BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A kamarai tagdíj csak egy adó a vállalkozásoknak?

A Kamara egy köztestület, mely eltérő feladatokat lát el, mint az alulról szerveződő érdekképviseleti szervezetek, melyek körébe a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége is tartozik. A kéttípusú szervezet az eltérő státuszuk és funkcióik miatt tehát nem lehet egymás versenytársa - véli az MGYOSZ. Szerintük a kötelező kamarai tagsághoz kapcsolódó tagdíj lényegében egy, a vállalkozásokra kivetett adónak tekinthető.

Az MGYOSZ szerint a kötelező kamarai tagsághoz kapcsolódó tagdíj lényegében egy, a vállalkozásokra kivetett adónak tekinthető. Éppen ezért a legnagyobb hazai munkaadói szervezet szerint létfontosságú, hogy a tagdíj törvényben szabályozott legyen, ne pedig a Kamara saját döntésétől függjön, és ne haladja meg a jelenlegi regisztrációs díj inflációval növelt értékét - közölték. Az MGYOSZ általánosságban is csak olyan megoldást tud támogatni, melyben a kötelezettségek, vagyis a fizetendő tagdíjak mértéke, illetve a kapott szolgáltatások és a szavazati jogok arányban maradnak egymással a jövőben is.
 
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara egy köztestület, amelyhez állami feladatokat szerveznek ki, és ez sok szempontból meghatározza működésének kereteit. Gazdasági kamara számos országban sikeresen működik – nem érdekképviseleti szervként – leginkább a gazdaság-szervezés és a törvények alkalmazásában kiszervezett állami közfeladatok ellátásában - írják. Az MGYOSZ-hoz hasonló érdekképviseleti szervezetek adott témákban szükség esetén egyeztetnek, együttműködnek a kamarákkal minden országban, különböző státuszuk és funkcióik okán nem versenytársai egymásnak. A Kamara ugyanakkor értelemszerűen nem szereplője a versenyszféra országos és ágazati érdekegyeztető fórumainak, és nincs szerepe a szigorúan munkaadók, munkavállalók és a kormány kompetenciájába tartozó kérdésekben, így különösen a Munka Törvénykönyve, a minimálbér és a bérajánlások ügyében.
 
Az MGYOSZ álláspontja szerint a kötelező kamarai tagság és az ehhez kapcsolt kötelező tagdíj a vállalkozók szempontjából egy ugyanolyan adófajta, mint számos illeték, eljárási díj, azaz lényegében az üzletvitel egyik költsége. Fontos kérdés, hogy a tagdíj mértéke törvényben szabályozott-e – és ez esetben minden érdekelt számára egyértelmű, hogy az állami szabályozórendszer része –, vagy a Kamara belső döntése-e. Ez utóbbi helyzet folyamatos konfliktusok forrása lenne, ezért az MGYOSZ ezt nem támogatja.
 
A jelenlegi egy tagra jutó egy szavazat elve, vagyis az egységes tagdíjrendszer egyfajta egyensúlyt jelent, tudomásul véve, hogy a Kamara álláspontja – az általuk megválasztott vezetőkön keresztül – a gazdaság kisebb szereplőinek a véleményét tükrözi elsősorban. Ugyanakkor, ha a tagdíj és a szavazati jog is a vállalatok méretével lenne arányos, akkor egy sok éves status quo dőlne meg. Az MGYOSZ ezt a megoldást elvileg elfogadhatónak tartja, bár jelen helyzetben nem látja célszerűnek. Azt a harmadik megoldást azonban, hogy a kötelezettségek (tagdíj) és a jogok (szavazati jog és a kapott szolgáltatások) ne legyenek arányban egymással, az MGYOSZ elfogadhatatlannak tartja - írták.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.