BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egyre drágábbak a használt kocsik

Az első kilenc hónapban importált 70 ezer 391 használt autó közül 41 711 készült 2005 előtt. Vagyis a behozott állomány 59 százaléka volt idősebb kilenc évnél.

Az is jellemző, hogy idén is hónapról hónapra bővült a használtimport: a januári 7162-ről szeptemberre 9123-ra emelkedett, és ez utóbbiból 5416 volt a kilenc évnél is régebbi modell. Másrészt az is érdekes, hogy egy év alatt 5 százalékot nőtt a használt autók hirdetési átlagára. A Használtautó.hu portál szerint leginkább az év elején bevezetett vagyonszerzési illeték miatt, mert az emiatt drágábbá vált import a belföldi kínálat árát is felnyomta. Ebben az évben a kisebb kategóriák esetében volt a legszámottevőbb a drágulás, míg a legnagyobb autóknál, a nagykocsiknál és a terepjáróknál egy kicsit csökkentek is a kínálati árak.

A legnagyobb mértékben, 11 százalékkal a piac legnagyobb szeletét jelentő alsó középkategóriás autók ára nőtt. A szintén komoly súllyal szereplő mini és kisautók, illetve a középkategória felsőbb szegmenseibe tartozó autók esetében 3-4 százalékos áremelkedést regisztráltak, ugyanakkor a nagykocsik 3, míg a használt terepjárók átlagosan 8 százalékkal lettek olcsóbbak, mint egy éve.

Bár a csúcson lévő euróárfolyam az év elejéhez képest némileg visszafogta a használtautó-importot, a behozatal volumene ismét havi 8-9000 darabra szökött, ami majdnem minden hónapban közel 40 százalékkal haladja meg a tavalyi szintet. Az új autók piacának bővülése is 20 százalék felett jár, így az év végére a forgalomba helyezett új autók száma akár a 70 ezret is elérheti – állapította meg a Használtautó.hu, amely azt várja, hogy e két tényező továbbra is kedvező hatással lesz a használtautó-piac forgalmára. Az átlagár növekedése ugyanakkor 2014 utolsó negyedévére már akár csökkenésbe is fordulhat.

„Nincs könnyű helyzetben, aki a hazai használtautó állomány kereskedelmével foglalkozik, mert az új autók piacának mélyrepülése miatt alig jutunk utánpótláshoz, a használtautó importőrök pedig egyre öregebb modelleket hoznak külföldről” – mondta Schiller Gábor, az újonnan négy márkát valamint a Das WeltAuto hálózaton keresztül használtakat is forgalmazó Schiller Autócsalád tulajdonosa, hozzátéve, hogy náluk a leggyakrabban a 4-8 éves minőségi autókat veszik. És amíg 2010 előtt a használtautók mintegy 60 százalékát hitelből vették, addig ma a lízinggel vásároló magánszemélyek a forgalom 15-20 százalékát teszik ki. A kereslet három árkategóriára oszlik: a másfél millió forint alatti, a 1,5 - 2,5 millió közötti, illetve az efölötti ársávban nagyon eltérő a kínálat. Előfordul, hogy a céghez olyan autót hoznak eladásra, amiről az állapotfelméréskor derül ki, hogy tulajdonosa az órapörgetők áldozata lett. Schiller Gábor szerint a visszaélések miatt egyre fontosabb, hogy a vevők ott vásároljanak, ahol garanciával értékesítik a használt autókat.

A használtautók növekvő átlagéletkorára a közelmúltban felhívta a figyelmet a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) is, megállapítva: a magánvásárlók továbbra is inkább a használt autó kínálatból elégítik ki igényeiket. Viszont az importált használt személyautók több mint 70 százaléka elmúlt tíz éves, ugyanakkor ezek fele 15 évnél is régebben készült.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.