A 2008 és 2011 közötti időszakot felölelő elemzésbe bekerült vállalatok a magyar export több mint 70 százalékát, a versenyszférában dolgozók 40 százalékát, a 20 fő feletti cégek 33 százalékát fedik le. Az eredményekből kiderült: a külföldi kézben lévő cégeket iparági átlaghoz viszonyítva a bérszintjük, a magyar vállalatok viszont exporttevékenységük alapján alkotnak jól elkülönülő csoportokat. A kivitel előnyeit a vállalatok akkor tudják kihasználni, ha a nemzetközi piacba érdemben integrálódnak, ám ez nagyon ritka a hazai tulajdonban lévő cégeknél. A 2578 magyar kézben lévő vállalat alig több mint ötödében adja az export a teljes árbevétel legalább 25 százalékát.
Pedig e cégek sokkal válságállóbbak társaiknál: tőkehatékonyságuk a nehéz időkben sem csökkent, bevételeik sokkal kevésbé vagy egyáltalán nem estek vissza. Az intenzív exportálóknál a válság lehetőséget teremtett a növekedésre: a gyengébb forint biztosította előnyt feláldozták, s áraikat csökkentve új megbízásokat szereztek. A többi cég nem volt sikeres a nyitásban, nem sikerült érdemi exportnövekedést elérniük.
Az intenzív exportálók átlaglétszáma is nagyobb (127 fős, mint a többi magyar tulajdonú vállalaté (87 fő). A termelékenységük több mint 10 százalékkal magasabb a belpiacra koncentrálókénál és közel 50 százalékkal a magyar tulajdonúak nemzetgazdasági átlagánál.
Sajnos azonban nagyon kevés intenzíven exportáló, magyar kézben lévő társaság van. Ezek összesített exportrészesedése alig 7 százalék, míg a külföldi tulajdonban lévőké 91. Ráadásul a külföldi kézben lévő társaságokkal szemben előnyük sincsen: tőkehatékonyságban és termelékenységben csak az igen alacsony bért fizető, egyszerű betanított munkát végző cégek szintjét érik el, és rendkívül el vannak maradva a fejlettebb, és igen magas bért fizető külföldiektől.
A legnagyobb gond az, hogy a magyar tulajdonban levő cégek kevésbé tudják kihasználni a hazai alacsonyabb bérek jelentette előnyt, mivel ugyanazon teljesítményhez sokkal több élőmunkát alkalmaznak, s gyakran lekötött tőkéjük is magas a kibocsátáshoz képest. Ezek a jelek munkaszervezési és menedzsment problémákra utalnak.
Az export nem megkerülhető: a nemzetközi piacokon lehet növekedni, tanulni, fejlődni. A versenyképességhez nem csak a volumenben és minőségben, hanem a termelékenységben, termelésszervezésben is előre kell lépni. Csak így válhat a magyar gazdaság valóban exportvezéreltté a külföldiek exportja által vezérelt gazdaság helyett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.