A benzin átlagára december első hétfőjén ötven centtel volt alacsonyabb az Egyesült Államokban, mint egy évvel ezelőtt, ugyanakkor folyamatosan ereszkedik. Pénteken például voltak olyan kutak Texasban, ahol már két dollár alá csúszott egy gallon, vagyis 3,7 liter normálbenzin ára.
Elemzők azt várják, hogy a továbbiakban is egyre olcsóbb lesz az üzemanyag. A Washington Post blogján viszont Chris Mooney azt írta, hogy itt lenne az ideje, hogy növeljék az üzemanyag adótartalmát. A benzin kiskereskedelmi árának 63 százalékát teszi ki a nyersolaj ára, 8 százalék a finomítás költsége, a szállítás és marketing 15 százalék, míg az adó csupán 13 százalék. A cikk szerint ez 1993 óta van így, amikor egy dollár volt egy gallon benzin.
Chris Mooney szerint most viszonylag fájdalommentesen lehetne emelni az üzemanyag adótartalmát, aminek egy sor előnye is lenne. Egyrészt ismét a takarékosabb modellek felé terelné a vásárlókat, hiszen csak akkor csökken a nagykocsi kategóriák – pickupok, terepjárók, minibuszok – forgalma, ha megközelíti a négy dollárt a benzin gallononkénti átlagára. (Észak-Amerikában csak elvétve látni dízelmotoros személykocsikat, így a kéttonnás pickupokat is 6-8 hengeres benzinmotor hajtja.)
Másrészt az adóemelés révén több jutna az úthálózat fejlesztésére. Az American Society of Civil Engineers azt hangsúlyozza, hogy ma az Egyesült Államokban összesen 91 milliárd dollárt fordítanak az úthálózatra, miközben csak a jelenlegi állapot fenntartásához 101 milliárd kellene, míg a szükséges fejlesztés évente 170 milliárd dollárba kerülne.
Mindamellett egyre bővül a nagy autók eladása. Novemberben 4,6 százalékkal 1,302 millióra emelkedett az autóeladások száma az Egyesült Államokban, ugyanakkor ebből a pickupok, terepjárók, minibuszok forgalma 8,8 százalékkal 704 ezer fölé bővült. A normális személykocsikból viszont 0,1 százalékkal kevesebb, nem egészen 598 ezer talált gazdára. Így az egy járműre kifizetett 32 482 dollár átlagosan 178 dollárral haladta meg az egy évvel korábbi összeget. Az autógyártók tehát elégedettek lehetnek, hiszen a nagyobb járműveken nagyobb az árrés.
Másrészt a fogyasztók jó része – beleértve a UAW autóipari szakszervezet tagjait és a szakmunkásokat – nem kapott fizetésemelést az elmúlt években. Miközben az autóárak emelkednek, a stagnáló fizetésű dolgozók lassabban szánják el magukat a vásárlásra és ha megteszik, akkor is gyakran az használtautó-telepek felé veszik az irányt. Az IHS Automotive értékesítési adatait és a szövetségi államok átlagjövedelmeinek alakulását összevetve egyértelműen látszik: az autóeladások visszaestek azokban az államokban, ahol az USA átlagához képest alacsonyabb volt a jövedelem emelkedés. Így a forgalombővülés üteme alacsonyabb, mint a 2009 óta eltelt években.
Az autókereskedők szövetsége (NADA) szerint megfelelő jövedelemnövekedés mellett az Egyesült Államok már elérte volna az évi 17 millió darabos autóértékesítést. Steven Szakály, a szervezet vezető közgazdásza ezért arra számít, hogy a stagnáló jövedelmek okozta probléma még több éven át terheli az autóipart.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.