BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Átszervez, de nem vonul ki az OBI

Zajlanak az események az OBI körül. Hírek szerint Magyarországon leépítést tervez, Oroszországban hálózatbővítésre készül, ugyanakkor a Kingfisher és az Adeo mellett pályázik a veszteséges Baumax-láncra is.

Az OBI barkácslánc beszállítóitól származó értesüléseink szerint teljesen átszervezik a magyar leányvállalatot és több mint százfős leépítésre készülnek. Úgy tudni, hogy menesztik Christoph Wackerbauer ügyvezető igazgatót és további négy igazgató – köztük a beszerzési igazgató – megbízatását is visszavonják. Állítólag a csehországi leányvállalatnál végrehajtott átalakítás példája alapján itt is megszűnik a helyi beszerzés, amit Németországból fognak intézni. A magyarországi beszállítók aggódnak a jövő miatt, nem tudván ki fog tárgyalni velük a későbbiekben.

Az OBI Hungary Retail Kft. a fentiekkel kapcsolatos kérdéseinket nem kommentálta, csupán annyit közöltek, hogy valóban folyik átszervezés, de az áruházak tovább üzemelnek. Ez utóbbi különösen annak fényében fontos hír, hogy nyáron az OBI Romániában bezárta mind a hét áruházát. A cég magyarországi 28 áruháza közül négy tavaly csatlakozott a hálózathoz. A márciusban nyílt győri egység saját beruházás, míg a budakalászi, fóti és soroksári 2012 végéig a magyar piacról kivonult Bricostore-tól került az OBI-hoz. Így a társaság átlagos alkalmazotti állománya a tavaly előtti 1638-ról 1869-re emelkedett.

Az OBI 12 közép-kelet európai országban 570 áruházzal rendelkezik, közülük 24 Oroszországban van, ahol a német barkácsáruház-lánc éppen azon van, hogy megduplázza üzletei számát és ezért több mint 300 millió dollárt fektet orosz leányvállalatába 2017 végéig.

„A következő három évben tizennyolc új áruházat nyitunk. Komolyan” – mondta Ivan Strickland, az OBI orosz leányvállalatának vezérigazgatója a Kommerszantnak, hozzátéve, hogy évente öt-hat új egység beindítását tervezik 2017 végéig. A cégvezető azt is közölte, hogy tizenkét barkácsáruházat már működő kereskedelmi ingatlanok átalakításával létesít, a fennmaradó hatot pedig újonnan építi fel az OBI. A cég számára a működő üzletek megvásárlásának és barkácsáruházzá alakításának költsége átlag 8,5 millió dollárt tesz ki, míg az első téglától az utolsóig felépített áruházak mintegy 24-37 millió dollárba kerülnek.

Oroszország gazdasági nehézségei ellenére az áruházlánc nem tervezi beruházási programjának visszafogását. Bár a tavalyi 7,8 százalékos növekedéshez képest idén csak 6 százalékos javulásra számítanak a barkács szektorban, az OBI sikeresen javította az egy vásárlóra eső bevételeit az országban: egy év alatt 7 százalékkal több pénzt hagytak üzleteikben az orosz vásárlók. Az értékesítések összességében 8 százalékkal emelkedtek a tavalyi évhez képest, és az OBI nem tervez áremelést, ezzel ellensúlyozva a Moszkva ellen bevezetett szankciók esetleges hatásait.

Az OBI nem csak oroszországi terjeszkedését folytatja, de elképzelhető, hogy felvásárolja válságos helyzetben lévő osztrák riválisát, a Baumaxot is. A Reuters a Lebensmittel Zeitung információi alapján azt írta november végén, hogy a vállalat illetékesei már felvették ez ügyben a kapcsolatot a Baumax hitelezőivel. A Baumax, amely a többi európai barkácslánchoz hasonlóan megszenvedte az ingatlanpiac gyengélkedése miatti tartósan alacsony keresletet, a tervek szerint 2016-ig hajt végre restrukturális programot hitelezői közreműködéssel. Sem az OBI, sem a Baumax menedzsmentje nem kommentálta a felvásárlással kapcsolatos hírt, a Baumax szóvivője novemberben annyit közölt: jelenleg nincs „eladási folyamat”, a bankok pedig továbbra is kitartanak a restrukturális program mellett, ami megfelelő ütemben halad.

Sajtóhírek szerint az OBI mellett a brit Kingfisher, valamint a Leroy-Merlin anyacége, a francia Adeo csoport is érdeklődik a Baumax iránt és a nem kötelező erejű ajánlatokat december 18-án 12 óriág lehet beadni. A legnagyobb európai barkácsáruház lánc, az Adeo júliusban a Baumax 15 romániai egységét vásárolta meg.

Időközben a Baumax 2.0 néven létrehozott egy kísérleti kereskedelmi koncepciót, amely az online és a hagyományos kereskedelem kombinációja. A cég szerint a 7400 négyzetméteres ausztriai áruház az újgenerációs barkácsáruházak mintája lehet olyan, digitális kiegészítőkkel, mint a 3D fürdőszobatervező. „Azt szeretnénk, hogy a vásárlóink a lehető legkönnyebben megvalósíthassák a terveiket, ezért elegyítjük a hagyományos barkácsáruház adottságait az online szolgáltatásokkal” – mondta Thomas Marx, a Baumax Austria vezérigazgatója. A vásárlók az áruház egész területén ingyenes wifi hozzáférést kapnak, hogy könnyebben összehasonlíthassák a termékeket és rendelhessenek az interneten.

Nagyberuházás a Leroy-Merlinnél

A 119 üzlettel rendelkező francia barkácsáruház-lánc két új üzletet nyit a nyugat-franciaországi Quimperben és Brestben. A 2015 elején induló áruházak 15 millió eurós befektetéssel épülnek fel, százhat új munkahelyet teremtve. Az 5,5 milliárd eurós forgalmat bonyolító áruházlánc kifejezetten az okostelefonnal rendelkező, folyamatosan net kapcsolattal vásárló fogyasztókat célozza meg „barkács 3.0” becenevű üzleti tervével. A cég nyáron egy kizárólag a Facebookon futó kerti ház vásárlási kupon kampányt indított tíz kelet-franciaországi üzletében. Az akció révén 30 százalékkal nőttek az eladások a kategóriában, áruházanként kevesebb mint 500 eurós reklámköltség mellett.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.