Így a HRS-nek és a német szállodáknak fel kell bontaniuk vagy újra kell fogalmazniuk azokat a szerződéseket, amelyekben a HRS kikötötte: a szállodáknak minden esetben legalább ugyanolyan kedvező árakat kell biztosítaniuk a portálnak, mint amilyeneket más internetes foglalási és utazási oldalakon, illetve saját honlapjukon kínálnak. Ez a klauzúla a német hatóság szerint sérti a német és európai versenyjogot, vagyis versenykorlátozást jelent.
A Német Szállodaszövetség úgy látja: a jogerős bírósági döntés jelentős lépés a szállodaipar vállalkozói szabadságának helyreállításában. Egyelőre csak Németországban kell beszüntetni ezt a gyakorlatot – noha a HRS világméretű szállodai foglalási portált üzemeltet, adatbankja 190 országban több mint 250 ezer, különféle kategóriájú szállodát tartalmaz –, a példa azonban ragadós lehet. Egyrészt a német versenyhatóságok már vizsgálják a Booking.com és az Expedia hasonló tartalmú szerződéseit, másrészt információink szerint már a GVH-hoz is érkeztek be erre vonatkozó panaszok.
A HRS oldalán tegnap 200 budapesti szállást találtunk az egyszerű panziótól a négycsillagos szállodáig, köztük a Novotel, a Mercure, a Danubius és a Radisson házait is. Többségük szinte az összes nagy szállodai foglalási portállal szerződést kötött.
A szállodáknak azonban aligha érdeke, hogy végleg elmérgesedjen a viszony a foglalási portálokkal, hiszen különböző tanulmányok szerint már Magyarországon is a teljes szállásdíjbevétel, illetve -foglalás 30-50 százaléka online csatornákon érkezik a szolgáltatókhoz.
A KSH adatai szerint a kereskedelmi szálláshelyek 2013-ban összesen bruttó 166 milliárd forint szállásdíjhoz jutottak, 2014-ben pedig novemberig 174 milliárd forintnál tartott a számláló. Ennek közel kétharmada ráadásul külföldi vendégektől származik, akik különösen kedvelik az internetes foglalásokat. „Ha a szállodák saját honlapjukat nem tudják megfelelően kezelni az online szobafoglalások minél nagyobb számának megnyerésére, akkor túlzottan függővé válhatnak a szobafoglaló portálok által hozott foglalásoktól, forgalomtól. Emiatt elveszíthetik kontrolljukat üzlet- és árpolitikájuk felett is” – írta korábban helyzetértékelőjében a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége. Megállíthatatlan trendnek tűnik, hogy a hagyományos utazási irodák szerepét egyre inkább az online felületek veszik át.
A KSH legutóbb 2012-ben publikált erre vonatkozó adatokat. Akkor a szervezetten utazó magyar turisták külföldön eltöltött vendégéjszakáinak száma 4,5 millióról tizedével, 4,1 millióra csökkent. A hazánkba látogató külföldiek vendégéjszakáinak száma pedig 1,5 millió volt, a korábbi évvel megegyezően. Összességében 2012-ben az utazási csomaggal utazók vendégéjszakáinak száma 6 millióról 7,3 százalékkal, 5,6 millióra mérséklődött.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.