A jelenleg teljes körű engedéllyel rendelkező, a NAV-nak történő elektronikus adatszolgáltatásra alkalmas 19 pénztárgép típus közül 14-ben a Vodafone által szállított SIM chip található – tudtuk meg Piller Gábortól, a társaság vállalati szolgáltatások üzletágért felelős vezérigazgató-helyettesétől. A mobilcég emellett jelentős szerepet vállalt egy másik nagyszabású projektben, a használatarányos elektronikus útdíjrendszernél a bevalláshoz használt fedélzeti egységekben (OBU) szintén magas arányt képviselnek a vállalat SIM-kártyái. A NAV-hoz bekötött kasszák révén mintegy 300 ezerrel nő Magyarországon a gépek közötti adatkommunikációt (m2m – machine to machine) használó eszközök száma, de a szlovák példából kiindulva – északi szomszédunknál 280 ezer SIM-kártyát telepítettek az OBU-kba - az e-útdíjjal kapcsolatban is százezres nagyságrendű növekedés várható.
Piller Gábor elmondta, hogy a társaság komoly növekedési lehetőséget lát az m2m technológiában, amely a következő években alapvető változásokat hozhat számos iparági és fogyasztói területen.
Az intelligens mérés és emberi beavatkozás nélküli adatátvitel forradalmi lehetőségeket tartogat a biztonságtechnikában, az e-egészségügyben, és jelentős felfutásra lehet számítani az autóipari alkalmazásban is. Ezt támasztja alá az a legújabb európai uniós rendelet is, mely szerint 2015-től minden, az EU-ban gyártott új járművet képessé kell tenni arra, hogy baleset esetén automatikus riasztást küldjön egy segélyhívó számra. A BMW például már most minden újonnan gyártott autójába beépít egy Vodafone SIM kártyát, de a mobilszolgáltató hasonló jellegű tendert nyert a Fiatnál, a Jaguárnál és a Volkswagen csoportnál is.
A globális m2m piac a múlt évben mintegy 200 milliárd dolláros volt a területet kutató Machina Research adatai szerint, ez az összeg azonban a következő évtizedben hatszorosára nő, és 2022-ra 1200 milliárd dolláros lehet ez a szegmens. A bevételek nagyjából egyharmadát adják a szolgáltatások, a fennmaradó részt pedig a technológiához kapcsolódó eszközök és azok telepítése.
Míg 2011 végén még csak 146 millió eszköz használt mobiltechnológiát egy másik készülékkel történő kommunikációhoz, addig a Machina Research prognózisa szerint 2022-re ez a szám 2,6 milliárdra nőhet. A mobilcégeknek azért is érdemes kiemelt figyelmet fordítaniuk erre a folyamatra, mert míg napjainkban mindössze a két százalékát adja az m2m a mobilos kapcsolatoknak, részesedése 2022-re ebben a szegmensben 22 százalékra nőhet.
A Machina Research legfrissebb, szeptemberi elemzése szerint a területen érdekelt távközlési cégek rangsorát a Vodafone vezeti, az AT&T-t és a Deutsche Telekomot megelőzve.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.