BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jöhetnek az olcsóbb zöldaszfaltok?

A hagyományosnál alacsonyabb hőmérsékleten előállított, ezért környezetkímélőbb és olcsóbb aszfalttípusok terjedhetnek el hamarosan a magyarországi útépítésben is. A terméknek már hazai gyártói is vannak, de hiába: a NIF csak akkor ír ki közbeszerzést az érintett termékcsaládra, ha azt a szabályozás is lehetővé teszi számára. Ez szerencsére már a küszöbön áll.

Forradalmasíthatja a hazai útépítési eljárásokat a hagyományosnál alacsonyabb hőmérsékleten előállított és beépíthető aszfalt használata. A kisebb gyártási hőmérsékletnek köszönhetően mintegy 50 százalékkal lesz kisebb a gyártás energiaigénye is, és 50-60 százalékkal a széndioxid kibocsátása. A ma használt aszfalthoz képest tehát egy zöld, ráadásul olcsóbban előállítható termékről van szó.

Mégis közel egy éve kihasználatlan a Duna Asztalt Út- és Mélyépítő Kft. Dunaharasztiban működő üzeme, amelyet az alacsony energiatartalmú aszfalt egyik típusa, a LEA gyártására alakítottak át. A LEA-nak ugyan van építőipari műszaki engedélye, vagyis kiírható rá közbeszerzési eljárás is, de a közbeszerzések meghatározó részéért felelős Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) kezét megköti egy másik szabályozás.

„A NIF a közbeszerzéseket az érvényes Útügyi Műszaki Előírások (ÚME) alapján írja ki” – válaszoltak lapunknak a NIF-nél. „Márpedig az ÚME szerint az aszfaltok minimális beépítési hőmérséklete 140-190°C, a LEA viszont kívül esik e hőmérsékleti tartományokon. Beépítését tehát nem teszik lehetővé a hatályos és a hazai országos utakon kötelezően előírt előírások.”

Ám szintén a NIF-nél tudtuk meg, hogy az ÚME-ket összeállító Magyar Útügyi Társaság (Maút) egyik munkabizottsága már vizsgálja a környezetkímélő aszfaltok magyarországi bevezetésének lehetőségét. (Az előírásokat a szakminisztérium hagyja jóvá és adja ki.)

„Környezetvédelmi megfontolásból nemzetközi tendencia az alacsonyabb hőmérsékletű aszfaltok felhasználása. E téren Amerikában már előbbre járnak, de néhány éve Európában is terjed az eljárás, és Magyarországon is van kezdeményezés” – válaszolt a Világgazdaságnak a Magyar Útügyi Társaság ügyvezető igazgatója. Rétháti András megerősítette, hogy folyik a Maútnál a mérsékelten meleg aszfaltoknak a szabályozásba való bevonása. A tervezet várhatóan az ősszel elkészül, amit majd széles körű közmegegyeztetési eljárás követi.

A LEA aszfaltokkal kapcsolatos tapasztalatokról, a Duna Aszfalt által készített egyéves Bács-Kiskun megyei útszakaszok adnak információkat. Tapasztalatok és annak alapján, hogy a Dunaharasztiban előállított termék francia licenc alapján készül – tehát az ugyanezen licenc szerinti aszfalttal épített külföldi utak is referenciának számítanak, az alacsony energiatartalmú keveréknek a megjelenése elengedhetetlen a hazai műszaki szabályozásban.

A Duna Aszfalt által korábban közzétett számítások szerint egy tonan hagyományos aszfalt előállításához 7 kilogramm PB-gáz szükséges, ami 3654 forintba kerül. Ugyanez LEA esetében 3,5 kilogramm, és 1827 forint. Mindez egy egy kilométer hosszú, 6,5 méter széles és egy centiméter vastag azsfaltra vetítve 587 640, illetve 292 320 ezer forint PG-gáz költséget jelent.


A kulcs a francia adalék
A Duna Aszfalt hagyományos aszfalt alapanyagból, de egy Franciaországból vásárolt, speciális adalékanyag felhasználásával és habosítási eljárással készíti a LEA-t. Információink szerint a cég a Dunaharasztiban működő üzemét pedig 60-70 millió forintból alakította át. Új terméke a kisebb energiaigény miatt olcsóbb a hagyományos aszfaltoknál. Más hazai építőipari társaságok is gyártanak meleg, vagy mérsékelten meleg aszfaltot, 80-130 fokos tartományban. Az említett utat Tiszakécskén építette a Duna Aszfalt, saját beruházásban és kísérleti jelleggel.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.