BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Küzdelem a pluszlóerőkért

Hosszú ideig tartó elmélkedés után döntöttem: jöjjön, aminek jönnie kell, „chippeljük” meg az autót! Végül is a turbómotorok szeretik ezt.

Persze minden az ajánlatok begyűjtésével kezdődött. Széles a spektrum, 30 000-től negyedmillió forintig terjed. Minthogy tizenéves autóról van szó, értelemszerűen nem a felső plafon volt a keresési alap. A tuningműhelyek névsora után jöhetett a második szűrő, az ismerősök tapasztalatai. Szinte mindenki mond jót is, rosszat is, végül nagyjából megszületett a választás, de ez nem jelenti azt, hogy azonnal indultam volna. Minthogy egy 250 000 kilométert futott autóról van szó, irány a kedvenc szerviz, ahol több karbantartási fázist is elvégeztettem, hogy ne a hardver apró hibáin múljon a lóerőgyár felépítésének ideája.

Mivel egyéb ügyekben is többször sertepertéltem a pécsi O.CT Tuning háza táján, végül rájuk esett a választás. A tuningcég ígérete szerint a gyárilag 150 lóerős AWT motorkódú Volkswagen Passat az új program által 195 lóerős teljesítményt, az eredeti 210 Nm nyomaték helyett pedig 280-at tud majd. Ez a „Stage1” csomag, amelyhez nem kell drágább részegységeket cserélni. De nem ájulunk azonnal, ha reálisan lesz belőle 170 lóerő, nekem már az is eredmény.

Reggel érkeztem, majd Páva Gábor, a főnök és tuningguru összeszedte a szükségeseket és kigördítette a szerelőkocsit az enyém mellé. De kiderült, a szerelőkocsi valójában kényelemből kell, minthogy az OBD-szervizcsatlakozón át intézhető minden, így csak állványként szolgált. Persze, ilyenkor is vannak kérdések, például hogy kommunikál-e a vezérlés: hát persze igen, hiszen mint korábbi cikkeinkből kiderült, én is vallatom, nem is egyszer. Gábor két készüléket hozott ki, mégpedig az O.CT által fejlesztett Ipro két generációját. A nagyobbat csak megmutatni hozta, azzal az újabb típusokat lehet tuningolni, jóval fejlettebb darab, köztes ellenőrzésekre is képes a munka alatt. A kisebb, régebbit csatlakoztatta az autómhoz, a kapcsolat létrejött, a gép letöltötte a kocsim vezérlőjéből a szükséges információkat. Ezután internetkapcsolatra állt, és az O.CT svájci, Vidnauban található központjával vette fel a kapcsolatot, és lőtte át a letöltött adatokat. Gábor azt mondta, hogy úgy képzeljem el, hogy egy diszpécserszobában ülnek a távoli kollégák és fogadják, ellenőrzik a beérkezett adatokat. A tapasztalatok szerint ha gyorsan jön a válaszprogram, rendben van az autó, ha bármi hibára következtetnek az adatokból, az esetben újabb kiolvasást kérnek.

Gyorsan megjött a válasz, nem hiába, karbantartott, józan életű kocsi a tuningalany. Ezután jöhetett az új program feltöltése: Gábor elindította, majd mondta, hogy kis időt igénybe vesz, ne piszkáljuk a kocsit, mert ha a feltöltés megszakad, akkor se gyári, se tuningprogram nem lesz, mehetek haza vonattal. S itt visszautalt az új generációs egységre, azzal ilyen nem fordulhat elő. Persze így mégsem kértem kávét, kinyílt a csipám, és mantráztam, hogy: minden rendben lesz! Rendben is volt. Az Iprót lekötötte a mester, majd bepöccintette a motort, amely vidáman kelt életre. Ezt többször is, nehogy becsapjon. Minthogy munka közben további tuningajánlásokat tett a rendszer, úgy értelmeztem, hogy azok szükségesek az ígért eredmény eléréséhez. Jól gondoltam: a sportlégszűrőt meg is rendeltem, ez csökkenti a szívási veszteséget, és újítottam lefúvószelepet is, amely a gyárinál stabilabb turbónyomásban segít, és fémházas, nem műanyagból van, jobban bírja a gyűrődést. Tehát vannak még feladatok.

Nem tűnt el a komfortzóna

Hazafelé nem csaptam ész nélkül a lovak közé, csak kóstolgattam a kocsit. Lényegében minden fordulatszám-tartományban erőteljesebb lett, és amitől nagyon féltem, hogy eltűnik az alsó „komfortzóna”, nos, az nem történt meg. Nőtt a rugalmasság is, a fogyasztás pedig azonos tempó mellett, de már légkondival 3 decivel lett alacsonyabb. Fontos még, hogy a jó eredményhez kerülendő a 95-ös oktánszámú benzin, 98-ast vagy 100-ast igényel az autó, tehát a ménes fenntartásáért abrakolni kell. De megjegyzem azt is, hogy egyes gázpedálállásoknál nem durva, de jól azonosítható torpanásokat is észrevettem, most ezen dolgozunk, hogy minden kerek legyen. Természetesen a felmerült hibákról és megoldásokról is beszámolunk a későbbiekben.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.