Olyan hatalmasok az ipari energiaár-különbségek az Egyesült Államok és az Európai Unió között, hogy ennek köszönhetően az amerikai ipar közel 130 milliárd dollárt spórolhatott meg Európához képest 2012-ben a Nemzetközi Energia Ügynökség (IEA) becslése szerint. A különbség ráadásul csak nőhet, ha Európa nem lép, mert az USA-ban folytatódik az energiaárak esése. Az ország meghatározó gáztőzsdéjén, a Henry Hubon a kilenc éves határidős jegyzések a mostaninál alacsonyabb áron születnek, olajipara pedig 2015-re napi 9,9 millió hordóra kívánja növelni a ma napi 7,5 millió hordós termelését. Európa ipara az IEA becslése szerint kétszer olyan drágán jut áramhoz, mint az USA-beli vagy az oroszországi, és háromszor-négyszer többet fizet a gázért, mint az előbbiek és India.
Európának ez a jelentős versenyhátránya csak az egyik, de nagy súlyú oka annak, hogy az Európai Tanács március 21-22-i ülésének egyik fő témája a közösség klíma- és az energiapolitikájának a megváltoztatása volt, írta a találkozó előtti helyzetelemzésében Lidia Luka, a Lengyel Nemzetközi Ügyek Intézetének vezető kutatója. Ugyanakkor továbbra is az eddigi hármas: az európai piacok összekapcsolása, az ellátásbiztonság és a fenntarthatóság az érintett terület alappillére. A 2020-ig, illetve 2030-ig megfogalmazott célokat nem elsősorban megváltoztatni, hanem inkább kiegészíteni kell.
Vannak ugyanis unión belüli okai is a sürgős intézkedéseknek. Az egyik legfontosabb az, hogy az említett hármasra, illetve a piaci versenyképességre való, az évszázad eleje óta tartó összpontosítás nem hozta meg a várt eredményt, az ipari energiaárak csökkenését. Sőt, még annak ellenére drágulás következett be, hogy a nagykereskedelmi árak szelídültek. Emiatt az Európai Bizottság nem elsősorban a termékárakat hibáztatja, hanem az adott országok egyes szabályozási elemeit, például a megújulók támogatását, a magas rendszer-használati költségeket, illetve a piac-összekapcsolás és a liberalizáció nem kellő szintjét. Van olyan ország, ahol az Európai bizottság burkolt ártámogatást gyanít, máshol nem tesznek eleget az EU 3. energiacsomagjában foglaltaknak, vagy nem tartják be a zöldenergiára vonatkozó ajánlásokat.
Magas energiaigényük miatt a leginkább sérülékeny iparágak a vegyipar, az alumínium-gyártás, a cellulóz- és papíripar, a kerámiagyártás, a vas- és az acélipar, végül az üvegipar. A leginkább versenyképes európai gazdaságok egyúttal a legnagyobb termelők is. Az első helyen kétségtelenül Németország áll, amelyet Franciaország, majd Olaszország követ.
A vegy-, az üveg-, a vas- és acéliparban Nagy-Britannia a leginkább versenyképes, a cellulóz- és papíriparban Svédország és Finnország, a kerámia padlólapok előállításában Spanyolország és Olaszország.
Cementet mindenütt előállítanak. A kelet-európai országok erőteljesen fejlesztik vegy- és acéliparukat, ezek közül Lidia Puka Szlovákiát emelte ki.
Kibővülő eszköztár
Az EU már látja, hogy az ipari versenyképesség is figyelembe kell vennie energiapolitikája tervezésekor. Ettől azonban Lidia Puka szerint a tagországok ipara rövid távon még nem lesznek versenyképes sem az USA-belivel, sem az oroszországival, sem a kínaival. Ehhez további eszközökre van szükség, például az energiahatékonyság javítására, az innovatív megoldások elterjesztésére, és a piacösszekacsolások erősítésére. Másként álom marad az a nem kötelező érvényű cél, hogy az EU GDP-jének a 20 százalékát az ipari termelés adja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.