A futásteljesítmény meghamisítása miatt a vevők a reális árnál magasabb összeget fizetnek ki, hiszen azt hiszik, hogy öreg ugyan az autó, de alig használták. Mivel az eladót semmilyen jogszabály nem kötelezi az autó előéletének tisztázására, a vevőnek résen kell lennie, ha használt autót vesz. Emellett a megtett kilométerek számához kötött átvizsgálások, karbantartások, alkatrészcserék elmaradása miatt a balesetveszély kockázata is nagyobb, miközben az öregebb autók magas szervizköltségekkel is terhelik új tulajdonosaikat.
Ezzel el is érkeztünk az autózás egyik neuralgikus pontjához. A kispénzű autósok gyakran azért választják a számlamentesen dolgozó úgynevezett fekete szervizeket, mert drágállják a márkaszervizek árait. Azonban – amint azt Frank György, az országszerte 34 használtautó értékesítési ponttal rendelkező Das WeltAuto márkavezetője lapunknak elmondta –, a mit sem sejtő magyar tulajdonos sok esetben csak a márkaszervizben szembesül azzal, hogy olyan kocsit vett aminek az óráját több százezer kilométerrel visszapörgették. A márkaszervizek ugyanis a gyártó adatbázisához csatlakozva minden korábbi javítást, karbantartást látnak, de azt is, hogy a munkát milyen kilométeróra állásnál végezték el.
„Részben új jogszabályokkal, részben a hatályos jogszabályok következetes alkalmazásával meg kell akadályozni a fekete szervizek működését, valamint a használtautó importban elterjedt áfacsalásokat” – mondta Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) elnöke kiemelve, hogy ezek okozzák a gépjármű kereskedelmi és javító ágazat legnagyobb gondjait, hiszen ellehetetlenítik a legális vállalkozásokat. Mindazonáltal az MGE úgy tapasztalja, hogy az idei évben megkezdődött az ügyfelek visszatérése a legális javítókhoz.
Ebben nagy szerepe volt az Autós Nagykoalíció és az MGE kezdeményezésére elfogadott jogszabálynak, amely révén az elmúlt év januárjától visszaigényelhető a céges autók javítása és karbantartása után fizetendő áfa fele. Azóta a két szakmai szervezet újabb javaslatokat nyújtott be a döntéshozóknak. „Bizakodunk, hogy a Parlament elfogadja az egységes járműtörténeti nyilvántartásra vonatkozó javaslatunkat is. A nyilvántartásba csak regisztrált javító tölthetne adatot. Ugyanakkor a kilométeróra-állást karambolok esetén is rögzítni kellene” – mondta Erdélyi Péter, hozzátéve, hogy a javító ágazat fehérítése szempontjából fontos lenne a szervizek működésének minősítéshez kötése.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.