Az orosz autópiac 8-12 százalékot fog zuhanni ebben az évben – állítja legfrissebb tanulmányában a PricewaterhouseCoopers, amely januárban még csak 3 százalékos forgalomcsökkenést prognosztizált. A Reuters véleménye szerint az új becslés összefüggésben van az orosz gazdaság erőteljes lassulásával és a rubel elértéktelenedésével. Jóllehet a legtöbb kocsit helyben gyártják, de igen nagy az importált alkatrészek aránya.
A PWC azt várja, hogy a válság előtti, 2008-as 2,9 millió darabbal szemben idén 2,3 és 2,4 millió között lesz az új autók piaca, míg tavaly 5,5 százalékos csökkenéssel is 2,6 millió kelt el, ami a helyi iparágnak három százalékkal kisebb, 69 milliárd dolláros bevételt hozott. Az idei első fél évben folytatódott a trend: az iparág forgalma szintén három százalékkal mérséklődött a bázishoz képest 31,5 milliárd dollárra, miután az eladott darabszám hét százalékkal 1,2 millióra esett.
A moszkvai székhelyű Association of European Businesses (AEB) is 12 százalékos piacszűküléssel számol az idei évre, és amint az AEB autóipar szakértője, Jörg Schreiber mondta: „A trend aggasztó. Ha minden jól megy, a hónap végén kezdődő moszkvai autószalon felpörgeti a vásárlásokat, de mi ment jól eddig ebben az évben?" És figyelmeztetően hozzátette: „Az eladáscsökkenés még nem érte el a mélypontot”.
A General Motors, a Ford, a Volkswagen, a Renault-Nissan és minden olyan gyártó, amely komoly beruházásokat hajtott végre a hatalmas, fejlődő piacnak tartott Oroszországban, egyre inkább szembesül az üzleti kockázat növekedésével. Az orosz-ukrán konfliktus ugyanis destabilizálta a térséget.
Jürgen Rees, a Roland Berger tanácsadócég elemzője kijózanító tanulmányt írt az orosz autóipar egészségi állapotáról: a külföldi gyártóknak ott kell maradniuk azon a piacon ahol egyszer több kocsi kelhet el, mint Németországban, de a kockázatokat tekintve a további beruházások veszélyesek. „A növekedés zsákutcában van. A fogyasztók és a beruházók egyaránt vonakodnak kiadni a pénzüket, ami erősíti az ipar és a kereskedelem negatív trendjeit”.
Meglepetésszerű negatív fordulat az oroszországi külföldi tőkebefektetések tekintetében, hogy a Daimler vezetősége a két hete megerősítette: nem emel tőkét a Kamaz teherautógyárban. Második negyedéves jelentésében a Mercedes gyártója hozzátette: nem látja annak jelét, hogy megállna az orosz piac ukrán válság miatti zsugorodása. Ezzel párhuzamosan a Volkswagen kitart elképzelése mellett, miszerint további 1,62 milliárd dollárt fektet oroszországi leányának működésébe. A német konszern az elmúlt nyolc évben mintegy 1,75 milliárd dollárnyi beruházást eszközölt az orosz piacon, és aggódik a jelenlegi helyzet miatt.
Elemzők szerint az oroszországi értékesítést a fentiek mellett ugyancsak visszafogja a rossz minőségű úthálózat, a neo-merkantilista kereskedelmi politika, valamint az, hogy az állam bevételei jórészt az olaj- és gázexporttól függenek. A feldolgozatlan nyersanyagok exportja sosem volt a technológiai fejlődés záloga.
A rossz kilátások nyomán a Ford Motor Company 329 millió dolláros leírást könyvelt el orosz partnerénél, a Sollersnél. A Sollers alkalmazottainak 17 százalékát elbocsátották júniusban, a szentpétervári üzemben pedig egy műszakosra csökkentették a termelést. Az Opel is 20-25 százalékkal mérsékelte szentpétervári üzeme kibocsátását.
Bo Andersson, a Ladákat gyártó AvtoVAZ vezérigazgatója ugyanakkor bizakodó, hiszen továbbra is erős a vásárlói igény olyan országban, ahol ezer főre csupán 247 autó jut. (Magyarországon valamivel több mint 300.)
Magyar Suzuki Oroszországba
Nem importálják tovább a Suzuki SX4 Japánban készülő négyajtós szedán változatát, mivel az orosz vásárlóknak nem kellett. Így továbbra is az esztergomi ötajtós ferdehátú modellt kínálják a kereskedők, amelynek ára az autonews.ru szerint 629 és 865 ezer rubel (2,83 illetve 3,89 millió forint) között van. Az SX4 listaára nálunk négymillió forinttól indul. Július végéig 11 ezer Suzuki kelt el Oroszországban, 33 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.