A versenyképesség növelésének többféle módja is van, ezek egy része a működési hatékonyságot növeli, másik részük a méretgazdaságosságot javítja. A növekedés eredhet abból, hogy a meglévő termékeket új piacokra vezetik be, vagy ha meglévő ügyfeleiknek új termékeket kínálnak.
A nagyobb cégek nagyobb stratégiai előnyökkel rendelkeznek. Fendrik László a Zwack példáját említette, amely bár nyereséges, árbevétel-arányos (adózás előtti) eredménye viszont messze elmarad az olyan vetélytársaival szemben, mint amilyen a Pernod Ricard vagy a Diageo (6 százalék, szemben a 21, illetve 27 százalékkal). A nagyobb cégek előnye többek között a diverzifikációból, a jobb tárgyalási pozícióból, az erőforrások hatékonyabb elosztásából ered.
Az ország specifikus előnyök – például nagyobb népesség, több országban beszélt nyelv, dinamikus GDP-növekedés – szintén a növekedés révén érhetők el. A növekedés lehet organikus vagy „stratégiai”, a felvásárlások és fúziók az utóbbi csoportba sorolhatók. Az utóbbi stratégia a kockázatosabb: fennáll a túlfizetés veszélye, és előfordulhat az is, hogy „csontvázakat találunk a szekrényben” – hangsúlyozta Fendrik László.
Végig kell gondolni, hogy a konszolidációs spirálban milyen szerepet fogunk játszani, mert a nagyobb méretre törekvés azzal járhat, hogy választanunk kell: vagy mi konszolidálunk, vagy bennünket konszolidálnak – zárta előadását Fendrik László.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.