BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mégsem halott a zeneipar?

A zeneforgalmazók nemzetközi szövetségének (IFPI) adatai szerint a tavalyi évben összesen 1,11 milliárd dollárt költöttek a vásárlók streaming zenehallgatásra, az európai online zene eladások növekedéséért az iparág az olyan szolgáltatóknak lehet hálás, mint a Spotify.

A zeneipar 2012-ben már fellélegzett, amikor – 1999 óta először – emelkedtek az értékesítési bevételek. A tavalyi év viszont felemás lett: miközben az összértékesítés 3,9 százalékkal csökkent, addig a streaming zenehallgatásból származó bevételek növekedtek. Az elmúlt évben az iparág teljes bevétele 15,03 milliárd dollárt tett ki az előző évi 15,65 milliárd dollár után.

A streaming zenehallgatás azt jelenti, hogy a netezők online adatfolyamként veszik a zenét, nem töltik le és mentik el. Az online rádiózáshoz képest az óriási különbség az, hogy itt teljesen testre szabhatják a tartalmat az internetezők, például kiválaszthatnak egy-egy műfajt vagy előadót. Ebben a szektorban a legnagyobb sikertörténet a Spotify: a portált és az alkalmazást több mint 24 millióan használják világszerte, miközben a Google és az Apple is elindította saját streaming zeneszolgáltatását.

Nehéz elhinni, de az évtizedes szenvedés ellenére az úgynevezett "fizikai", vagyis a megfogható hanghordozós zeneeladások még mindig a teljes bevétel több mint felét teszik ki, bár egy év alatt 11,7 százalékot estek. A zuhanást elsősorban a bakelit mérsékelte eséssé: a fekete lemezek visszatérését mi sem jelzi jobban, mint hogy Nagy-Britanniában egy év alatt megduplázódtak a korong eladások, az Egyesült Államokban pedig harmadával több lemez kelt el.

A fizetős zeneletöltések a rosszul sikerült tavalyi év ellenére is a digitális zenebevételek kétharmadát teszik ki, miközben a filmstúdióknak és televízióknak történő zenejogi eladásokból származó bevételek csökkentek. A zenelejátszási jogok (pubok, klubok, rádió) viszont ötödével több bevételt hoztak 2013-ban, mint egy évvel korábban.

Talán nem meglepő, hogy az IFPI adatai szerint a One Direction volt 2013 legmenőbb zenekara. A Midnight Memories című albumuk kelt el a legnagyobb számban tavaly, ezzel a top tízes lista egyetlen brit zenekaraként megszerezték az első helyet. 2013 legjobban fogyó dala Robin Thicke Blurred Linesa lett, 14,8 milliós eladással.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.