BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fordulat az újautó-áraknál

Az új autók listaárának évek óta tartó növekedése mostanra megállt, ami szerepet játszhatott az eladások növekedésében is – közölte a Magyar Lízingszövetség. Az év végi újautó-eladási statisztikák pedig jóval kedvezőbbek lehetnek az előzetesen vártnál.

Megállt az új autók listaárának az első háromnegyed évben folyamatosan lassuló emelkedése – derül ki a Magyar Lízingszövetség Eurotax adatai alapján készített összeállításából. Régóta tartó trend tört meg ezzel: az akciók (árengedmények és készlet-kiárusítások) nélkül számított listaárak 2009-ben jelentősen, majd az azt követő években mérsékeltebben, de tovább emelkedtek. 2012 januárjában a nettó listaárak pedig drasztikusan nőttek, amelyet a személyautók esetében a regisztrációs adó csökkenése ellentételezett.

– A járműpiac 2014 első tizenegy hónapjában bekövetkezett bővülésében szerepe volt annak, hogy az idei év első kilenc hónapjában csak mérsékelten emelkedtek a listaárak, majd az utolsó negyedévben megállt a drágulás – nyilatkozta Jenei Viktor, a Magyar Lízingszövetség elnöke. Jenei Viktor a járműpiaci kilátásokról azt mondta, bár az idei jelentős bővülés a lízingpiacon is egyértelműen kedvező hatást fejt ki, ám elképzelhető, hogy a következő évben lassabb lesz a növekedés ebben a szegmensben, legalábbis, ami a lízingpiaci hatást illeti. „A gazdaság fejlődésével, a lakosság pénzügyi mozgásterének bővülésével azonban hosszabb távon stabil növekedés várható a járműpiacon, mind a lakossági, mind a vállalati szegmensben” – fogalmazott.

Az év első tizenegy hónapja mindenesetre a vártnál jobb értékesítési adatokat hozott a magyarországi újautó-piacon. Január eleje és november vége között 81 ezer új jármű talált gazdára a magyarországi piacon, ami 21,3 százalékos növekedés az előző év azonos időszakához képest.A lízingszövetség közleménye szerint a novemberi eladások valamivel elmaradnak egy átlagos hónaptól: 8072 járművet adtak el a kereskedők, ami 12 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit. Az ACEA Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) által idézett adatai szerint csak személyautóból több mint 61 ezer talált gazdára az év első tizenegy hónapjában, ami 20 százalékos emelkedést jelent. A növekedés mértéke alapján ennél is látványosabban szerepeltek a kisteherautók, közel 14 ezer darab kelt el belőlük, ez pedig 41 százalékos emelkedés az előző év azonos időszakához képest. Mindezek alapján jóval kedvezőbben alakulnak majd a teljes éves statisztikák, mint azzal az év elején számolni lehetett: a tavalyi adatok értékelésekor az MGE 62 ezer új személyautó értékesítését prognosztizálta, amelyet gyakorlatilag már november végére sikerült elérni.

A többi járűcsoportnál ugyanakkor már vegyesebb a kép. A nagyteherautóknál 2,3 százalékkal, a buszoknál pedig 2,7 százalékkal nőttek az eladások, november végéig összesen 4253 nagyteherautó és 344 busz került a forgalomba. A motorkerékpárok piacán ugyanakkor változatlanul tovább romlik a helyzet: értékesítési darabszámuk 2,3 százalékkal 1797-re csökkent.

Gyors értékvesztés

A Magyar Lízingszövetség összeállítása szerint 20 ezres éves futásteljesítményt alapul véve egy személyautó maradványértéke az első év után több mint 30 százalékkal csökken, háromévesen már alig több mint 50 százalékra, ötéves korban pedig 35-40 százalékra csökkenhet ez az érték. A kishaszongépjárművek viszont a személyautóktól kicsit eltérően veszítenek értékükből. A kisteherautók ugyanis az első év végén 35 százalékkal érnek kevesebbet, szemben a személyautóknál jellemző 30 százalékkal, az ötödik évben azonban fordul a kocka: a kisteherautók az eredeti ár 45 százalékát érik, míg a többi személyautó 35-40 százaléknál tart.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.