Úgy tűnik, a választásokig már nem lesz komoly előrelépés a készülődő helikoptertender ügyében, vagyis a következő egy-két hónapban még nem írják ki a beszerzésre vonatkozó pályázatot – értesült lapunk. Pedig az idő láthatóan sürgeti a kabinetet: a Magyar Honvédségnek legfeljebb három-négy, még bevethető helikoptere lehet, amelyek üzemideje egy-két éven belül szintén lejár.
Bár a honvédelmi tárca – érthető okokból – nem ad részletes tájékoztatást a magyar helikopterflotta állapotáról, sokat mondó tény, hogy nem egészen két hete Orbán Viktor kormányfő és Pintér Sándor belügyminiszter egy rendőrségi helikopter fedélzetén mérte fel a helyzetet az ukrán határszakaszon. Hende Csaba, a honvédelmi tárca vezetője pedig a közelmúltban kitérő választ adott Gaudi-Nagy Tamásnak, a Jobbik képviselőjének arra a kérdésére vonatkozóan, hogy a honvédségnek vannak-e működő harci helikopterei.
A tenderkiírás elhúzódásának az lehet az egyik oka, hogy a honvédelmi tárcánál kellően megalapozott döntést kívánnak hozni a kérdésben. Hende Csaba korábban már utalt rá, hogy a beszerzésről szóló döntést komoly hatástanulmányoknak, vizsgálatoknak kell megelőzniük. A másik ok az lehet, hogy a választások előtt a kabinet valószínűleg már nem kíván visszavonhatatlan lépést tenni ebben az ügyben sem. Az, hogy a készülődő beszerzésnek nincs nyoma az idei költségvetésben, önmagában nem sokat jelent, hiszen a finanszírozás módjáról ugyanúgy csak találgatni lehet, mint ahogy a beszerzendő gépek mennyiségéről, típusáról és áráról is.
Az viszont tény, hogy a most rendelkezésre álló, orosz Mi–8 típusú közepes szállítóhelikopterek üzemideje hamarosan lejár, már csak idén teljesíthetnek szolgálatot, ezután kivonják őket a hadrendből, mert a további üzemidő-hosszabbításuk már nem lehetséges. A szintén hadrendben lévő Mi–17-esek felújítása elvben még lehetséges lenne, ám számos hátránnyal – például több tízmilliárd forintos – kiadással is járna.
A most rendelkezésre álló információk alapján valószínűleg a mentőszolgálattal közös honvédségi beszerzésről dönt majd a kabinet. Ennek komoly előnye, hogy a több – közel két tucat – helikopter beszerzése nyomán kedvezőbb ár alakulhat ki. Ennél a megoldásnál viszont csak olyan gyártók jöhetnek szóba, amelyek több funkció – szállító, mentő és harci feladatok – ellátására képes gépek leszállítására is képesek.
Ennek ellenére jelentkezőből biztosan nem lenne hiány. Az egyik esélyes jelölt az olasz Agusta Westland AW 139-es gépe lehet, amely elvben több feladatra használható: azzal kapcsolatban viszont komoly hátrányt jelenthet, hogy a harcra alkalmas változatból még nem adtak el a piacon, ráadásul a gyártóval kapcsolatban korrupciós vádak is felmerültek az elmúlt időszakban. Szintén komoly esélyekkel indulhat az amerikai Sikorsky és a Bell, amelyeknek gépei mellett leginkább a gazdag típusválaszték és a komoly múlt szólhat.
Szintén komoly jelentkezőnek számít az Airbus Helicopters – korábbi nevén Eurocopter –, amely múlt év végén már jelezte is: versenyképes ajánlatot tud adni, ha a kormány elindítja a beszerzést. A német gyártó gépei mellett a komoly bevetési tapasztalatok, a széles típusválaszték, illetve a versenyképes ár szólnak. Az Airbus Helicopters gépei vannak rendszerben az Országos Mentőszolgálatnál is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.