BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sportos vonalú, tetszetős design

Az összkerékhajtású GLA spéci off-road kijelzője arra csábít, hogy nyugodtan térjünk le a kitaposott ösvényről. Csak nehogy pórul járjunk.

A gyári propagandagépezet bármennyire is annak látszatát kelti, hogy a GLA 4Matic verziói megállják a helyüket mostoha terepkörülmények között, ne dőljünk be neki! Hiába a legújabb, variálható nyomatékelosztású állandó összkerékhajtás, ha a szabad hasmagasság alacsony, az autón pedig ott a sérülékeny AMG spoilercsomag (525 780 Ft). A 4x4-es hajtás előnyeit inkább a sípályára vezető havas úton, netán vontatásnál (fékezett utánfutóból 1,8 tonnással is megbirkózik) kamatoztassuk, mintsem a vadászleshez vezető ösvényen.

A 4Matic kivitelekhez széria a 7G-DCT duplakuplungos robotváltó, mely a 220 CDI változattal karöltve sokkal inkább a kényelmes, mintsem sportos oldalát mutatja. Az automata kissé komótosan, a kelleténél lassabb kapcsolási ritmussal dolgozik, „sport” állásban sem javul számottevően a helyzet. A 2,1 literes dízelmotort alaposan átdolgozták, elsősorban a hatékonyságra, nem pedig a kulturált üzemre fókuszáltak.

Optimalizálták a szíjhajtást, a vákuumszivattyút, lecserélték a hengerfej gördülőcsapágyait, módosítottak a dugattyúk illesztési hézagán, kis súrlódású dugattyúgyűrűket alkalmaztak, valamint megváltoztatták a kiegyensúlyozó tengelyek csapágyazását, és új égésszabályozó érzékelőkkel látták el a hengerfejet. Takarékossági oldalról nem is érheti kritika, automatával és 4Matic rendszerrel karöltve 100 kilométerenként beérte átlagosan 6,3 literrel. Az érem másik oldalán azonban ott a kifejezetten hangos üzem, a kabinba markánsan beszűrődő kerregés és az újraindításkor (az ECO start-stop rendszer széria) jól kivehető rezonancia.

A dinamika és a rugalmasság átlagos, a 350 Nm-es csúcsnyomaték a hasonló teljesítményű ellenfelekénél kb. 30-cal szerényebb, amit bizony érezni is. 130 km/óránál 2250 a fordulatszám, innen gyorsítva azonban zavaró a tétova visszaváltás és a vékony lendület, hogy ezt kiküszöböljük, érdemes a volánbillentyűkkel játszani. A kormányzás kellően közvetlen, a feszes futómű jól viselkedik kanyarokban, a fékek hatásfoka nagyon jó, egyszóval minden adott a sportos, precíz irányíthatósághoz. Az AMG exkluzív csomagról mindenkit lebeszélnék, a sportfutómű és a 19 colos felnik miatt gyakorlatilag nulla a rugózási komfort, az autó bukdácsol a keresztbordákon, villamossíneken áthajtva, a csatornafedeleket, kátyúkat pedig rideg és erős ütésekkel nyugtázza.

A sportos vonalú, tetszetős GLA-design belül sem okoz csalódást: egyszerű, letisztult, igényesen felépített a műszerfal. Az anyagok, az egyenletes illesztési hézagok nagyon megnyerők. A háromküllős kormány vaskos, jó fogású, a sportülések kényelmesek, egyedül az integrált fejtámaszok zavarók, de nagyon. Az előredőlő fejtámlák meredek támla esetén ugyanis nyomják a tarkót. A családosok nem fognak túlságosan örülni, hogy az anyósülésre nem lehet menetiránnyal háttal rögzíthető gyerekülést helyezni. A utasoldali légzsák ugyanis súlyérzékelő alapján, automatikusan működik, manuális, kulccsal történő kiiktatásra nincs lehetőség.

A második sorban a férőhely nagysága hozza a kompakt modellek átlagát, de a SUV-mezőnyben a szűkösebbek közé sorolható. Ugyanez igaz a raktérre is, egy 4417 mm hosszú autótól a 421 literes érték nem éppen letaglózó – ennyit nagyjából egy 20 centivel rövidebb Skoda Yeti is tud. A támlák osztva dönthetők, bővítés után (max. 1235 l) nem lesz teljesen sík a padló, a praktikumot sílécalagút és oldalkampók fokozzák.

A végére hagytam az ármustrát, ami egy Mercedeshez illően mondhatni kicsit meredek. A legolcsóbb dízel kivitel a C 200 CDI (136 LE), ami 9 469 970 forintba kerül, a tesztelt 220 CDI példány (széria a 7G-DCT váltó) alaphangon 10,8 milliót kóstál, amire jön még a 4Matic rendszer felára, és máris 11,5 milliónál járunk. A tesztautót alaposan felextrázták, így az túllépte a 18,5 milliós küszöböt!

Utóbbi értelmét ne kérdezzék, azt magam sem látom, ráadásul a tálalás függvényében (kerregős dízelmotor, lassú automata) nem is igazán érezni a 20 millió közelében elvárható, hibátlan luxusmiliőt. Józanabb választásnak tűnik az 1,6-os benzines turbómotor, a 200-as kivitel (156 LE), mely 8,5 milliótól elérhető. Aki erősebb benzinesre vágyik, annak ott a 250-es (211 LE, 10 372 940 Ft-tól), vagy a 45 AMG 4Matic (360 LE) sportváltozat – hab a tortán, hogy utóbbi csúcsmodell a felcicomázott tesztautónál szolid 2,2 millióval jutányosabb áron megvásárolható...

On&Offroad kijelző, a laza talajon haladva különösen hasznos lehet

Az off-road menetprogram terepen optimalizálja a tapadást, ami különösen laza talajon haladva hasznos. A 4Matic rendszert lejtmeneti asszisztens és egy látványos, bár megkérdőjelezhető hasznosságú/fontosságú terepmonitor is kiegészíti. Utóbbin leolvashatjuk például az emelkedő nagyságát, a dőlésszöget, vagy az égtájak szerinti irányt.

Terepjáró módban az intelligens világítási rendszer hatótávolsága és teljesítménye is változik.


Terepjáró módban az intelligens világítási rendszer hatótávolsága és teljesítménye is változik. Tetszett látványos design

letisztult belső

szerény fogyasztás

Nem tetszett

hangos dízelmotor

csapnivaló rugózás

lassú automata

Összegzés

A GLA formája hamar elcsavarja az ember fejét, könnyű beleszeretni, de némi ismerkedés után jön a hidegzuhany. Belül lehetne tágasabb, a 19 colos kerekek és az indokolatlanul feszes rugózás miatt bukdácsol az autó, az automata kissé komótosan dolgozik, a 2,1-es dízelmotor pedig zajos. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.