E hét elején jöhet létre az a találkozó, amelyet Rogán Antal mint az Országgyűlés gazdasági bizottságának fideszes elnöke kezdeményezett az érdekképviseletekkel a benzinár csökkenésével összefüggésben – írja a Magyar Nemzet csütörtöki számában. A lap megkeresésére a Fidesz-frakció sajtóosztálya közölte: a Magyar Pékszövetséggel és az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetségével fognak egyeztetni arról, hogy a benzin árának csökkenése mekkora költségcsökkenést jelent ezekben az ágazatokban.
Lapunknak azonban az élelmiszerfeldolgozók jelezték: nincs tudomásuk időpontról, a tárgyalásra semmilyen hivatalos meghívót nem kaptak. Információink szerint a Magyar Nemzet által szintén résztvevőként megnevezett Pékszövetség sem tud többet annál, mint ami a hírekben megjelent.
Rogán Antal a napokban vetette fel a sajtónak, hogy a benzinár csökkenését nem követi egyes élelmiszerek fogyasztói árának csökkenése. Mint elmondta: a pékáruk árának emelkedésekor a termelők gyakran hivatkoztak az üzemanyag árának növekedésére, az őszi csökkenés azonban nem jelentkezett a kifli árában. Rogán megerősítette: az érdekképviseleteket kérdezné arról, miért nem jelentkezik a termékek árában a benzinárcsökkenés. Elmondta, azt szeretné szorgalmazni náluk, ajánlják a tagjaiknak - például a pékségeknek -, hogy fontolják meg az árcsökkentést.
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) a napi.hu-nak ugyanakkor azt írta: a tárca elemzői egy szakmai vizsgálat keretében fogják feltárni a magyarországi infláció alakulásának hátterét. A vizsgálatra egyrészről azért van szükség, mert a tavaly ősszel, a költségvetés benyújtásakor publikált 1,8 százalékos értéket - a korábban ismertetett okok miatt - erőteljesen lefelé mutató kockázatok övezik – tette hozzá a tárca. Az NGM szerint a KSH adatai alapján egyes termékcsoportok árai párhuzamosan mozogtak az üzemanyagok árával azok emelkedése esetén, de a tavalyi harmadik negyedévben elindult üzemanyagár-csökkenés nem jelentkezett ezen termékek árában. A vizsgálat célja feltárni ezeknek a folyamatoknak a hátterét, a vizsgálat eredményének ismeretében lehet eldönteni, hogy van-e szükség kormányzati lépésre.
„Hiszünk a piacgazdaságban” – szögezte le lapunknak az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetségének ügyvezetője. Szöllősi Réka hozzátette: egy termék árát nem csak az előállítási költségek, így az üzemanyagár szabja meg, hanem más tényezők is, például a kereslet. „A szállítási költség ráadásul csupán 1-4 százalékot tesz ki az élelmiszereken belül, amelyek ára ráadásul tavaly egy százalékot csökkent, a pékáruk pedig 5 százalékkal lettek olcsóbbak a múlt évben.”
Emellett több más tényező a drágulás irányába hat: a minimálbér emelkedése, az útdíj kiterjesztése, az élelmiszerlánc-felügyeleti díj megnövelése mind az árnövekedést segíti elő.
OKSZ: a verseny az árcsökkenés záloga
A kereskedelem akkor tud árat csökkenteni, ha valamilyen költsége csökken, a legnagyobb kiadás pedig a beszerzési ár – mondta el lapunknak Vámos György. Az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára szerint, ha a pékség szállítja be az árut egy boltba, akkor ő számítja be a benzinárat költségeibe, ebben az esetben a kereskedő nem tehet semmit. Ha pedig a – jellemzően nagyobb – üzletnek saját péksége van, az alapanyagot szállítja csak. Vámos szerint a piaci verseny rászorítja a kereskedőket, hogy ha tudnak, árat csökkentsenek, a főtitkár szerint ez „a fogyasztói árak csökkenésének legjobb záloga”.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.