Egyre lassabb ütemben, de változatlanul növekszik a SZÉP kártyával rendelkező munkavállalók száma. Mivel az új kártyát elsőként az OTP tette elérhetővé még 2011 júliusban, így nem csoda, hogy jelenleg már 640 ezer ügyfelük van, akiknek kártyáit 20 ezer helyen fogadják már el. Ezzel 75 százalékos részesedéssel rendelkezik a piacon. „75 milliárd forint feltöltés érkezett mostanáig a 2011-es első plasztiklap kibocsátása óta” – hangzott el az OTP Pénztárszolgáltató sajtótájékoztatóján. Ebből több mint 45 milliárd forintot használtak fel azóta a kártyabirtokosok a hazai turisztikai- és vendéglátóhelyeken. A tavalyihoz képest idén 20 százalékkal több pénz került a szabadidő alszámlákra. „Arra számítunk, hogy az idei nyár slágerszolgáltatása a hagyományos felhasználási módok mellett a sportszerkölcsönzés, illetve a nyári könnyűzenei fesztiválokra szóló jegyek, bérletek vásárlása lesz. Ez utóbbira tavaly több mint 100 millió forintot költöttek a kártyabirtokosok a szabadidő alszámláikról” – jelezte Gál Tamás, az OTP Pénztárszolgáltató értékesítési főosztályvezetője. Akinek még 2011-ben feltöltött juttatása van a SZÉP kártyáján, az május végéig használja fel ezeket az összegeket. A vonatkozó jogszabály szerint ugyanis 2013 májusa után a két évvel ezelőtt kapott összegek már nem költhetők el. Az MKB-s kártyabirtokosok száma is meghaladta már a 100 ezret, akik több mint 11 ezer helyen használhatják a fizetőeszközt, amelyekre 2012-ben több mint 10 milliárd forintot utaltak a munkáltatók.
A kormány szerint a sikert jól mutatja, hogy már közel 20 ezer munkáltató több mint 800 ezer dolgozója rendelkezett a cafeteria ezen formájával. A bevezetés óta közel 80 milliárd forintot töltöttek fel a kártyákra, és 51 milliárd forintot már el is költöttek azokról a munkavállalók a több mint 41 ezer elfogadóhely egyikén. Csakhogy a KSH adatai szerint tavaly a kereskedelmi szálláshelyek bevétele mindössze 10 milliárd forint volt SZÉP-kártyából. Még siralmasabb, hogy összességében 3 milliárd forintért váltottak be üdülési csekket. Annak tükrében még gyengébb az eredmény, hogy a szállásdíjbevétel 152 milliárd forint volt 2012-ben, ami folyó áron 8,2 százalékos növekedést jelentett.
Fénykorában az üdülési csekk sokkal népszerűbb volt a SZÉP kártyánál: még 2009-ben 25,4 milliárd forint bevétele származott a csekkből a szállásoknak, 2010-ben pedig 28,9 milliárd forint. Szintén fontos tényező, hogy 2009-ben még 2 millió csekktulajdonos volt. A kártyát nagyon kevesen használják eredeti rendeltetésének megfelelően üdülési, rekreációs, azaz szállodai célra, helyette horribilis mértékben napközbeni étkezésre, ételek vásárlására. A siker vagy a kudarc idén már tisztán látható lesz, hiszen az üdülési csekkek végleg kikopnak a rendszerből.
A második legnépszerűbb cafeteria az Érzsébet-utalvány, amely lassan konkurens nélkül marad, hiszen a Le Chéque Déjeuner Kft. 15 év után nemrég függesztette fel a magyarországi értékesítési tevékenységét. A francia cég étkezési utalványaikat május 31-éig lehet felhasználni. „2013 év elejére a társaság működése teljesen ellehetetlenült, miután 2012 januárjától állami monopólium lett az étkezési jegy kibocsátása. A gazdasági körülmények pozitív változása esetén folytatni fogjuk az utalványok értékesítését Magyarországon” – közölte a cég.
Erzsébet: 130 milliárdos forgalom
Az Erzsébet-utalványnak mára több mint kétmillió felhasználója van, mintegy 40 ezer munkáltató rendeli meg azt havonta, és több mint negyvenezer elfogadóhely van, ahol be lehet váltani az utalványt. „Az elfogadóhelyek nyolcvan százalékát az élelmiszer-üzletláncok boltjai teszik ki, húsz százalékát pedig a kisboltok. Az elfogadóhelyek kétharmada magyar tulajdonban van” – mondta Guller Zoltán miniszteri biztos. A Nemzeti Üdülési Szolgálat tavaly több mint 86 milliárd forintos forgalmat realizált. Az idei tervek 130 milliárd forintról szólnak. A mérlegadatokat május végén teszik közzé a cégbíróságon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.