BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egyre több kínai foglal szállást a Balatonnál

A legfontosabb szállodai mutatóban, az egy kiadható szobára jutó árbevételben májusban a lengyel és a szlovák piac előtt végeztek a magyar hotelek

Évek óta először csökkent a szállodáinkban a külföldi vendégéjszakák száma. Az EU tagországokból a visszaesés 0,3 százalékos volt – derült ki a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége (MSZÉSZ) májusi elemzéséből. Az már szinte megszokott, hogy egyre kevesebb az osztrák és a német vendég, de ezúttal már az orosz piac sem tudta kompenzálni a hagyományosan erősnek mondott piacaink gyengélkedését.

Főleg a budapesti szállodákban mutatkozott meg látványosan ez a tendencia: a bel- és külföldi szállodai vendégéjszakák száma összesen 3,2 százalékkal csökkent a bázishoz képest. Ugyanakkor az összességében mégis kedvező májusi szállodai eredmények azzal magyarázhatók, hogy ebben a hónapban az üzleti turizmus, a rendezvények részaránya nőtt a korábbi hónapokhoz képest, míg a szabadidős turizmus részaránya csökkent. A forint/euró árfolyam pedig jóval gyengébb, mint tavaly ilyenkor.

„A magyarországi szállodák idén január-május között a közép-kelet-európai régióban vizsgált öt ország – Ausztria, Csehország, Lengyelország, Magyarország, Szlovákia – között az egy kiadható szobára jutó szoba árbevételt tekintve 36,4 euróval a harmadik helyen végeztek a lengyelországi és szlovákiai hotelek előtt” – fogalmaz az MSZÉSZ.

Ez előrelépésnek számít, hiszen ritkán szoktunk a lengyelek előtt végezni. Rövid kedvező tendencia után újra növekedett a magyarországi szállodai kapacitás: a szobák száma országos szinten 0,6 százalékkal nagyobb volt a múlt évhez képest, főleg a fővárosban lett megint több a szoba. Mindez a negatív árspirál miatt aligha segíti az ágazat jövedelmezőségét.
„Az idei év első öt hónapjában a balatoni kereskedelmi szálláshelyeken 339 ezer vendég 1 millió 22 ezer vendégéjszakát töltött el. A tónál a 2013.
január-májusi időszakhoz képest 21 ezerrel többen foglaltak szállást, a vendégéjszakák száma pedig 46 ezerrel nőtt” – közölte pénteken a KSH.

Hozzátették: a külföldi forgalom ugyan elmaradt a tavalyitól, de az üdülőkörzet turisztikai adatait meghatározó belföldi vendégek és az általuk eltöltött vendégéjszakák száma – március kivételével – minden hónapban magasabb volt, mint egy évvel korábban. A 258 ezer hazai vendég mellett 81 ezren érkeztek az országhatárokon túlról a Balatonhoz. A külföldiek átlagosan 5, közülük viszont az orosz vendégek 9, a német vendégek pedig 7 éjszakát töltöttek el a tónál, míg a belföldi látogatók csupán 2 éjszakára maradtak. A két németajkú államból jelentősen visszaesett a foglalások száma: Németországból 8, Ausztriából 10 százalékkal kevesebb vendég jött, eltöltött vendégéjszakáik száma ugyancsak elmaradt (több mint egytizedével) a tavalyitól. Kínából viszont csaknem kétszer annyian foglaltak szállást a Balatonnál, így a küldőterületek rangsorában a tavalyi kilencedikről a hatodik helyre lépett elő.

Mindezek ellenére május végéig a szálláshelyek a tavalyinál 11 százalékkal több, 14,3 milliárd forintnyi bruttó bevételt értek el, ez egynyolcad része az országos bevételeknek. Az árbevétel legnagyobb része, 6,6 milliárd forint a szállásdíjakból, közel egyötöde, 2,7 milliárd forint pedig az üzemeltetett vendéglátóhelyek forgalmából származott.

Tömve voltak a londoni hotelek

Az egyes kontinensek, kiemelt régiók szállodai teljesítményét vizsgálva megállapítható, hogy szobafoglaltság terén a három legjobb eredményt Közel- Kelet, Ausztrália és Délkelet-Ázsia érték el májusig – derül ki az MSZÉSZ elemzéséből. Szobafoglaltságban az első három helyet London, Párizs és Edinburgh szállodái szerezték meg Európában. nettó átlag szobaárban viszont Genf a legjobb. Májusig az európai városok között Budapest szállodái szobafoglaltságban 60,8 százalékkal a 23. helyen, nettó átlag szobaárban pedig a 28. helyen végeztek Vilniust és Pozsonyt megelőzve.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.