BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kipróbáltuk a Peugeot Audi TT-jét

Megújult a Peugeot egyetlen sportkupéja, az Audi TT ellenfelének szánt RCZ.

Jót tett az RCZ-nek a szolid frissítőkúra, a frontrész látványosan megújult, az aktuális arculathoz passzoló hűtőmaszkot hatásosan egészítik ki a füstüveg búra mögé rejtett fényszórók és a feltűnő LED-füzérek. Belül már elenyésző a változás, fekete lakkhatású betét került a sebességváltó köré, az ajtók pedig részben bőrborítású paneleket kaptak. Ezen kívül egy új vörös bőrkárpit is felkerült az opciós listára. Nézzük, mit tud a 200 lovas francia sportgép!

A Sound System rendszer a kedvünkre tesz, ugyanis a fordulatszám függvényében ércesebb kipufogó muzsikát varázsol a kabinba. Az RCZ 1,6-os turbós benzines alapmodellje 156 lóerős (8 370 000 Ft), a csúcsmodellben szolgálatot teljesítő változata pedig 200 lóerős.

A teljesítménynövekedés mellé vaskosabb árcédula is dukál, a plusz 44 lóerőért cserébe kerek egymilliót számol fel a Peugeot! A 275 Nm-es csúcsnyomaték már 1700-tól jókorát lendít az autón, a lehelet finom elindulásokat leszámítva a kipörgésgátló szinte állandóan dolgozik. Az első kerekeken a hajtási befolyás jelentős, a vaskos nyomatékot maradéktalanul az útra vinni, pláne nedves körülmények között, téli gumival nehézkes. A csodaszép, malomkőnyi kerekeket és a peres abroncsokat (235/40 R19, 120 000 Ft a szett felára) a legenyhébb nyomvájú is megvezeti, nem tökéletes minőségű aszfalton a kijelölt ív tartása állandó korrekciót igényel. A rugózás sem éppen komfortos, cserébe jól fekszi az utat az RCZ, tempós kanyarban is könnyedén kontrollálható, drasztikus terhelésváltások nem hozzák ki a sodrából.

A 0–100 km/órás sprint ideális körülmények között 7,5 másodperc alatt abszolválható, a rugalmasság acélos, a motorba nehéz belekötni, a fogyasztás pedig letaglózó. Az igazsághoz tartozik, hogy a tesztprogram során futott kilométerek 80 százalékát országúton, nyugodt tempóban teljesítettük, de még ennek tükrében is megdöbbentő az 5,6 l/100 km-es érték! A hatgangos váltó pontosan kapcsolható, a kormányzás egy hajszálnyit lehetne direktebb, de így sem rossz, 90 km/óránál 2400-as fordulatszámon dolgozik az 1.6 THP. Az aktív hátsó szárny a tempó függvényében, két lépcsőben emelkedik ki (85, illetve 155 km/óránál) ezzel növelve a leszorító erőt. Természetesen a spoiler igény szerint gombnyomásra is kiemelhető, vagy süllyeszthető. Egyszóval minden adott az élvezetes autózáshoz, csak ne akarjunk egy utasnál többet magunkkal vinni...

Az első sportülések látszatra hívogatók, azonban a valós oldaltartásuk korlátozott. Az integrált fejtámaszok ráadásul előre dőlnek, így meredekre állított támla esetén nyomhatják a tarkót. A műszerfalon túl sok az apró gomb és kapcsoló, az átláthatóság finoman szólva sem tökéletes.

Szerencsére nincs elektronikus kézifék, ami nem is illik egy ilyen kaliberű autóba, viszont az átgondolatlan tervezés eredménye, hogy a kézifékkar behúzásakor a könyöklő útban van. A második sorba szűk nyíláson keresztül lehet bemászni, a pöttöm hátsó traktus inkább csomag-, mintsem személyszállításra való. Látszik, hogy a lehetőségekhez képest próbáltak valami pluszt kihozni – a nagyobb fejtér érdekében kétoldalt domború az üvegtető –, de ez édeskevés. Nemcsak a fej, hanem a lábtér is minimális, én még egy gyerekülést sem próbálnék betuszkolni hátra. A csomagtér sportkupés mércével tisztességes méretű, 321 literes, a lengőzsanérokat szépen az oldalfal burkolata mögé integrálták, így azok nem lógnak be a hasznos térbe. Hosszabb tárgyak szállításához a hátsó támla egyben előre hajtható, a terhelhetőség 483 kilogramm. Parkolásnál a mély üléspozíció, a domború hátsó szélvédő és az emelkedő övvonal sem segíti a munkánkat, nem véletlen, hogy széria a tolatóradar.

Az alapellátmány egyébként bőséges (kétzónás klíma, tempomat, Bluetooth kihangosító, Arkamys hangrendszer, sportülések, 18 colos felnik), éppen ezért kevés a feláras tétel. Navigátort 220 ezertől kapni, bőr helyett válasszuk inkább a bőr-szövet kárpitozást (165 000 Ft), aki pedig hosszú garanciára ácsingózik, 240 000 forint fejébe 5 év/100 000 km-re tolhatja ki a garanciát.

Az Audi TT Coupé a fő rivális

Az RCZ nem titkoltan a TT Coupé riválisának készült, a 200 lóerős Peugeot közvetlen ellenfele a 2.0 TFSI motorral felvértezett Audi (11 345 760 Ft-tól). A 211 lóerős TT maximális nyomatéka 350 Nm, melyet 1600-as fordulatszámtól szállít, a százas sprintet 6,2 szekundum futja meg, a végsebessége pedig 245 km/óra. A jobb menetdinamikai mutatók mellett a drága Audi mellett szól, hogy kérhető hozzá S tronic váltó (12 097 600 Ft), sőt utóbbi akár quattro hajtással is (12 921 830 Ft) kombinálható.




• vezethetőség

• dinamika és fogyasztás

Nem tetszett

• sprőd rugózás

• szűk 2. sor, körkilátás

• hajtási befolyás

Összegzés

Igazán ütős az RCZ megújult köntöse, kár, hogy a belső még nem tükrözi az aktuális Peugeot irányzatot, az előző 308-asból származó pult már kissé divatja múlt. A második sor hanyagolható, ellenben a csomagtér használható méretű. A teljesítményhez és a sportos karakterhez passzol a futómű hangolása, de a hétköznapokon zavaró lehet a feszes csillapítás. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.