– A múlt héten 500 új nyergesvontató érkezett a nemzetközi kamionflottához, februárban pedig 160 járművet kapott az elsősorban belföldi fuvarozást végző miskolci Waberer''s - Szemerey Logisztika Kft. Tavaly összesen 1100 új vontatóval és 750 pótkocsival frissítette, illetve bővítette állományát a Waberer''s International Zrt. amelynek már 3200 szerelvénye van. Hova tart a cég ezzel a tempóval?
– Arra törekszünk, hogy Európa első számú közúti fuvarozó vállalatává váljunk. Egyre közelebb kerülünk ennek a célnak az eléréséhez, de még van tennivalónk elég
– Húsz éve, amikor társaival privatizálta a veszteséges Volán Tefu Rt.-t, körülbelül az utolsó helyen álltak. Ez a két évtized folyamatos cégfelvásárlásokkal, a beolvadt vállalkozások reorganizációjával, új módszerek kipróbálásával telt el, miközben ön alig volt egy hétnél hosszabb ideig szabadságon.
– Valóban így van, de afféle szimbiózisban élek a vállalattal. Engem a cég éltet, és a jelek szerint eredményesen tartom működésben. Nem figyelek a kétkedő hangokra, mint amilyenek 2002-ben hangzottak el, amikor megvásároltuk az egykor nagy névnek számító Hungarocamiont. Eddig sikerült megbirkóznunk minden nehézséggel.
– Egy sor szakmában azt tartják, egy magyar vállalat nem veheti fel a versenyt a tőkeerős nyugati cégekkel.
– Nyilván vannak olyan területek, ahol a technológiai elmaradást jóval nehezebb behozni, mint a fuvarozásban, de tegyük hozzá, ide is komoly összegek kellenek. Csak tavaly 30 milliárd forintot fordítottunk a járműállomány frissítésére, aminek átlagéletkora két év. Egy kamiont négy évig használunk, mert az a legideálisabb javítás és szerviz szempontjából. Így a legtöbb futásteljesítményt tudják nyújtani és a javítás miatt legkevesebb időre esnek ki a munkából. Ebben az évben már csak euro-hatos modellek állíthatók forgalomba, amelyekből mintegy nyolcszázat fogunk beszerezni. Hatszáz jármű lecserélése után 3400-ra bővül a flotta.
– Lesz elegendő sofőr is?
– Nálunk egy jó sofőr manapság nettó 400 ezer forintot keres. De a jövőre is kell gondolnunk, ezért a munkaügyi központokkal közösen ösztönözzük a hivatásos gépjárművezető-képzést. Az együttműködés révén korábban Borsod-Abaúj-Zemplén megyében 240, Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében 120 fiatal már szerezhetett kormányzati finanszírozással megfelelő jogosítványt és egyben lehetőséget a Waberer''s International Zrt.-nél való elhelyezkedésre.
– A Waberer''s ugyanakkor nem csak járműveivel lépte át a határt. Évek óta van leányvállalata Lengyelországban, Romániában, Németországban és Szlovákiában. Februárban pedig bejelentették, hogy elindult a Waberer''s France és hasonló vállalkozások jönnek létre az Egyesült Királyságban, Hollandiában és Olaszországban is.
– Franciaország a harmadik legnagyobb megrendelő piacunk Németország és Anglia után. Az a tervünk, hogy minden évben két számjegyű növekedést érjünk el. A növekedés biztosítása érdekében olyan kereskedelmi egységet hozunk létre, ahol francia szakemberek fognak dolgozni, akik ismerik a helyi piacot, a helyi megbízókat, a szokásokat és akikkel a hatékonyságunkat még tovább tudjuk növelni. Bizonyos típusú kapcsolattartás érdekében előnyt jelentenek ezek a helyi szakemberek.
– A hatékonyságot a járművek rakottságában is mérik. Úgy tudom, önöknél ez 91 százalék, míg a nyugat-európai átlag 80-90 százalék között van.
– Már öt éve is láttuk, hogy a nagyvállalati rendszer elérte hatékonyságának felső határát. Ugyanis másként dolgozik egy alkalmazott csoportvezető, és másként egy tulajdonos. Az utóbbi sosem nézi, mikor jár le a munkaideje. Ezért a tulajdonosi szemlélet alsóbb vállalati szintekre való kiterjesztéséért a Waberer''s négy éve megkezdte afféle franchise rendszerű kft.-k közös alapítását alkalmazottaival illetve külső vállalkozókkal. Ez a stratégia bevált, ugyanakkor a hatékonyság növelésére más módon is törekszünk. Eddig is büszkék voltunk a saját fejlesztésű informatikai rendszerünkre, de fél éve a Microsofttal közösen fejlesztünk egy olyan integrált vállalatirányítási rendszert, aminek nincs párja a piacon. A tervek szerint 2015 végére felálló rendszer lehetővé teszi, hogy a járműállományt optimálisan irányítsuk. A program fogja eldönteni melyik megrendelést melyik járműszerelvény továbbítsa, hiszen műholdkapcsolaton keresztül érzékeli a flotta minden egyes járművének helyzetét, irányát, rögzíti a rakottsági mutatót, a céltól való távolságát és hasonló paramétereket, úgyhogy ezek alapján jelöli ki a beérkező megrendelésre legalkalmasabb járművet.
– Már a világgazdasági válság kitörés előtt felvetődött a cége tőzsdei bevezetése. Azóta az AIG helyett a Mid Europa Partners befektetési alap a stratégiai befektető társ, amely 2011-ben 49,05 százalékos részesedést vásárolt a Waberer''s Zrt.-ben. Ma hogyan látják a tőzsdére lépés esélyét?
– Ez a kérdés folyamatosan napirenden van, ezért olyan vállalati struktúrát alakítunk ki, amely alkalmas egy tőzsdei bevezetésre, amely biztosítja, hogy a társaság könnyen átlátható legyen minden pénzügyi befektető számára. Az integrált vállalatirányítási rendszer egyik célja, hogy a tőzsde által igényelt információkat egy gombnyomásra tudjuk biztosítani. Mihelyt úgy érezzük, hogy mind a gazdasági környezet, mind a mi feltételrendszerünk kielégíti a befektetők elvárásait, akkor meghozzuk a döntést.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.