A Hyundai jó-ár érték arányú típusairól vált ismertté, erre itt ez az óriás, ami mondhatni sokkoló, 15 milliót kóstál! A tetemes vételárért cserébe részben gazdag ellátmány kárpótol: adaptív xenon fényszóró, panorámatető, navigátor, hét ülés, kormánykerék fűtés, bőrkárpitozás, kétzónás légkondicionáló, elektromos raktérajtó mozgatás, hűthető, fűthető ülések, stb. Szép kis kivonatos lista, a megjelenést pedig LED-es menetfények, 19 colos könnyűfém felnik és sötétített üvegek dobják fel, el kell ismerni, hogy igen mutatós darab a Grand Santa Fe! Az opciós listán mindössze a metálfényezést (168 000 Ft) és a barna bőrhuzatot (105 000 Ft) találni, minden egyéb széria.
A normál Santa Fe is elérhető hétszemélyes kivitelben, ami ugyanolyan, Executive kivitel esetén 13 749 000 forintba kerül. Jogosan merül fel a kérdés, hogy akkor a Grand kivitel mit kínál a plusz 1,25 millióért cserébe? A válasz egyszerű, még nagyobb teret. A Grand verzió méretét és variálhatóságát tekintve a nagy luxus terepjárók és a buszok keverékének tekinthető.
A Santa Féhez viszonyítva 225 mm-rel hosszabb, tengelytávja 100 mm-rel nagyobb, a második sorban az utasok az átalakított tetővonal miatt 10 mm-rel tágasabb fej-, valamint a méretekből adódóan 50 mm-rel gazdagabb lábtérnek örvendhetnek. A csomagtartó öt ülés esetén 585 helyett 634 literes, ami ledöntést követőn 1842-re (+272 l) nő. A hosszú távú utazásokhoz kalibrálták a 71 literes (+7 l) üzemanyagtartályt is.
A fülke az első két sorban gigászi, a vezető- és utasoldali fotelek szélesek, fűthetők, hűthetők, elektromosan állíthatók, egyedül a markánsabb oldaltámasztást hiányoltam. Az automata vezérlésű légkondicionáló hatékonyan dolgozik, finoman állíthatók a fokozatok, szellőzőrostélyokból középre, és hátra is jutott, sőt, utóbbi sorhoz még külön hőfokszabályozó is dukál. A kétrészes panorámatető első fele billenthető, elhúzható, a hátsó fix elem pedig egészen a harmadik sorig nyúlik. A hátsó traktust csak a jobb oldalról lehet megközelíteni, ahol azért már nem olyan bőséges a tér, a tologatható középső ülésekkel lehet érdemi lábhelyet kialakítani, de felnőtteknek már szűk a fejtér. Az egész kabin teli van rekeszekkel, tágas ajtózsebekkel, könyöklő alatti tárolókkal, italos palackoknak szánt tartókkal, az apróbb holmi elhelyezése gyerekjáték.
A Grand Santa Fe motorházteteje alatt a 2,2-es gázolajos 197 lóerős, 436 Nm-es nyomatékú változata található. Csendesen kel életre, erőteljes gyorsításnál sem bántó a hangja, ami nagy szerencse, hiszen a négyhengeres orgánuma nem vetekedhet az ebben a méretosztályban megszokott V6-osokéval. Az erő és a rugalmasság rendjén van, de ezzel az autóval nem sietni, hanem suhanni élvezet. A 19 colos kerekek dacára elviselhető a rugózási komfort, jól esik belesüppedni a bőrfotelbe és élvezni a szép hangzású, 10 hangszórós hifit. A navigátor monitora lehetne nagyobb, hely éppenséggel lenne rá, valamint 2014-ben elkelne már egy magyar nyelvű menürendszer is. A kormány rásegítésének mértéke állítható, de a különféle üzemmódok között (Komfort, Normál, Sport) drasztikus differencia nem tapasztalható. A hatgangos automata szimpatikus, szép ütemben, az esetek többségében lágyan és jókor kapcsol, viszont ha rohanósra vesszük a figurát, elkelne egy sport állás, sajnos a karral történő manuális közbeavatkozásra (volánbillentyűk nincsenek) kissé vonakodva váltogat.
A tesztút nagy részét négy fővel, állandó klímahasználat mellett teljesítettem, így az 1916 kilós önsúly függvényében a 8,3 l/100 kilométeres átlag baráti érték. 130 km/óránál a percenkénti fordulatszám 2275, igazából e tempó felett, olyan 150-től érezni, hogy veszítünk a lendületből. A Hyundai mellett szól 5 éves gyártói garanciája, ami nem egyenértékű a különféle importőri meghosszabbításokkal.
Az ellenfeleinél jutányosabb, alapáron gazdagabban felszerelt modellel állunk szemben, de az igazsághoz tartozik, hogy ebben a szegmensben vásárlásnál az a pár millió forint kevésbé, sokkal inkább a személyre szabhatóság és a márkanév - vélt, vagy valós – presztízse dominál.
Óriás újratöltve
A Grand Santa Fe a leköszönt ix55-ös utódjának tekinthető. Az előd kizárólag 3,0 literes, V6-os dízelmotorral (240 LE, 450 Nm) és automatikus váltóval készült. A 4,84 méter hosszú ix55-ös 10,4 másodperc alatt gyorsul 100-ra, ötszemélyes kivitelben a raktere 598 literes, míg a szabad hasmagassága 205 mm. 2009-ben az automata szintszabályozós futóművel ellátott típust hazánkban 13 millió forintért kínálta a Hyundai.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.