A beruházásról szóló megállapodást vasárnap írták alá az érintett kelet-afrikai országok vezetői és Li Ko-csiang (Li Keqiang) miniszterelnök. Kenya elnöke, Uhuru Kenyatta már tavalyi pekingi látogatásán aláírta a szerződést. Az új standard nyomtávú vasúti pálya a Kenyát Ugandával összekötő keskeny nyomtávú vasútvonalat váltja fel és eljut Ruandába és Dél-Szudánba is.
A vasútvonal lényegesen lecsökkenti a szállítási költségeket a szomszédos kelet-afrikai országok között, amelyek kereskedelmi forgalmukban a közúti szállításra, illetve a leromlott állagú, a tizenkilencedik században épült keskenynyomtávú vasúti összeköttetésre kellett, hogy hagyatkozzanak.
Uhuru Kenyatta elnök ígérete szerint az új vasúti összeköttetés az áruszállítás költségét tonnakilométerenként 8 dollárcentre csökkenti a jelenlegi 20-ról.
A beruházás első szakaszának a kivitelezője a China Communications Construction Company leányvállalata, a China Road and Bridge Corporation lesz. A projekt bírálói szerint a megbízást a kínai vállalat nem nyílt tenderen nyerte el. Kenyai illetékesek azonban közölték, hogy a kínai projektfinanszírozás megszerzésének ez volt a feltétele. Becslések szerint a Mombasától Kenya nyugati, ugandai határáig húzódó első szakasz kivitelezési költsége a finanszírozási költséggel együtt 447,5 milliárd kenyai shilling (5 milliárd dollár, 1110 milliárd forint) lesz.
Kína infrastrukturális beruházásokkal már számos barátra tett szert Afrikában. A bírálók szerint azonban ezt csak az ásványkincsekért teszi, a projekteken kizárólag kínai munkásokat foglalkoztat és egyáltalán nem érdekelt a technológiai know-how átadásában. A kínai miniszterelnök azonban a vasárnapi aláírást követő sajtókonferencián közölte, hogy a beruházáson helyi munkásokat foglalkoztatnak majd.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.