A kisvállalatokhoz mindenki ért, mégis kevés kutatás van róluk – mondta Szerb László, a Pécsi Tudományegyetem intézetvezető egyetemei tanára a Budapesti Gazdasági Főiskola rendezvényén. A gazdaságban a legnagyobb számban a kisvállalatok vannak jelen, de nem tudunk róluk túl sokat.
A globális versenyképességi indexben Magyarország időről-időre kisebb-nagyobb zuhanásokat produkál, az egyetem kutatásából azonban az is kiderült, hogy nem jobb a helyzet a kkv-knál sem.
A mikrovállalatok aránya nálunk nagyobb, mint az EU-ban, és sokkal többen dolgoznak kisebb cégeknél, de a hozzáadott érték alacsonyabb. Szerb László hangsúlyozta: több emberrel kevesebb hozzáadott értéket termelünk, vagyis tömegével vannak versenyképtelen kisvállalatok.
Szerb László szerint egy évtized alatt 170-180 nagyvállalat tűnt el, ugyanakkor több lett a legkisebb, legalacsonyabb versenyképességű vállalatokból Magyarországon. Ezek a problémák nem az elmúlt években keletkeztek, az EU-s csatlakozás – amire a magyar kisvállalatok nem voltak felkészülve és felkészítve – és a válság csak ráerősített erre.
A kisvállalati versenyképesség indexe – amit Szerb László vezetésével hoztak létre – kérdőíves felmérés és mérlegadatok alapján készült. Az átlagos versenyképességi pont 3,35 lett a 0-tól 10-ig terjedő skálán. A legalacsonyabb pontszám 0,9, a legmagasabb 7,56 volt. Ez azt mutatja, hogy meglehetősen kockázatos vállalkozni Magyarországon. Kevés a magas pontszámú cég, amelyek ráadásul szigetszerűen helyezkednek el az országban – mondta Szerb László.
Ezt nem egyszerű kezelni a gazdaságpolitikának. Az elmúlt időszakok gazdaságpolitikája a cégek pénzügyi problémáit akarta kezelni, de az nem világos, hogy a pénzügyi probléma az ok vagy okozat –vélte Szerb. Nem csak a pénzügyi források hiánya, hanem a továbbképzés, az együttműködés, az innováció, a nyelvtudás és az online jelenlét hiánya is probléma – emelte ki. Nem érdemes hirdetéssel toborozni cégeket, és alacsony versenyképességű vállalatokba önteni a pénzt, inkább a versenyképességüket kellene javítani.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.