Látványosan átalakult a Mol tevékenységének szerkezete az elmúlt tíz évben. Adatsoraiból két fő tendencia olvasható ki: a hazai aktivitás súlyának a csökkenése a nemzetközivé válással, illetve az olaj- és gáztermelés előtérbe kerülése. E folyamatokat erősítik a közelmúltban bejelentett lépések is, azaz a csehországi benzinkúthálózat-vásárlás és a kurdisztáni mezőfejlesztési megállapodás. A változások súlyát mutatja, hogy nemrég megújult a csoport szervezeti felépítése és irányítása is.
A Mol 2003-ban még 1505 milliárd forintos árbevételét elsősorban az akvizíciókon keresztüli növekedés emelte 2013-ra 5400 milliárd forintra, de az érdekeltségszerzések már a Mol 1991-es megalakulása után megindultak. A társaság 1995-től sorra jelent meg a térség több országának üzemanyag-piacán, bevásárolta magát a Slovnaftba, a TVK-ba és (2003-ban) az INA-ba. Megvetette a lábát a jemeni, a pakisztáni és az oroszországi szénhidrogén-mezőkön. Mindez az elmúlt 10 évben felerősödött ütemben folytatódott.
A portfólió további, jórészt a szomszédos országokban működő benzinkútláncokkal és az olaszországi IES finomítóval gazdagodott, a Molhoz került az INA irányítása, miközben az upstream üzletág kazahsztáni, iraki, ománi, kameruni, észak-indiai, végül északi-tengeri olaj- és gázlelőhelyeken való megjelenéssel erősödött. A felsoroltaknak köszönhetően 2003 és 2013 között a csoport éves olajfeldolgozása körülbelül a harmadával, 12,27 millió tonnáról 20,51 millió tonnára emelkedett, teljes kiskereskedelmi értékesítése pedig 1385 ezer tonnáról 3379 ezer tonnára nőtt. Igaz, a társaság 2007-ben eladta az azóta az államhoz került gáz üzletágát.
Egy néhány éves időszaktól eltekintve gáztárolással azóta sem foglalkozik, ahogyan közvetlenül érdemi gázkereskedelemmel sem.
A Mol alapértelmezésben is növekedési kényszerben volt és van, hiszen az általa képviselt iparágban bizonyos vállalati méret (pénzügyi erő) alatt nehéz tartósan versenyképesnek maradni. Külföldi terjeszkedését azonban szegmensenként más-más tényezők is motiválják.
Az üzemanyag-értékesítésben például az, hogy a hazai piacon már régen elérte azt a súlyt, amit a versenyszabályok megsértése nélkül tovább növelhetne. Tíz éve Magyarországon 377 benzinkútja volt, 2013 végén már csak 366, de az egy kútra jutó értékesítése nőtt. Eközben viszont külföldön 416-ról 1376-ra növelte a töltőállomásai számát, és még erre jön a csehországi 44 egység.
Az értékesítés gazdaságosabbá tétele érdekében a Mol a finomítói kapacitását is növelte. Az említett, 20,5 millió tonna olajat tavaly a Magyarországon, Szlovákiában és Horvátországban működő négy finomítójában és két petrolkémiai gyárában dolgozta fel, de a mennyiségnek már kevesebb mint a fele jutott Magyarországra.
Szűkülő hazai gázszállítás, növekvő tranzit
A szénhidrogén-termelés átalakulását a terjeszkedési szándékon túl az is sürgette, hogy az usptream tevékenység már jó néhány éve nagyobb hasznot hoz, mint a downstream, és, hogy esik a hazai lelőhelyek hozama. A Mol 2003-ban még napi 99,4 ezer hordó olajegyenértékes (boe) szénhidrogén-termelése a múlt évre 103,7 ezer boe-re nőtt. A csoport jelenleg 8 országban folytat olaj- és gáztermelést, és 13-ban tart a kutatási fázisnál. Hazai gázszállítása tíz év alatt 17,4 milliárd köbméterről 10,9 milliárdra esett a kereslet csökkenése miatt, de a tranzitja 2 milliárdról 3,5 milliárd köbméterre nőtt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.