BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Skoda: ez lehet a nyerő kombináció

A hazai piacon kifejezetten slágergyanúsnak ígérkezik a Rapid Spaceback, mely sikkes formájával és kedvezőbb vételárával nehéz helyzetbe hozhatja a „hagyományos” Rapidot

A Skoda Rapid és a Spaceback verzió karosszéria-koncepciója is némi magyarázatot igényel: a „normál” Rapid tulajdonképpen egy lépcsőshátúnak kinéző ötajtós (a hátsó ablakkal együtt nyílik a csomagtérfedél), míg a Spaceback a kombik és ferdehátúak jellegztességét vegyítő, szintén ötajtós modell. Ám míg előbbi formája kicsit nyögvenyelős, addig az újdonság egy jó szín- és felniválasztással kifejezetten pofás. Ami a méreteket illeti, a Spaceback kicsit kurtább. A változatlan tengelytávolság ellenére 179 mm-rel rövidebb az autó, ennek megfelelően 550 literes csomagtér helyett csak 415 liternyi helyre pakolhatunk. A valóságban kicsit árnyaltabb a kép: a kombis farkialakítás miatt magasabb tárgyak könnyebben berakhatók a Spaceback-be (a kalaptartó a támlák mögé csúsztatható), így gyakorlatilag a helyzettől függ, mikor, melyik a praktikusabb. A rögzítőfülek és a két oldalsó rekesz itt is megtalálható a raktérben, ám bővítés után nem lesz teljesen sík a felület, mert az ülőlapokat nem lehet felhajtani. Ettől függetlenül a maximális befogadóképesség területén nem érheti kritika a modellt, ugyanis közel 1,4 m3-esre duzzadhat a raktér.

A felépítésben nem merülnek ki a különbségek: például a Spaceback sofőrje háromküllős volánt forgat, az extralistán pedig ott van a xenon-fényszóró és a panorámatető, ami a kiindulási alaphoz nem rendelhető. A praktikus részletekből itt sincs hiány, így a tanksapka-fedélbe rejtett jégkaparó, a vezetőülés alatti rekesz, az ajtóba helyezhető hulladéktároló, vagy a parkolójegytartó remek szolgálatot tesz.

Menet közben sem okoz csalódást a Rapid, legalábbis a megannyi modellből ismert 105 lóerős, 1,6-os TDI-vel biztosan nem. Az 1260 kg-os testet rugalmasan mozgatja a közös nyomócsöves dízel, középtartományban kifejezetten energikusnak tűnik. Némileg árnyalja a képet, hogy a Rapidban csak ötgangos a váltó, a VW Touran, a Passat vagy a Golf 4Motion 1.6 TDI verzióihoz hat fokozat jár. Ennek ellére autópályán sem válik tolakodóvá a hang, ám a fogyasztásban némileg érződik, hiszen a 6,2 literes tesztfogyasztás nem számít bravúrosnak.

A Spaceback mindent egybevetve jól vezethető, hiszen hibátlan a pedálrend, ideális a szervó- kormány és remek sebességváltó. Ha nem lenne ennyire feszes a futómű és jobban csillapítaná az úthibákat, akkor valóban nehezen lehetne belekötni a modellbe.

Közvetlenül a 105 lóerős dízelmodell után vettük górcsó alá a 86 lóerős példányt, mégsem éreztük visszalépésnek. Már a menetteljesítményre vonatkozó adatok, 11,7 másodperces gyorsulás és 180 km/órás végsebesség előrevetíti, hogy tisztességesen megy az autó, de a gyakorlat még kellemesebb meglepetést tartogatott. Jól veszi a gázt és készségesen pörög fel a motor, s ha nem sietünk, 2000 alatt is felkapcsolhatunk. Az 1500-as fordulaton ébredő 160 Nm-es nyomaték még városhatáron kívül sem érződik kevésnek. Olyannyira nem, hogy 90-es tempónál már szívesen kapcsolnánk hatodikba, ha lenne még egy fokozat (a 105 lovas 1.2 TSI esetén van). Az egyetlen, ami a 86 lóerős verzió ellen szól, hogy autópályán kissé tolakodó a motorhang, de még ott sem szökik égbe a fogyasztás (6,5 liter körül kér inni a motor). Így vegyes használatban 7,0 literes fogyasztással kalkulálhatunk, de ha megrendeljük a 77  470 forintos start-stop rendszert és a vele együtt járó fékenergiát hasznosító generátort, néhány decit spórolhatunk.

A 75 lóerős, 1,2-es benzines Spaceback alapmodell 3 199 360 forintért vihető haza, 100 ezer forinttal jutányosabb a „mezei” Rapidnál, így meg lennék lepve ha az importőr 2014-re tervezett 500 példányos értékesítési volumene ne jönne össze. A 86 lóerős 1.2 TSI benzines modell jelenleg 499 999 foritnos árkedvezménnyel 3 631 541 forintért vihető haza, így ár-érték arányban szerintem ez a verzió a Spaceback kínálat favoritja. Ehhez képest az 1.6 TDI 105 lóerős kivitele a jelenlegi 650 000 forintos árkedvezménnyel 4  401 970 forintot kóstál.

Népszerű, de korántsem hibátlan kisautó a Fabia

HASZNÁLT AUTÓ Skoda Fabia (1999–2007) Az első generációs Fabia igen sikeres modell volt, ezt jól mutatja, hogy több mint 400 eladó példányt találni belőle! Az árak 400 ezer és 1,6 millió közöttiek, a legolcsóbb kombikért (az állomány mintegy 126 db) félmillió forintot kérnek. Motorok terén a benzinesek dominálnak, a dízelek száma 60-ra tehető. Az ADAC 2007-es hibastatisztikája azonban rávilágít arra, hogy a Skoda kisautója nem hibátlan – megosztott 19. helyezés az akkori Fiat Puntóval. Gyakori problémaforrás lehet az ablaktörlő motor, a hűtőcső, a rozsdás, berohadó kézifékhuzal, a generátor és a motorvezérlés, különösen 2006-os gyártás előtt.

A gyújtás is kényes pont, nemcsak a gyújtótekerccsel, hanem a nedvességet kapó gyertyákkal is akadtak gondok. A PD TDI dízelek nagyon takarékosak, az 1,4-es változatok „traktorhangja” zavaró, az 1,9-esek járása sokkal simább. Egyes 2004 és 2005 között gyártott gázolajosokat visszahívták a tandempumpa hibája miatt. A háromhengeres kis benzinesek kerülendők, gyengék és sokat is fogyasztanak – jobb a békesség, a négy henger és a minimum 75 lóerő.

Vásárlás előtt próbáljuk ki a központi zárat, a világítást, figyeljünk a gyorsan kopó lengéscsillapítók, szilentek esetleges zajára, valamint az eleve nem túl harapós fékek hatásfokára.


A gyújtás is kényes pont, nemcsak a gyújtótekerccsel, hanem a nedvességet kapó gyertyákkal is akadtak gondok. A PD TDI dízelek nagyon takarékosak, az 1,4-es változatok „traktorhangja” zavaró, az 1,9-esek járása sokkal simább. Egyes 2004 és 2005 között gyártott gázolajosokat visszahívták a tandempumpa hibája miatt. A háromhengeres kis benzinesek kerülendők, gyengék és sokat is fogyasztanak – jobb a békesség, a négy henger és a minimum 75 lóerő.

Vásárlás előtt próbáljuk ki a központi zárat, a világítást, figyeljünk a gyorsan kopó lengéscsillapítók, szilentek esetleges zajára, valamint az eleve nem túl harapós fékek hatásfokára. Tetszett • eltalált forma

• praktikum

• hátsó lábtér

Nem tetszett

• kabinszélesség

• túl feszes futómű

• öt fokozatú váltó

Összegzés

Meg lennék lepve, ha a Spaceback iránt kisebb kereslet lenne, mitn a „hagyományos” Rapid iránt. Csomagtartója ugyan kisebb, de a nagyobb raktérmagasság miatt sok helyzetben jobban használható, formája pedig lényegesen sikkesebb. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.