A budapesti irodapiac 7 százalékát (200 ezer négyzetmétert) portfoliójában tudó CA Immo tapasztalata szerint a budapesti irodapiacon a költségek növekedése a beszállítók, szolgáltatók, felhasznált anyagok költségeinek emelkedéséből fakad. Az üzemeltetés minősége és az ingatlanok első osztályú állagának megóvása mellett a bérbeadók töreksznek ezek kontrolljára és racionalizálására, annak érdekében, hogy az üzemeltetési költséget ne kelljen megemelni vagy legfeljebb csak kis mértékben. Mivel nyitott könyv elve alapján működik az üzemeltetési költségek allokálása, igény esetén minden bérlő lehetőséget kap a számlák vizsgálatára. Ilyenkor személyesen találkoznak a felek és próbálják tisztázni a díjak felmerülésének, emelkedésének okait.
A bérleti díjak éves kiigazítása jellemzően az Eurostat fogyasztói árindex változására vonatkozó adatain alapszik, a kalkuláció módja pedig a szerződés szerint adott, melyet célszerű a feleknek előzetesen, közösen rögzíteni.
A számlát jellemzően a szerződött bérlő nevére állítják ki, viszont előfordulhat, hogy más is használja a bérleményt a bérbeadóval szerződött partnerrel együtt, például albérleti konstrukcióban. Ebben az esetben a bérbeadó nem számláz közvetlenül az albérlőnek, ez utóbbival a bérlő számol el.
Biztonsági okokból a bérlőkhöz érkező vendégeket az előírásoknak megfelelően kontrollálják, ugyanis az ingatlan adottságainak megfelelően a látogatók érkeztetése során az üzemeltető a lehető legnagyobb mértékben szeretné alkalmazni a biztonsági házirendet. Erre az épületek sajátosságaiból adódóan nem egyformán van lehetőség, így a belépéskori regisztráció vagy a vendégek személyes fogadása a recepción közös érdek, ezért az üzemeltető minden esetben felhívja rá a bérlők figyelmét. Hasonlóan fontos a garázsrend betartása, a parkolóhelyek kiosztásának figyelembe vétele, mindez az együttélés szabályainak megfelelően és mások jogainak tiszteletben tartásával.
Minden embernek más a hőérzete, így az elfogadható hőmérséklet megállapítása és beállítása az egyik legnehezebb feladat. Különösen jellemző ez évszakváltáskor, amikor például a tavaszi napsütés az irodában az ablakon átszűrődve már meleget hoz, azonban a külső hőmérséklet még nem indokolja a teljes kapacitású hűtést. Ezeket a helyzeteket egyedileg kezelve, a gépészeti teljesítményt szakaszolva lehet megoldani. Ám a hőérzet kérdésén így sem segíthet az irodaház üzemeltetője. Ebben az esetben a bérlőnek kell kompromisszumos megoldást találnia: (pl átültetés vagy átbútorozás). Mindemellett a belső hőmérsékletet bizonyos szinten túl a külső hőmérséklet is befolyásolja.
Bútor-és berendezés szállítása során az épület könnyen sérülhet, ezért nagyobb költözés előtt a CA Immo szakértői a bérlővel együtt bejárják a helyszínt. Ilyenkor tisztázzák, mikor lehet használni a közlekedő utakat, hogyan védjék meg a liftet. Előfordulhat, hogy ez adott esetben többletterhet jelent, azonban a hosszú távú kifogástalan megjelenés érdekében ezt elvárja az üzemeltető.
A bérlő munkavégzését csak a bérbeadó hagyhatja jóvá, tekintettel az ingatlan rendszereinek, garanciális kötelezettségeknek összefüggéseire és bonyolultságára. Bérbeadóként pedig figyelembe kell venni azt, hogy mikor végezhető tartósan, folyamatosan zajos tevékenység, mi jár a legkevesebb kellemetlenséggel. Jellemzően reggel és este nyílik erre lehetőség.
„Nagyon fontos, hogy a bérlő bármilyen, akár a legapróbb problémával áll elő, arra gyorsan és szakszerűen kapjon választ” – fűzi hozzá Gulyás Ede, a CA Immo magyarországi ügyvezető igazgatója. „Ez akkor is elvárható, ha a panasz nem jogos és a válasz elutasító. Ez a bérbeadó érdeke is, mert a telített piacon a potenciális bérlő hamar továbbállhat.”- hangsúlyozta Gulyás Ede, a Ca IMMO magyarországi ügyvezetője.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.