A Skoda Rapid és a Spaceback verzió karosszéria-koncepciója is némi magyarázatot igényel: a „normál” Rapid tulajdonképpen egy lépcsőshátúnak kinéző ötajtós (a hátsó ablakkal együtt nyílik a csomagtérfedél), míg a Spaceback a kombik és ferdehátúak jellegztességét vegyítő, szintén ötajtós modell. Ám míg előbbi formája kicsit nyögvenyelős, addig az újdonság egy jó szín- és felniválasztással kifejezetten pofás. Ami a méreteket illeti, a Spaceback kicsit kurtább. A változatlan tengelytávolság ellenére 179 mm-rel rövidebb az autó, ennek megfelelően 550 literes csomagtér helyett csak 415 liternyi helyre pakolhatunk. A valóságban kicsit árnyaltabb a kép: a kombis farkialakítás miatt magasabb tárgyak könnyebben berakhatók a Spaceback-be (a kalaptartó a támlák mögé csúsztatható), így gyakorlatilag a helyzettől függ, mikor, melyik a praktikusabb. A rögzítőfülek és a két oldalsó rekesz itt is megtalálható a raktérben, ám bővítés után nem lesz teljesen sík a felület, mert az ülőlapokat nem lehet felhajtani. Ettől függetlenül a maximális befogadóképesség területén nem érheti kritika a modellt, ugyanis közel 1,4 m3-esre duzzadhat a raktér.
A felépítésben nem merülnek ki a különbségek: például a Spaceback sofőrje háromküllős volánt forgat, az extralistán pedig ott van a xenon-fényszóró és a panorámatető, ami a kiindulási alaphoz nem rendelhető. A praktikus részletekből itt sincs hiány, így a tanksapka-fedélbe rejtett jégkaparó, a vezetőülés alatti rekesz, az ajtóba helyezhető hulladéktároló, vagy a parkolójegytartó remek szolgálatot tesz.
Menet közben sem okoz csalódást a Rapid, legalábbis a megannyi modellből ismert 105 lóerős, 1,6-os TDI-vel biztosan nem. Az 1260 kg-os testet rugalmasan mozgatja a közös nyomócsöves dízel, középtartományban kifejezetten energikusnak tűnik. Némileg árnyalja a képet, hogy a Rapidban csak ötgangos a váltó, a VW Touran, a Passat vagy a Golf 4Motion 1.6 TDI verzióihoz hat fokozat jár. Ennek ellére autópályán sem válik tolakodóvá a hang, ám a fogyasztásban némileg érződik, hiszen a 6,2 literes tesztfogyasztás nem számít bravúrosnak.
A Spaceback mindent egybevetve jól vezethető, hiszen hibátlan a pedálrend, ideális a szervó- kormány és remek sebességváltó. Ha nem lenne ennyire feszes a futómű és jobban csillapítaná az úthibákat, akkor valóban nehezen lehetne belekötni a modellbe.
Közvetlenül a 105 lóerős dízelmodell után vettük górcsó alá a 86 lóerős példányt, mégsem éreztük visszalépésnek. Már a menetteljesítményre vonatkozó adatok, 11,7 másodperces gyorsulás és 180 km/órás végsebesség előrevetíti, hogy tisztességesen megy az autó, de a gyakorlat még kellemesebb meglepetést tartogatott. Jól veszi a gázt és készségesen pörög fel a motor, s ha nem sietünk, 2000 alatt is felkapcsolhatunk. Az 1500-as fordulaton ébredő 160 Nm-es nyomaték még városhatáron kívül sem érződik kevésnek. Olyannyira nem, hogy 90-es tempónál már szívesen kapcsolnánk hatodikba, ha lenne még egy fokozat (a 105 lovas 1.2 TSI esetén van). Az egyetlen, ami a 86 lóerős verzió ellen szól, hogy autópályán kissé tolakodó a motorhang, de még ott sem szökik égbe a fogyasztás (6,5 liter körül kér inni a motor). Így vegyes használatban 7,0 literes fogyasztással kalkulálhatunk, de ha megrendeljük a 77 470 forintos start-stop rendszert és a vele együtt járó fékenergiát hasznosító generátort, néhány decit spórolhatunk.
A 75 lóerős, 1,2-es benzines Spaceback alapmodell 3 199 360 forintért vihető haza, 100 ezer forinttal jutányosabb a „mezei” Rapidnál, így meg lennék lepve ha az importőr 2014-re tervezett 500 példányos értékesítési volumene ne jönne össze. A 86 lóerős 1.2 TSI benzines modell jelenleg 499 999 foritnos árkedvezménnyel 3 631 541 forintért vihető haza, így ár-érték arányban szerintem ez a verzió a Spaceback kínálat favoritja. Ehhez képest az 1.6 TDI 105 lóerős kivitele a jelenlegi 650 000 forintos árkedvezménnyel 4 401 970 forintot kóstál.
A gyújtás is kényes pont, nemcsak a gyújtótekerccsel, hanem a nedvességet kapó gyertyákkal is akadtak gondok. A PD TDI dízelek nagyon takarékosak, az 1,4-es változatok „traktorhangja” zavaró, az 1,9-esek járása sokkal simább. Egyes 2004 és 2005 között gyártott gázolajosokat visszahívták a tandempumpa hibája miatt. A háromhengeres kis benzinesek kerülendők, gyengék és sokat is fogyasztanak – jobb a békesség, a négy henger és a minimum 75 lóerő.
Vásárlás előtt próbáljuk ki a központi zárat, a világítást, figyeljünk a gyorsan kopó lengéscsillapítók, szilentek esetleges zajára, valamint az eleve nem túl harapós fékek hatásfokára.
A gyújtás is kényes pont, nemcsak a gyújtótekerccsel, hanem a nedvességet kapó gyertyákkal is akadtak gondok. A PD TDI dízelek nagyon takarékosak, az 1,4-es változatok „traktorhangja” zavaró, az 1,9-esek járása sokkal simább. Egyes 2004 és 2005 között gyártott gázolajosokat visszahívták a tandempumpa hibája miatt. A háromhengeres kis benzinesek kerülendők, gyengék és sokat is fogyasztanak – jobb a békesség, a négy henger és a minimum 75 lóerő.
Vásárlás előtt próbáljuk ki a központi zárat, a világítást, figyeljünk a gyorsan kopó lengéscsillapítók, szilentek esetleges zajára, valamint az eleve nem túl harapós fékek hatásfokára. Tetszett • eltalált forma
• praktikum
• hátsó lábtér
Nem tetszett
• kabinszélesség
• túl feszes futómű
• öt fokozatú váltó
Összegzés
Meg lennék lepve, ha a Spaceback iránt kisebb kereslet lenne, mitn a „hagyományos” Rapid iránt. Csomagtartója ugyan kisebb, de a nagyobb raktérmagasság miatt sok helyzetben jobban használható, formája pedig lényegesen sikkesebb. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.