BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Függetlenednének a szállodák a foglalási portáloktól

Precedens értékű jogerős döntést hozott a düsseldorfi tartományi bíróság január 9-én, amikor elutasította a HRS szállodai foglalási portál fellebbezését a szövetségi versenyhatóság 2013 decemberében született határozata ellen.

Így a HRS-nek és a német szállodáknak fel kell bontaniuk vagy újra kell fogalmazniuk azokat a szerződéseket, amelyekben a HRS kikötötte: a szállodáknak minden esetben legalább ugyanolyan kedvező árakat kell biztosítaniuk a portálnak, mint amilyeneket más internetes foglalási és utazási oldalakon, illetve saját honlapjukon kínálnak. Ez a klauzúla a német hatóság szerint sérti a német és európai versenyjogot, vagyis versenykorlátozást jelent.

A Német Szállodaszövetség úgy látja: a jogerős bírósági döntés jelentős lépés a szállodaipar vállalkozói szabadságának helyreállításában. Egyelőre csak Németországban kell beszüntetni ezt a gyakorlatot – noha a HRS világméretű szállodai foglalási portált üzemeltet, adatbankja 190 országban több mint 250 ezer, különféle kategóriájú szállodát tartalmaz –, a példa azonban ragadós lehet. Egyrészt a német versenyhatóságok már vizsgálják a Booking.com és az Expedia hasonló tartalmú szerződéseit, másrészt információink szerint már a GVH-hoz is érkeztek be erre vonatkozó panaszok.

A HRS oldalán tegnap 200 budapesti szállást találtunk az egyszerű panziótól a négycsillagos szállodáig, köztük a Novotel, a Mercure, a Danubius és a Radisson házait is. Többségük szinte az összes nagy szállodai foglalási portállal szerződést kötött.

A szállodáknak azonban aligha érdeke, hogy végleg elmérgesedjen a viszony a foglalási portálokkal, hiszen különböző tanulmányok szerint már Magyarországon is a teljes szállásdíjbevétel, illetve -foglalás 30-50 százaléka online csatornákon érkezik a szolgáltatókhoz.

A KSH adatai szerint a kereskedelmi szálláshelyek 2013-ban összesen bruttó 166 milliárd forint szállásdíjhoz jutottak, 2014-ben pedig novemberig 174 milliárd forintnál tartott a számláló. Ennek közel kétharmada ráadásul külföldi vendégektől származik, akik különösen kedvelik az internetes foglalásokat. „Ha a szállodák saját honlapjukat nem tudják megfelelően kezelni az online szobafoglalások minél nagyobb számának megnyerésére, akkor túlzottan függővé válhatnak a szobafoglaló portálok által hozott foglalásoktól, forgalomtól. Emiatt elveszíthetik kontrolljukat üzlet- és árpolitikájuk felett is” – írta korábban helyzetértékelőjében a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége. Megállíthatatlan trendnek tűnik, hogy a hagyományos utazási irodák szerepét egyre inkább az online felületek veszik át.

A KSH legutóbb 2012-ben publikált erre vonatkozó adatokat. Akkor a szervezetten utazó magyar turisták külföldön eltöltött vendégéjszakáinak száma 4,5 millióról tizedével, 4,1 millióra csökkent. A hazánkba látogató külföldiek vendégéjszakáinak száma pedig 1,5 millió volt, a korábbi évvel megegyezően. Összességében 2012-ben az utazási csomaggal utazók vendégéjszakáinak száma 6 millióról 7,3 százalékkal, 5,6 millióra mérséklődött.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.