Donald Trump megválasztott és leendő amerikai elnök csapata a 7500 dolláros (2,89 millió forint), elektromos autók vásárlásához kapcsolódó adókedvezmény eltörlését tervezi egy átfogó adóreform keretében több forrás szerint is.
Noha a Biden-kabinet alatt bevezetett támogatások eltörlése negatívan hathat az egyébként is lassuló amerikai elektromos átmenetre, az amerikai piacot uraló Tesla képviselői jelezték a kormányváltáson dolgozó csapatnak, hogy nincs ellenvetésük a változással szemben – tudta meg a Reuters.
A cég vezérigazgatója, egyben Trump egyik legnagyobb támogatója, még júliusban beszélt arról, hogy a támogatások megszüntetései a Tesla forgalmát is érintené ugyan, ám versenytársaira viszont egyenesen pusztító hatással lenne. Az elektromosautó-gyártó részvényei csütörtökön majdnem 6 százalékot veszítettek értékükből, míg a jóval kisebb Rivian részvényei 14 százalékot zuhantak, a Lucid pedig 5 százalékos eséssel megúszta. Az elektromos autók akkumulátorait előállító dél-koreai vállalatok részvényei a hírek napvilágra kerülése után szintén zuhantak: az LG Energy Solution és a Samsung SDI is 10 százalék körül vesztett az értékéből.
Az energiapolitika kidolgozásért felelős Continental Resources alapítója, az olajipari milliárdos Harold Hamm, valamint a republikánus észak-dakotai kormányzó Doug Burgum vezette csapat már többször összeült Trump múlt heti győzelme óta, többek között a leendő elnök Mar-a-Lago-i birtokán is, ahol Musk is sok időt töltött az elmúlt napokban.
Az Alliance for Automotive Innovation iparági lobbiszervezet még októberben kérte a Kongresszust az adókedvezmények fenntartására, mondván, az kritikus szerepe játszik, hogy az Egyesült Államok megőrizze vezető státuszát az autóiparban. Trump ugyanakkor az elektromos autók terjedését célzó intézkedések megszüntetésével kampányolt, konkrét intézkedések megnevezése nélkül.
A Biden-kormány energiapolitikáját eltörölni célzó új csapat szerint számos intézkedés megszüntetése nehéz lehet, hiszen egyrészt népszerűek, másrészt republikánus államokba irányítanak forrásokat. Azonban az elektromos autókra adott kedvezmények eltörlése a csapat szerint könnyű célpontot jelent, ami széleskörű támogatást élvezhet a republikánus vezetésű Kongresszusban.
A támogatások eltörlésével megtakarított pénz pedig segíthet megőrizni a jövőre lejáró, még az első Trump-adminisztráció alatt elfogadott adókedvezmények meghosszabbítását. Az adócsomag az új törvényhozás egyik első lépése lehet. Az e-autó adókedvezmények eltörlését támogatja a régóta Trump mellett álló Hamm éppúgy, mint a szélesebb olajipar. A megválasztott elnök
a kampány során az olajtermelés fokozását és a Biden-féle tiszta energia kezdeményezések eltörlését ígérte,
melyek többek között a szél- és napenergia, valamint a hidrogéngyártás számára is adnak támogatásokat.
Noha az e-autó-támogatások legnagyobb nyertese eddig a Tesla volt, az eltörlésének is Elon Musk cége lehet a haszonélvezője. A vállalat az idei harmadik negyedévben az amerikai piac mintegy 50 százalékát birtokolta a Cox Automotive adatai szerint, ám ez már jóval kisebb, mint a 80 százalékot meghaladó 2020 eleji érték. Az elemzők úgy vélik, a támogatások megszüntetése azt jelenti, hogy a Tesla versenytársai árban nem lesznek képesek versenyre kelni Muskékkal.
A Tesla ugyanakkor nagy nyertese lehet Biden politikájának, amit várhatóan Trump is megtart, és amely magas falakkal, köztük 100 százalékos vámmal bástyázta körül az amerikai elektromos autók piacát a kínai verseny elöl.
A kínaiak – mint például a BYD – az állami támogatásoknak is hála állva hagyták iparági versenytársaikat, miközben hazájukban már az autók több mint fele tisztán elektromos vagy hibrid.
Noha az ázsiai országban a Tesla is fontos szereplő, piaci részesedése ott is csökkenőben van a kínai vetélytársaival szemben, akik már 10 ezer dolláros (3,8 millió forint) áron is kínálnak modelleket. A kínai versenytársak kizárása az amerikai piacról ugyanakkor védelmet jelenthet a Tesla számára.
A Trump-kormány autóipart érintő változásai ugyan a hagyományos autóipari szereplők számára megkönnyíthetik a belsőégésű motorral szerelt SUV-k gyártását, amik igencsak nyereségesek, de az e-autók támogatásának eltörlése hátrányosan érinti az átállásukat.
Az olyan vállalatok, mint a GM, a Ford vagy a Hyundai, hiába növelik ezen autók gyártását, még mindig veszteségeket kénytelenek elkönyvelni azokon, a Ford e-autó- és szoftverrészlege idén például 5 milliárd dolláros veszteséggel számol.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.