BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Helikopterek: fogy az idő

A választások utánra csúszhat a Magyar Honvédség és a mentőszolgálat helikoptereinek beszerzésére irányuló tender kiírása. Az idő ugyanakkor nagyon sürget, mert a bevethető járművek száma és hátralévő üzemideje is fogy.

Úgy tűnik, a választásokig már nem lesz komoly előrelépés a készülődő helikoptertender ügyében, vagyis a következő egy-két hónapban még nem írják ki a beszerzésre vonatkozó pályázatot – értesült lapunk. Pedig az idő láthatóan sürgeti a kabinetet: a Magyar Honvédségnek legfeljebb három-négy, még bevethető helikoptere lehet, amelyek üzemideje egy-két éven belül szintén lejár.

Bár a honvédelmi tárca – érthető okokból – nem ad részletes tájékoztatást a magyar helikopterflotta állapotáról, sokat mondó tény, hogy nem egészen két hete Orbán Viktor kormányfő és Pintér Sándor belügyminiszter egy rendőrségi helikopter fedélzetén mérte fel a helyzetet az ukrán határszakaszon. Hende Csaba, a honvédelmi tárca vezetője pedig a közelmúltban kitérő választ adott Gaudi-Nagy Tamásnak, a Jobbik képviselőjének arra a kérdésére vonatkozóan, hogy a honvédségnek vannak-e működő harci helikopterei.

A tenderkiírás elhúzódásának az lehet az egyik oka, hogy a honvédelmi tárcánál kellően megalapozott döntést kívánnak hozni a kérdésben. Hende Csaba korábban már utalt rá, hogy a beszerzésről szóló döntést komoly hatástanulmányoknak, vizsgálatoknak kell megelőzniük. A másik ok az lehet, hogy a választások előtt a kabinet valószínűleg már nem kíván visszavonhatatlan lépést tenni ebben az ügyben sem. Az, hogy a készülődő beszerzésnek nincs nyoma az idei költségvetésben, önmagában nem sokat jelent, hiszen a finanszírozás módjáról ugyanúgy csak találgatni lehet, mint ahogy a beszerzendő gépek mennyiségéről, típusáról és áráról is.

Az viszont tény, hogy a most rendelkezésre álló, orosz Mi–8 típusú közepes szállítóhelikopterek üzemideje hamarosan lejár, már csak idén teljesíthetnek szolgálatot, ezután kivonják őket a hadrendből, mert a további üzemidő-hosszabbításuk már nem lehetséges. A szintén hadrendben lévő Mi–17-esek felújítása elvben még lehetséges lenne, ám számos hátránnyal – például több tízmilliárd forintos – kiadással is járna.

A most rendelkezésre álló információk alapján valószínűleg a mentőszolgálattal közös honvédségi beszerzésről dönt majd a kabinet. Ennek komoly előnye, hogy a több – közel két tucat – helikopter beszerzése nyomán kedvezőbb ár alakulhat ki. Ennél a megoldásnál viszont csak olyan gyártók jöhetnek szóba, amelyek több funkció – szállító, mentő és harci feladatok – ellátására képes gépek leszállítására is képesek.

Ennek ellenére jelentkezőből biztosan nem lenne hiány. Az egyik esélyes jelölt az olasz Agusta Westland AW 139-es gépe lehet, amely elvben több feladatra használható: azzal kapcsolatban viszont komoly hátrányt jelenthet, hogy a harcra alkalmas változatból még nem adtak el a piacon, ráadásul a gyártóval kapcsolatban korrupciós vádak is felmerültek az elmúlt időszakban. Szintén komoly esélyekkel indulhat az amerikai Sikorsky és a Bell, amelyeknek gépei mellett leginkább a gazdag típusválaszték és a komoly múlt szólhat.

Szintén komoly jelentkezőnek számít az Airbus Helicopters – korábbi nevén Eurocopter –, amely múlt év végén már jelezte is: versenyképes ajánlatot tud adni, ha a kormány elindítja a beszerzést. A német gyártó gépei mellett a komoly bevetési tapasztalatok, a széles típusválaszték, illetve a versenyképes ár szólnak. Az Airbus Helicopters gépei vannak rendszerben az Országos Mentőszolgálatnál is.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.