BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Közel a mélyponthoz a pc-piac

A harmadik negyedévben 78,5 millió személyi számítógépet (pc) adtak el világszerte az IDC adatai szerint, ez 1,7 százalékos visszaesést jelent az egy évvel korábbihoz képest. A Lenovo megőrizte vezető helyét, az Apple pedig feljött az ötödik pozícióba.

Az előzetes becsléseknél jobban teljesített a globális személyi számítógép piac a harmadik negyedévben – derül ki az IDC legfrissebb adataiból. A július-szeptemberi időszakban világszerte 78,5 millió pc-t értékesítettek, ez 1,7 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól. A piackutató azonban előzetesen 4,1 százalékos visszaesést prognosztizált, vagyis a jelek szerint kezd magához térni a szegmens.

A vártnál kedvezőbb adatokban a legnagyobb gyártók jó teljesítménye mellett az is szerepet játszott, hogy a feltörekvő piacokra szánt, belépőszintű készülékek iránt komoly kereslet mutatkozott. Emellett az érett piacokon is jelentős forgalmat tudtak elérni az ágazat szereplői. Az Egyesült Államokban például 17,3 millió személyi számítógépet tudtak értékesíteni a harmadik negyedévben, 4,3 százalékos növekedést jelentett 2013 hasonló időszakához képest és 2,6 százalékkal haladta meg a második negyedévi forgalmat. A fejlődésben különösen a laptopok játszottak nagy szerepet, a hordozható pc-k forgalma 9 százalékkal bővült éves összevetésben.

Az EMEA régióban – vagyis Európában, a Közel-Keleten és Afrikában – szintén növekedést mért az IDC a gyártók értékesítésében, igaz ebben már nagy szerepet játszott az is, hogy a kereskedők már a karácsonyi szezonra készülve megnövelték rendeléseiket. A Windows XP-csere elmúlt negyedévekben tapasztalt kedvező hatása már szinte teljesen eltűnt, ennek ellenére a vállalati szegmensben továbbra is erős maradt a kereslet. A képet némileg árnyalja, hogy az EMEA térségben a pc-eladások növekedése főként a nyugat-európai országokban tapasztalt bővülésnek volt köszönhető.

A gyártók sorrendje legalábbis az élen nem változott, a Lenovo őrzi a múlt évben megszerzett vezető helyét. A kínai cég 15,7 millió pc-t tudott eladni a július-szeptemberi időszakban, ez 11,2 százalékos bővülés 2013 harmadik negyedévéhez képest. A társaság piaci részesedése ezzel 20 százalékra nőtt, ami 2,3 százalékponttal több a tavalyinál. Ez egyben azt is jelenti, hogy növelte előnyét nagy riválisával, a HP-val szemben. Az amerikai gyártó 14,73 millió személyi számítógépet tudott eladni, ami 5,1 százalékkal haladta meg az egy évvel ezelőttit. A cég részesedése 17,5-ről 18,8 százalékra nőtt.

A harmadik legnagyobb szereplő továbbra is a Dell, a tőzsdei szereplés után a közelmúltban újra magáncéggé vált társaság 10,4 millió számítógépet adott el. Ez egyébként komoly fejlődést jelentett éves összevetésben, hiszen 9,7 százalékkal szárnyalta túl a 2013. harmadik negyedéves értéket.

Az IDC legújabb gyártói rangsorának érdekessége, hogy az ötödik pozícióban feltűnt rajta az Apple. A cég az ASUS-t szorította ki az élmezőnyből, közel ötmilliós értékesítéssel. A piackutató elemzése szerint az elmúlt időszakban végrehajtott árcsökkentésnek és az érett piacokon tapasztalható növekvő keresletnek köszönhette a társaság, hogy 8,9 százalékkal tudta növelni eladásait.

Darabolás után

Még nem lehet tudni, hogyan hat majd a HP személyi számítógép értékesítésére a cég héten bejelentett feldarabolása. A társaság pc- és nyomtató részlegét a HP Inc. viszi tovább, míg a Hewlett-Packard Enterprise a nagyvállalati ügyfeleknek nyújt informatikai és üzleti szolgáltatásokat, illetve hardver eszközöket szállít számukra. Mindkét társaság már alakulásakor mintegy 50 milliárd dolláros cégnek számít majd, így meghatározó szereplők lesznek saját területükön. Kérdés ugyanakkor, hogy az egyre keményebb piaci körülményekkel szembesülő HP Inc. marad-e a most tervezett formában.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.