BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Oscar: a bukmékerek tudják?

Vajon melyik film érdemli ki az Oscart idén? A rabszolgasorból 12 év után felszabaduló fekete férfi története, netán a juppi legrosszabb fajtáját megtestesítő Jordan Belfort-é? Az űrben rekedt kutatónő szabadulása vagy a szomáliai kalózok fogságába esett hajóskapitányé? Ez foglalkoztatja leginkább Hollywoodot most, néhány órával a díjátadó szezon legnagyobb eseményét jelentő gála, az amerikai filmakadémia díjainak átadója előtt.

Néhány óra múlva beindul Hollywood legnagyobb cirkusza, az Oscar-díj átadóünnepsége. A nyertesek nevét szigorúan titokban tartják a monstre gáláig, így egyelőre a kritikusokra és a bukmékerekre hagyatkozhatunk a jóslatokban. Amíg előbbi csapat leginkább a száját húzza a jelölések miatt, utóbbi csapat igencsak felkészült. R. J. Bell, a Pregame.com alapítója az idén is közzétette a fogadóirodák oddsainak összesítését.

E szerint 71 százalék az esély arra, hogy a 12 év rabszolgaság nyeri a legjobb filmnek járó elismerést. Ebben nagyjából mindenki egyet ért, ahogy abban is, a díjra egyáltalán esélyes másik film, a Gravitáció a legjobb rendezőnek járó díjat viheti el. Itt az odds még nagyobb: Alfonso Cuarón nyerési esélyét 81 százalékra taksálják.

Feltehetjük persze a kérdést, hogyan lehetne összehasonlítani az amerikai történelem egyik meghatározó pontját az űrben játszódó kamaradrámával, a döntésben azonban a The New York Times  elemzése szerint elsősorban a szavazók, vagyis az Amerikai Filmakadémia hatezer tagjának beállítottsága fog elsősorban számítani. A fiatalabb, a technikai tökéletességre különösen fogékony tagoknál nyilvánvalóan a Gravitáció lesz a favorit, míg a 12 év rabszolgaság esetében a politikai attitűd lesz a döntő, nem annyira  a film értékei.

Ami a színészi kategóriákat illeti, jóllehet néhány hónapja még mindenki biztosra vette, hogy Leonardo DiCaprio a Wall Street farkasában nyújtott frenetikus alakításáért végre megkapja élete első Oscarját, mára megfordult a verseny: a fogadóirodák átlagosan 74 százalékra teszik, hogy egy AIDS-es gyógyszercsempész megformálásáért Matthew McConaghy veheti át a szobrot. Nem lesz meglepetés ugyanakkor a nőknél: Woody Allen neurotikus, a jólétből lebukó Jasmine-jének alakítója, Cate Blanchett nyeri élete második, főszerepért pedig első Oscarját – már ha hihetünk a bukmékereknek.

A legnagyobb bizonytalanság a fogadóirodák szerint a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriájában várható. Itt gyakorlatilag fej-fej mellett várhatja az esti díjkiosztót A nő és az Amerikai botrány írója.
Akárki nyer is a magyar idő szerint hajnali háromkor kezdődő gálán, egy dolgot biztosra lehet venni: 2013-ban sem a jelölt filmek vitték a pálmát Amerika és a világ mozipénztárainál. A jelöltek között a legjövedelmezőbbnek számító vállalkozás a Gravitáció, amely százmillió dollárra rúgó költségének hétszeresét hozta be – és amely ezzel a 2010-es Eredet óta a legnagyobb kasszasiker jelölt. Ám ezzel az eredménnyel is csupán az év nyolcadik legnagyobb bevételét elérő filmje lett a tíz Oscarra jelölt 3D mozi.

Összességében a húsz legnagyobb hollywoodi kasszasiker összbevétele 7,85 milliárd dollár volt tavaly, szemben az egy évvel korábbi, 9,18 milliárddal – mutat rá a The Numbers. A filmforgalmazás adatait elemző cég ugyanakkor felhívja a figyelmet: mivel sok 2013-as filmet még ma is játszanak a mozik, a különbség csökkenhet a jövőben.

2012 Oscar szempontjából is jobb évnek számított a tavalyinál: amíg az amerikai mozilátogatóknak hála az akkori kilenc jelölt több mint egymilliárd dollárt hozott össze az USA-ban, 2013-ban csak 800 millió jött össze. (Pedig akkor még olyan európai film is volt a jelöltek között, amely mindössze 6,7 millió dollárt hozott készítőinek az amerikai piacon.)

A kép azonban csalóka: még ha nem is produkált Hollywood kiugró sikereket, a hat nagy stúdió összesített üzemi eredménye 23 százalékkal nőtt egy év alatt. Ezen belül persze nagyok az eltérések: a Sony profitja 32 százalékkal csökkent, miközben az NBC Universalé több mint ötszörösére nőtt – köszönhetően elsősorban a Gru 2 kirobbanó sikerének.

Az a tény azonban, hogy a húsz legnagyobb hollywoodi kasszasikerből 14 valamely sorozat minimum második darabja, mutatja: a nagy stúdiók egyre kevésbé vállalnak kockázatot. Új ötletek helyett inkább több pénzt ölnek egy tuti sikerbe, ezzel együtt pedig egyre kevesebb filmet készítenek.
Nem ritka ugyanakkor az sem, hogy a nagy produkciós cégek a gyártásba nem szállnak be, csak a forgalmazásba. Sőt, még a mostani Oscar-jelölt filmek között is volt olyan, amely csak azt követően lett a stúdiórendszer része, hogy elkészült – mutat rá elemzésében a BusinessWeek.

A filmkészítéshez szükséges pénz manapság egészen furcsa helyekről érkezik. Például örökösöktől: az Oracle-alapító Larry Ellison mindössze 28 éves lánya két Oscar-jelölt filmet is finanszírozott, a Minnesota Twins baseballcsapat tulajdonosának fia, Bill Pohalad állt a Tizenkét év rabszolgaság mögött, míg a maláj miniszterelnök mostohafia, Riza Aziz nélkül talán soha nem készült volna el A Wall Street farkasa.

Pörög a kínai piac

Amíg az amerikai piac egyértelműen a visszaesés jeleit mutatja, Hollywood távolról sincs bajban. Annak ellenére sem, hogy az Európai Unióban a válság erősen érezteti hatását a filmpiacon is: az Európai Audiovizuális Megfigyelő Intézet szerint 4,1 százalékkal esett a mozik látogatottsága tavaly az előző évhez képest, a 908 millió eladott jegy a második legrosszabb érték 2000 óta.

A siker titka a felzárkózó és fejlődő országokban keresendő. Az oroszoknál és a törököknél is két számjegyű növekedést mértek – utóbbi országban a látogatottság évtizedek óta nem látott szintre, 50 millió fölé emelkedett.

Mindez persze eltörpül a kínai piac mellett, amely annak ellenére tudja lehagyni lassan az egész világot, hogy virágzik a kalózforgalmazás és hogy jóval kevesebb amerikai filmet mutatnak be (hivatalosan), mint Nyugaton: a tíz legnagyobb filmsikerből hét kínai volt tavaly, míg a jegyárbevétel 59 százalékát hozták a helyi filmek. Összességében 3,6 milliárd dollár volt a kínai forgalmazók bevétele 2013-ben egyben azt jelenti, hogy a piac 27 százalékkal nőtt – derül ki az Artisan Gateway és az EntGroup elemzéséből.

A siker titka a felzárkózó és fejlődő országokban keresendő. Az oroszoknál és a törököknél is két számjegyű növekedést mértek – utóbbi országban a látogatottság évtizedek óta nem látott szintre, 50 millió fölé emelkedett.

Mindez persze eltörpül a kínai piac mellett, amely annak ellenére tudja lehagyni lassan az egész világot, hogy virágzik a kalózforgalmazás és hogy jóval kevesebb amerikai filmet mutatnak be (hivatalosan), mint Nyugaton: a tíz legnagyobb filmsikerből hét kínai volt tavaly, míg a jegyárbevétel 59 százalékát hozták a helyi filmek. Összességében 3,6 milliárd dollár volt a kínai forgalmazók bevétele 2013-ben egyben azt jelenti, hogy a piac 27 százalékkal nőtt – derül ki az Artisan Gateway és az EntGroup elemzéséből.

Oscar-díjas filmek a kasszánál

Év Film Bevétel

(USA, millió dollár)

2003 A gyűrűk ura: A király visszatér 377

2004 Millió dolláros bébi 100,5

2005 Ütközések 54,6

2006 A tégla 132,4

2007 Nem vénnek való vidék 74,3

2008 Gettómilliomos 141,3

2009 A bombák földjén 17

2010 A király beszéde 135,5

2011 A némafilmes 44,7

2012 Argo-akció 136

Forrás: Box Office Mojo -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.