„Az EKÁER bevezetésének hírére az év vége felé megugrott a használtautó import, mert az erre szakosodott vállalkozók féltek, hogy idén vége szakad vége lesz az áfacsalásoknak” – mondta el az Autós Nagykoalíció (ANK) és a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete közös sajtótájékoztatóján Knezsik István, az ANK elnöke, aki azzal az örömhírrel is szolgált, hogy tavaly nőtt a legális szervizekbe járó autósok száma. Jóllehet az elmúlt évben már ötödével bővült a személyautó piac, ám a több mint 67 ezer kocsi mindössze 28 százaléka került magánszemélyek nevére. Az 1-10 darabos céges vásárlások teszik ki a forgalom 48 százalékát, a tíznél több járműből álló flották részesedése pedig 12 százalék.
Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) elnöke rámutatott, hogy miközben egyre nő a használt autók importja, a behozott kocsik 43 százaléka prémium modell, vagy egyenesen luxusautó. Másrészt amíg, a magyar személykocsi állomány átlagos kora 13 év, a tavaly importált használt autók 59 százaléka tíz évnél idősebb volt.
Dér Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) elnökségi tagja pedig arról számolt be, hogy a tavaly értékesített 4839 nagyhaszonjáműből 4438 volt a 16 tonnásnál nagyobb, a kamionvontatók száma pedig 3904.
Ezekből csak 5,7 százalékkal kelt el kevesebb, de ennél többre számítottak az importőrök a 2013-as nagy vásárlások után. Akkor ugyanis aki tudott, nagy flottát vett, mert tavaly január óta csak Euro-hatos motorokkal lehet forgalomba helyezni ezeket a járműveket, az új kivitelek azonban átlagosan 10 ezer euróval drágábbak, ezért érthető volt a piacszűküléstől való félelem. Azonban néhány hónap alatt kiderült, hogy az euro-hatos motorok kevesebbet fogyasztanak, mint az előd generáció, így a második fél évben ismét fellendült a kereslet, és elmondható, hogy igen fiatal és korszerű a magyar kamionállomány. A nemzetközi fuvarozó vállalkozások számára komoly gond ugyanakkor, hogy nincs elegendő jó kamionsofőr Magyarországon. A fiatalok számára nem vonzó, hogy hetekig róják Európa útjait, mert a munkaadó számára nem éri meg sűrűbben hazahozni őket. Így nem is csoda, hogy a kamionsofőrök átlagéletkora meghaladja az 50 évet.
Az MGE szerint a haszonjármű-piacot továbbra is a Magyar Nemzeti Bank Növekedési Hitelprogramja tartja lendületben, így az eladások elérték a válság előtti mennyiség közel 75 százalékát. A kamionokat nem számítva ugyanakkor csupán 935 kisebb-nagyobb új teherautó került az utakra, ami ugyan tizedével több a tavaly előttinél, ahhoz azonban kevés, hogy a főként belföldön használatos teherkocsi állomány frissüljön. Jóllehet tavaly már 467 új autóbusz került az utakra, Dér Péter szerint évi hatszáz új busz kellene ahhoz, hogy ne öregedjen a magyar buszállomány. Ma ugyanis a Volán buszok átlagos kora 12, a BKV flottájának átlaga pedig 18 év. A rendszámos motorkerékpárok forgalma továbbra is igen gyenge, és a tavaly előtti nagyon alacsony szintet sem éri el, mivel annak idején a regisztrációs adó csökkentésből kifelejtették a motorokat: a jelenlegi szabályozás szerint egy 4 millió forintba kerülő 1400 köbcentis személyautó regisztrációs adója kevesebb, mint egy félmillió forintos 125-ös motoré.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.