Kaposváron a nemrégiben még 170 embernek munkát adó üzemben a múlt hónap végén állt le a munka, miután a vállalat leszállította le az utolsó járművet is a 2011 márciusában Los Angeles által lekötött 150 darabos megrendelésből. Mindössze 15-20 szakember maradhatott a cégnél: ők pótalkatrészeket gyártanak, mert nincs kilátásban újabb amerikai megrendelés. Erre már korábban is készülhetett a cég, hiszen 2011 augusztusában bemutatta a magyar és az európai piacra tervezett új Sirius autóbuszát. A Sirius alapkonstrukciója lehetővé tette, hogy városi, elővárosi, helyközi szóló vagy csuklós autóbuszt, trolibuszt, gáz- vagy akár hidrogénhajtású kivitelt is készítsenek belőle. A bemutatott változatra 100 millió forintot meghaladó összeget fordított a társaság. Baranyi Ferenc akkoriban abban reménykedett, hogy rövidesen indulhatnak a Volán-tenderen, azonban erre azóta sem kerülhetett sor. A rossznyelvek szerint azért, mert előbb helyzetbe kell hozni az állami tulajdonba került Rábát.
Az áttételesen a Luxemburgban bejegyzett Homerica Investment tulajdonában lévő NABI Kft. dolga a karosszériagyártás mellett a tervezés, de a design és az alkatrészek biztosítása volt. A karosszéria a budapesti (Mátyásföld) vagy a kaposvári gyárban készült, míg az autóbuszok végszerelése az Alabama állambeli Annistonban történt a NABI Inc. üzemében.
Mátyásföldön az acélkarosszériák, Kaposváron pedig a valóban a 21. századi technológiát képviselő kompozit műanyag járművek készültek. Igaz, ezek a magas ár miatt még az Egyesült Államokban is csak azzal voltak versenyképesek, ha a pályázaton figyelembe vették a kis súly révén elérhető üzemanyag megtakarítást, illetve a korrózióállóságot.
A budapesti gyár jövőjét már az elmúlt év nyarán sem lehetett derűsen szemlélni, hiszen az Egyesült Államokban a válság miatt nagy hangsúlyt kapott a helyi foglalkoztatás és beruházás állami támogatása. Ennek következtében a NABI csoporton belül a fémkarosszériás autóbuszok gyártási súlypontja fokozatosan Amerika felé tolódott a Magyarországon végzett gyártás rovására. A fokozatosan kihelyezett gyártás pótlása érdekében a NABI Kft. a hazai piacon végzett intenzív marketing tevékenységet, de hazánkban sem a Volán társaságoknál sem a városi közlekedési vállalatoknál az elmúlt év során nem volt új autóbusz beszerzés, így a fémkarosszériás autóbuszgyártás nem kapott megrendelést.
Ami Kaposvárt illeti, a sorsa januárban dőlt el, amikor az alabamai NABI Inc. helyett egy másik amerikai cég nyerte az 550 darab CNG-meghajtású Los Angeles-i busztendert. Pedig a városban csupán tavaly márciusban indult újra a buszgyártás. Éppen két éve ugyancsak leállították a kizárólag műanyag karosszériák előállítására képes kaposvári üzemet, mert elfogytak a megrendelések, ám egy, a közelmúltban teljesített megrendelés révén tavaly februárban ismét elindult a gyár. Ahogy a dolgok állnak, NABI színekben valószínűleg utoljára.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.