BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Gázimport: dupla, vagy semmi

A május 16-én éjfélig beadható ajánlatok alapján már az is eldőlhet, hogy majd a 2024/25-ös gázévben mely kereskedők használhatják az FGSZ Ausztria felőli importkapacitásait. Aki most alulmarad, akár tíz évre is eleshet az olcsó gáz elérésének lehetőségétől

Hamarosan akár tíz évre előre is eldőlhet, hogy mely gázkereskedők (vagy kereskedelmi engedéllyel rendelkező felhasználók) ellenőrizhetik az országnak azt a gázvezeték hálózati pontját, amelyen ma a legolcsóbban földgázhoz lehet hozzájutni.

Az FGSZ Földgázszállító Zrt. ugyanis elkezdte begyűjteni a kapacitás-igényeket a mosonmagyaróvári átadópontra, amelyen át Ausztria felől érkezik az országba a szénhidrogén. Az igények április 24-e óta adhatók be, május 16-án éjfélig.

A kapacitásigények elosztásának egyik érdekessége, hogy bár az országnak öt szomszédjával is van gázvezetéki összeköttetése, ezek közül csak egynek a kapacitásait kívánja az FGSZ sok évre előre leköttetni. A társaságtól kapott válasz szerint azonban nincs szó megkülönböztetésről. A hosszú távú (egy gázéven túlnyúló) kapacitás lekötési igényeket a 2013. 10. 15-én kihirdetett, erre vonatkozó uniós rendelet megszületése óta lehet beadni, ezen igényekkel pedig a törvény erejétől fogva az FGSZ-nek kell foglalkoznia.

Ez a szabályozás (ahogyan az Üzemi és Kereskedelmi Szabályzat 8.4.3.1. pontja is) általános érvényű, tehát valamennyi határkeresztező pontra vonatkozik, és ezekre azonos eljárásrendet ír le. Így lényegtelen a válasz szerint, hogy az FGSZ most épp az osztrák-magyar határkeresztező pontra benyújtott kapacitásigényt kezeli. Ha más határkeresztező pontra érkezett volna igény, az eljárás arra vonatkozna.

Mégis felmerülhet, hogy a versenyt inkább az élénkítené, ha a piaci szereplőknek minden (júliustól június végéig tartó) gázév előtt ringbe kellene szállniuk a következő 12 hónap import-, vagy export-kapacitásaiért, az viszont gátolja, ha egyes társaságok akár tíz évre is lefoghatják a szállítási lehetőségeket.

Nem véletlen, hogy az Európai Unió többnyire nem támogatja a hosszú távú szerződéseket. Igaz, nem is tiltja, ahogyan a magyarországi sem. „Azért kínálunk 10 évre is kapacitást, mert az érvényes jogszabályok erre köteleznek minket” – válaszoltak lapunk kérdésére a rendszerirányítónál. Mivel a kapacitáshoz való hozzáférés lehetősége és feltételei minden rendszerhasználó számára azonosak, az FGSZ szerint nem beszélhetünk a piac rugalmasságának korlátozásáról.

A közelgő kapacitás-elosztásra most utoljára kerülhet sor jelenlegi szabályok szerint, mert 2015-től az új uniós előírásoknak megfelelően kell tenderezhetni. Kérdés, lesz-e mit. Ha ugyanis most elkel minden szabad kapacitás, akkor az uniós előírások szerinti kapacitás-elosztás egészen a 2025/26-os gázévig olyan jogszabályi kötelezettség maradhat, aminek azért nem majd kell eleget tenni, mert nem lesz eladandó portéka.

Ezzel kapcsolatban az FGSZ-nél ismét arra emlékeztették lapunkat, hogy a piaci szereplők számára ez nem kötelezettség, hanem lehetőség, amelyet mind a jelenlegi hazai, mind pedig az európai szabályozás lehetővé tesz. Az FGSZ ilyen értelemben sem bírálhatja felül a hozzá beérkező kapacitásigényeket.

Kötött szabályozás

„Az FGSZ jogszabályokban meghatározott kapacitás termékeket ugyancsak jogszabályban meghatározott szolgáltatási időtartamokra kínál fel. Ha ezekre a rendszerhasználó igényt jelent be, akkor azt megint csak jogszabályban rögzített módon elégítjük ki. Ebben az FGSZ-nek nincsen szabadságfoka” – szögezték le. Alaphelyzetben a társaság egy éves, havi és napi terméket kínál, amit az uniós szabályozásnak megfelelve negyed évessel és gáznapossal bővít. A kapacitások 10 százalékát nem osztja ki, vagyis ennyi rugalmasság marad a rendszerben.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.