Eddig is messze a Neckermann rendelkezett a legnagyobb vagyoni biztosítékkal az utazási irodák közül, de 2015-ben még inkább elszakadhat a cég a mezőnytől, ugyanis a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal (MKEH) által vezetett nyilvántartás szerint 2,3 milliárd forintról 3 milliárd forintra emelték a kaució összegét. A mintegy 1200 utazási irodának elvileg október 31-ig kellett igazolnia a kauciót a hivatal felé.
A november 17-én frissített lista szerint jövőre egyelőre mintegy tucatnyian vállalkoznak majd charteres utazásszervezésre, az általuk 2015-re igazolt kaució mértéke pedig alig haladja meg a 6 milliárd forintot. Ezek a számok még változhatnak, hiszen a hatóságnál még javában tart az adatok feldolgozása.
A végleges adatok így csak 2015 januárban állnak majd rendelkezésre, de az szinte biztos, hogy a 2013-as szintet nem éri el a piac, amikor 24 cég vállalkozott charteres utazásszervezésre 9 milliárd forintos kaucióval. Ennek egyik fő oka, hogy a tunéziai és az egyiptomi válság miatt még 2013 nyarán becsődölt a Best Reisen, amely a második legnagyobb, 1,2 milliárd forintos kaucióval rendelkezett. Ez is jól mutatja, hogy nincs összefüggés a kaució összege és az adott iroda biztonságos működése között.
A charterező cégeknek a magasabb kockázat nyomán 20 százalék a kaució, de minimum 20 millió forint. A lista első három helyének sorrendjében nem történt változás. A Neckermann mögött az IBUSZ a második 1 milliárd 50 millió forinttal (idén is ennyi volt, 2013-ban pedig ötödikek voltak 800 millió forinttal), a harmadik pedig a Kartago Tours maradt szintén változatlanul hagyott kereken 1 milliárd forintos letéttel.
„Idén 30 százalékkal növekedett a forgalmunk, főleg az arab országok voltak népszerűek” – mondta lapunknak Füri Mihályné, a Kartago igazgatója. Az iroda profitálhatott leginkább a Best Reisen csődjéből, ugyanis szintén Egyiptom tartozik a fő ajánlatai közé, de bíztak a tunéziai piacban is. Az eddig negyedik, ötödik helyen álló Green Travel és Unitravel kauciója nem ismert. Szintén marad a charterpiacon az Anubis (383 millió forintos biztosítékkal), a Budavár Tours és az Apollon is. A biztosíték összegéből kell fedezni az utazás megkezdése után hoppon maradt utasok, valamint a kényszerű kint tartózkodás költségeit. A fennmaradó összegből pedig kártalanítják az egyéb jogosultakat.
A nem chartereztető utazásszervezőknél 12 százalék a biztosíték, itt még alaposan változhat a sorrend, hiszen az MKEH listáján még nincs adat például a Tensi, a Vista és a Weco kauciójáról sem. A Fehérvár Travel első helye azonban vélhetően nem forog veszélyben, ugyanis vagyoni biztosítéka 636 millió forintról 720 millió forintra nőtt. Jelenleg az OTP Travel a második 282 millió forinttal, míg a harmadik a Haris 120 millió forinttal. Jelentősen Hátrébb szorul viszont a Pegazus-Sport, hiszen 100 millió forintról 27,6 millió forintra vette vissza a letétet. Még 2010-ben 18 milliárd forint volt az összesített biztosíték, 2011-re történt egy hárommilliárd forintos csökkenés, azóta állandósult a 14-15 milliárd forintos szint. Ez 2015-ben is meglehet, köszönhetően főleg a Neckermann 700 millió forintos emelésnek.
Lassan növekszik a charterpiac
„Idén eddig tíz charter-társaság járt nálunk a Freebird Airlines-tól a Travel Service-ig” – mondta lapunknak Hardy Mihály. A Budapest Airport kommunikációs vezetője hozzátette: ez az utasforgalom mintegy 4 százaléka. Az idei növekedés 4 százalékos ezen a piacon, miközben a reptér teljes forgalma 7-7,5 százalékkal növekedett, tehát lassabb, mint a hagyományos és a low-cost szektorban. A debreceni repülőtérről Törökországba, Bulgáriába és Görögország két szigetére több mint tízezer utast vittek chartergépekkel a nyári időszakban. A sármelléki reptér forgalma október végéig meghaladta a 30 ezret, de a karácsonyi és újévi ünnepek idején még hat moszkvai charterjárat érkezését jelezték.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.