BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egyre kevesebb cigi fogy, mindenki bukott

Az idei évben októberben fogyott a legkevesebb cigaretta: 529 millió szál. Január közepéig újabb ezer trafikra lehet pályázni.

Mintegy felére zsugorodott a legális dohánypiac októberben a NAV jövedéki statisztikái szerint. Az ősz második hónapjában mindössze 529 millió szál cigarettát adtak el a gyártók. Ez az idei legalacsonyabb havi adat. Tavaly októberben, valamint 2010 és 2011 szeptemberében is bőven 1 milliárd szál fölött volt a fogyasztás. Idén októberig 8,1 milliárd darab fogyott, míg tavaly összesen 12,5 milliárd szál.

Amióta július 1-től már csak a nemzeti dohányboltokban lehet legálisan cigarettát vásárolni, még nem volt olyan hónap, amelyben 1 milliárd szál felett lett volna a fogyasztás, pedig például 2012-ben inkább az a hónap volt a kakukktojás, amikor nem lépték át ezt a szintet. A dohánytermékek után szeptemberben az év legmagasabb jövedéki adóbevétele (36,2 milliárd forint) gyarapította a költségvetést, míg az októberi bevétel 28,8 milliárd forintot tett ki. A két hónap adatai összesen 5 milliárd forinttal, 8,2 százalékkal haladják meg az elmúlt év azonos időszaki adatait, tehát a jövedéki adóbevétel növekedett. Ez azonban annak köszönhető, hogy 2012 szeptemberében csak 472 millió szál fogyott, de akkor a jövedéki adó emelése miatt bespájzoltak a gyártók.

A dohánypiac zsugorodásának egyik oka, hogy települések százaiban még mindig nem lehet legálisan cigarettát vásárolni, mert kijelölt árus sincsen. Ezt próbálja meg újfent orvosolni a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. azzal, hogy tegnap kiírták a negyedik körös trafikpályázatokat 992 településre. Többnyire olyan falvakról van szó, ahol eddig a megemelt árrés ellenére sem volt pályázó, ezért kérdéses, hogy ezúttal miért lenne. Egy budapesti, egy debreceni és egy paksi, valamint hat balatoni koncesszió is szerepel a listán. A vállalkozók január 17-ig töprenghetnek, utána 30 vagy 60 nap, mire megszületik a döntés. Ha valamennyi koncessziós jog gazdára találna, akkor már mintegy 6200 nemzeti dohánybolt működhetne az országban. Az elbírálási szempontok nem változtak, a jogszabályok azonban igen.

Jövő nyártól ugyanis új dohányboltot már nem lehet nyitni másik dohánybolt bármely bejáratától számított 200 méteres távolságon belül. Szintén korlátozza a trafikosok lehetőségeit, hogy 2500 négyzetméternél nagyobb alapterületű üzletbe (például Tesco) nem költözhetnek be, valamint a benzinkút is tiltott területnek számít. Bár a 20 évre aláírt koncessziós szerződések még semmilyen területi szabályt nem tartalmaztak az adott településen belül, a kormány szerint az intézkedés a meglévő koncessziós jogokat semmilyen formában nem érinti, éppen ezért az államnak semmilyen kártérítési kötelezettsége nincsen.

A tiltást azzal indokolta Gyulay Zsolt, a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. vezérigazgatója, hogy a hipermarketekben, plázákban, benzinkutakon működő 200 dohánybolt a piaci forgalom 17 százalékát lefölözte. Ezzel szemben 2500 trafik a megélhetés határán van. Ellenzéki politikusok szerint viszont korábban olyan szerződéseket kötöttek a vállalkozókkal, amelyek kimondják, hogy az államnak körülbelül 1,9-4,6 millió forintot kell fizetniük trafikonként, amennyiben a koncessziós szerződés megszűnése nem a trafikos kihágásának következménye.

OKSZ: mindenki bukott

A 2014-es költségvetés 932 milliárd forint jövedéki adóbevétellel számol, ami 15 milliárd forinttal kevesebb az ideinél. „A dohánytermékek után a jövedéki adóbevételek 35,9 százaléka keletkezik. A bevételeken belül a cigaretta 77 százalékot tesz ki, amely közel 8 százalékpontos csökkenést jelent a bázisévi előirányzathoz képest” – áll az elfogadott törvényjavaslatban. A Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. működtetésére 506 millió forintot szavaztak meg. A dohánytermékek kiskereskedelmének koncessziós díja elnevezésű sorban pedig 826 millió forint szerepel. Az OKSZ szerint mindenki bukott az új trafikrendben: a költségvetés mellett maguk az új trafikosok, ráadásul, ahogyan az várható volt, a piacukat vesztő régi árusok is.


 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.