feketepiaci számítások mellett is az illegális termékek aránya rövid idő alatt 15 százalékra nőhet meg, ami az állami bevételek oldalán 2014 év végéig mintegy 45 milliárd forint bevételkiesést jelenthet.
A szocialisták úgy látják: a pályázatokon jelentős részben fideszes politikusok és barátaik érdekeltségei, illetve Fidesz-közeli cégek győztek. „A CBA igazgatósági tagjai, a Continental Dohányipari Zrt.-hez kötődő emberek vagy épp a Vimpex-csoport vezetői” – sorolta Mesterházy Attila pártelnök. A botrány ellenére bőven van dolguk a Széchenyi Programirodáknak, hiszen május 22-ig az elnyert trafikkoncesszió helye szerint illetékes irodákban kell majd aláírni a 20 évre szóló szerződéseket az 5415 darab tendergyőztessel.
Nem akarjuk, hogy a kormány döntsön
A Policy Solutions (PS) politikai elemző intézet Mediánnal közösen végzett hétvégi közvélemény-kutatása szerint a megkérdezettek alig egyötöde ért egyet az Orbán-kormány trafikpályázatával, a többség elutasítja azt, hogy a kormány döntsön arról, ki árulhat cigarettát.
A magyarok közel fele szerint nem szakmai, hanem politikai, ismerősi alapon lettek a nyertesek kiválasztva. Még a kormánypárti szavazók közül is minden negyedik korrupciógyanúsnak ítéli a pályázatot a felmérés szerint.
(Friss cikkünk a témában: "Trafikok: felkészülnek a csempészek")
Orbán megmenti a trafikosokat
A miniszterelnök múlt pénteki rádióinterjújában azt mondta, nem engedhető meg, hogy elveszítsék a megélhetésüket azok, akik eddig főállásban trafikot működtettek, de nem nyertek a dohányboltpályázaton.
Orbán Viktor a Kossuth Rádióban közölte, a kormány keresi a jogi lehetőséget arra, hogy azok a trafikosok, akik eddig dohánytermék-kiskereskedelemből éltek, ne veszítsék el megélhetésüket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.